Skördare

Ponsse Bear 8W skördare

46 inlägg 22457 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

finskpinne  
#150720
Mäki skrev:Att utvecklingen ska gå framåt förstår jag men varför Ponsse byter ut paletterna hela tiden förstår jag inte :?:

Vad var det för fel på boll spakarna som dom hade före var dom inte bra?



Smaken är väl som baken, en del gillar minispak och en del gillar bollarna. Dom har ju nog bollspakarna ännu, men en ny version. Kör man slutavverkning i skog där stammarna är enkla att få genom aggragatet så är det många som vill ha minispak och sedan använda sekvenskörningen, då behöver dom ju knappt använda paletterna. Det är väl bara bra att det finns alternativ att välja mellan. Komatsu har ju också flera alternativ...

Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Lobacken  
#150729
D Brown skrev:Bra färgmatchning mot traversen!

För oss oinsatta, vad är maskinen avsedd för för slags jobb, är det slutavverkning eller?
(.....det lär det väl vara, såg stort ut på trailern)


Japp, är för slutavverkning

   TS
Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Lobacken  
#150730
Engstrand skrev:Satt ju "riktig" kran på den iaf! :) Ser inte texten,men jag utgår ifrån att det är en Björn!?


Är en björn ja :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Lobacken  
#150731
finskpinne skrev:
Mäki skrev:Att utvecklingen ska gå framåt förstår jag men varför Ponsse byter ut paletterna hela tiden förstår jag inte :?:

Vad var det för fel på boll spakarna som dom hade före var dom inte bra?



Smaken är väl som baken, en del gillar minispak och en del gillar bollarna. Dom har ju nog bollspakarna ännu, men en ny version. Kör man slutavverkning i skog där stammarna är enkla att få genom aggragatet så är det många som vill ha minispak och sedan använda sekvenskörningen, då behöver dom ju knappt använda paletterna. Det är väl bara bra att det finns alternativ att välja mellan. Komatsu har ju också flera alternativ...


som sagt, smaken ä delad ;) med sekvenskörningen behöver man inte ut så mycke på paletterna. tror/tycker man vilar axlar/arm mer också. Bollarna, även dom nya är ju som komatsus eme spakar. man jobbar med armen och axlarna mer

   TS
Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

dexter  
#150774 Vill också ha en 8w björn :sad:

Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

snubblaren  
#150798 Är det inte att slänga pengarna i sjön om man köper en björn utan glidbom? :P

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150816 Skulle snara vilja säga genialt! Den jäkla kran går ju inte o köra med! :lol:

snubblaren skrev:Är det inte att slänga pengarna i sjön om man köper en björn utan glidbom? :P

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Skog  
#150870 Nja Engstrand, det går att klämma 4 m3 granar även med "störkran",sluta snickra å önska dig en sån här maskin med riktig kran i julklapp du med :lol:

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150930 dendär konstruktionen i gallring så bryter man ihop!

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Mäki  
#150931 Du gallrar inte med en BJÖRN

Längd: 8,800 mm (12,630 mm med kran)
Bredd (med 710 däck): 2990 mm
Transporthöjd (max): 3860 mm
Frigångshöjd: 615 mm
Egenvikt:

24,000 kg (beroende på utrustning)

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150942 Finns säkert nån som provat det med,körde en 1a gallring med 1470n jag!
Dock syftade jag på själva konstruktionen,o den sitter ju även på ergo och beaver...Är väl kanske en anledning att Foxen som säljs som en "gallringsmästare" bara säljs med en "vanlig" kran. 8)

Mäki skrev:Du gallrar inte med en BJÖRN

Längd: 8,800 mm (12,630 mm med kran)
Bredd (med 710 däck): 2990 mm
Transporthöjd (max): 3860 mm
Frigångshöjd: 615 mm
Egenvikt:

24,000 kg (beroende på utrustning)

Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Mäki  
#150959
Engstrand skrev:Finns säkert nån som provat det med,körde en 1a gallring med 1470n jag!
Dock syftade jag på själva konstruktionen,o den sitter ju även på ergo och beaver...Är väl kanske en anledning att Foxen som säljs som en "gallringsmästare" bara säljs med en "vanlig" kran. 8)

Mäki skrev:Du gallrar inte med en BJÖRN

Längd: 8,800 mm (12,630 mm med kran)
Bredd (med 710 däck): 2990 mm
Transporthöjd (max): 3860 mm
Frigångshöjd: 615 mm
Egenvikt:

24,000 kg (beroende på utrustning)


Jag vet flera som kör med glidbom kran i enbart gallring och inte har jag hört dem klaga.

Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Lobacken  
#150966 vi körde att en förste gallring med den gamla björnen med c55, var ett skifte intill där vi högg så köparen på stora undra om vi inte kunde ta med det. :) fin syn. en björn å en elephant i förste gallring. å vem vet, kanske blir mer. håller på å lär mig flerträdshantering med våran nu. :) i diskutionen om kranar så är det väl tur att alla gillar olika, annars skulle det bara vara parallell kranar ;) skämt åsido. c55 valdes för att det var den kran vi hade och vi trivs med den. bla. geometrin gör ju att vi har full styrka på full längd (gentemot den c6 vi har iväg och provade som med torn lutat, utskjutet fullt ut hade svårt och lyfta agg. rätt ut åt en sidan av maskin) men visst, c6 är enkel i transporter och jobb när man måste vara under någon ledning. finns nog för och nackdelar med alla kranar så vi/forumfolket skulle kunne skrive sönder 1 - 2 tangentbord på sånt. så kontentan av detta är att vi vill iaf ha en c55 :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Lobacken  
#150979
finskpinne skrev:
Mäki skrev:Att utvecklingen ska gå framåt förstår jag men varför Ponsse byter ut paletterna hela tiden förstår jag inte :?:

Vad var det för fel på boll spakarna som dom hade före var dom inte bra?



Smaken är väl som baken, en del gillar minispak och en del gillar bollarna. Dom har ju nog bollspakarna ännu, men en ny version...


Bild

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julafton kom tidigt iår :)

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150985 Ser ju ut som värsta star trek! :D

Lobacken skrev:
finskpinne skrev:
Mäki skrev:Att utvecklingen ska gå framåt förstår jag men varför Ponsse byter ut paletterna hela tiden förstår jag inte :?:

Vad var det för fel på boll spakarna som dom hade före var dom inte bra?



Smaken är väl som baken, en del gillar minispak och en del gillar bollarna. Dom har ju nog bollspakarna ännu, men en ny version...


Bild

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).