Skördare

skördare VS grävmaskin

77 inlägg 40515 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

josip  
#150209 Ja jag är då nöjd med mitt ekipage så här långt. Fast visst drömmer man om något litet nyare ibland. Blir ju en del mekande, fast det hör väl till oberoende.
Finns ju ingen ekonomi i nya grejer för eget bruk, om man inte har några hundra hektar att jobba med.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#150372
roten skrev:Men för att använda på egen skog om man bara hugger vintertid måste det ju fungera bra eller?

Va menar du?? :???:
Skulle inte en grävskördare fungera i egen skog?? :surp:
Ok, något sämre komfort och produktivitet, men duger mer en bra nog, enligt mig. :wink:

Sen finns det ju en del andra fordeler med en sådan maskin, som jag ser det.
1.Billigare.
2 mindre strul med basmaskin (grävare mere driftsäkre enn vanlig skördare, då en grävare produseras i stora volymer).
3 Kan gräva lite väg, så man kommer åt virke, man normalt inte når med en skördare.
4 flera användingsområden= mer flexibel.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150619
stegmaster skrev:
roten skrev:Men för att använda på egen skog om man bara hugger vintertid måste det ju fungera bra eller?

Va menar du?? :???:
Skulle inte en grävskördare fungera i egen skog?? :surp:
Ok, något sämre komfort och produktivitet, men duger mer en bra nog, enligt mig. :wink:

Sen finns det ju en del andra fordeler med en sådan maskin, som jag ser det.
1.Billigare.
2 mindre strul med basmaskin (grävare mere driftsäkre enn vanlig skördare, då en grävare produseras i stora volymer).
3 Kan gräva lite väg, så man kommer åt virke, man normalt inte når med en skördare.
4 flera användingsområden= mer flexibel.


Nä vad jag menade var att om man bara kör på sin egen skog och inte har nåt ackord att bry sig om måste det ju funka. Jag har själv funderingen att montera mitt agg på en grävare å sälja maskinen. En ekonomifråga helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Sedvall  
#178230 Har lite egna funderingar på att prova jibb och aggregat på grävare som komplement och köra på egen skog. En 12-14 ton borde ju vara en bra maskin för både gallring, savv och markberedning. Vore kul att höra från folk med egna erfarenheter, det har ju hittills mest handlat om större maskiner för savv.

Tror det borde funka bra på rätt marker, man kan ju alltid leja bort de stenigaste objekten.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

snubblaren  
#178232 Se till att skaffa en med schaktblad helt underbart att kunna fylla igen små hål så man står lite mer rakt :)

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Sedvall  
#178233 ja det kanske är ett måste om man inte ska ha jibben på skopa!?

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

snubblaren  
#178234 Tror schaktblad är bra att ha ändå bra att ha ökar stabiliteten mycket om du kör ner det och angående jibb så är keslas rätt trevliga bra att kunna ha en del som man kan köra ner i backen om det blir för jävlig teräng.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#178276 Kanske en New Holland/Kobelco 15t blade runner skulle vara den ultimate grävskördaren, då den har kraftigare underrede och "riktig" schaktblad motsvarande standardmodellen??


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CUM7uyzX4XY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

snubblaren  
#178302 Denna jibben är annars ganska fräck.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eS99mFuDt80[/youtube]

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

josip  
#178346 Den är inte dum! Här är en annan variant om man vill ha litet mera räckvidd + att man kanske kommer åt bättre på nära håll. Funderar på om jag skall göra om min jibb på liknande sätt.


Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

snubblaren  
#178351 Har kört med keslas jibb enda negativa med den är utskjutets hastighet men det kanske är i klenaste lagen med en liten volvo 140c som ska serva med hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Mäki  
#178359 Keslas jibb verkar vara bra i gallringar där du behöver vara bra på både nära och långt håll.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Threeve  
#179084 Har en volvo 140 med keslas jibb och ett keto 100 eco prossesor, flerträd och fisksvärd för busk... Kan inte vara nöjdare.. Man man inte jämföra med en skördare i produktion, utom i branta backar och mark med dåligt bärighet. Vad gällande driftsäkerhet är en grävare helt överlägsen, drift kostnaderna är en tredjedel, dom ända slangarna man byter är till agget. Komforten är att inga större beskymmer under själva skördningen, man smyger ju fram igenom skogen, däremot när man ska larva till avlägget kan vara trist. Grävskördare ska göra specialjobben och var en tillgång till resten av gruppen och på så sätt öka produktionen för alla, har man inte den sortens jobb ska man ha en skördare. Vi kör bara special jobb, vi har grävskördare, stubbskördare, dual, skotare och miniskotare..

Med vänlig hälsning,
En som aldrig kört på accord

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Sedvall  
#179085 Jo det vell där den hör hemma, eller för en självverksam som redan har grävare.

Vad är fisksvärd?

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Hema  
#179096 En maskin som kanske kan ersätta grävare, skotare och skördare (och ev. dumper, då man borde kunna ha flak där bak) för de med mindre krav på effektivitet, då den har fler funktioner.

http://www.youtube.com/watch?v=0r6qga0ueIM&feature=fvwrel

Största nackdelen är väl att alltid ha en störig kran i färdriktningen vid vägkörning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).