Föryngring

Viltskydd mot älg med besprutning

15 inlägg 14695 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltskydd mot älg med besprutning

Fagertofta  
#149986 Jag har just satt 6000 tallplantor (täckrot) på Småländska höglandet (på tallmark) under våren 2011 och undrar om någon har erfarenhet av viltskydden: Trico, Cervaroll, HaTe 2, eller annan viltskydd som bla säljs av <http://www.silvitec.se/Viltskyddsprep.asp>. Jag har tänkt mig spruta på ryggen och behandla planta för planta mot älgbetning.

Tallplantorna har tagit sig bra och är nu ca 50 cm, och jag undrar också när det är lämpligt att påbörja viltskyddet mot älgbetning.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149990 Vad jag hört så är något slags blodmjöl som stryks på toppskottet med handske det bästa.
Ganska slappigt men bättre än att spruta.
Bly ska också vara bra har jag hört 8)

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

Elias Granqvist  
#150093 Vad använder man bäst mot snyltbagge och så nu för tiden? Hur fungerar limmad sand (vad nu den metoden heter)?

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

charger  
#150111 Hej grankvist, jag brukar använda gyllebo plantskydd,allså blodmjöl, som jag penslar eller
sprutar på plantan,brukar ha en lång elementpensel och en hink av blodblandningen, förra året
slog ja i en halvliter hypoidolja som stod på garagehyllan i blandningen oxo,o de luktade satan.
Och det tror jag älgen oxo tyckte för ingen ville äta av de toppar som va penslade.mvh charger

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

Nicke Nyfiken  
#150115 hej!

Har testat blodmjöl med spruta tidigare, det funkar hyftsat bra, men det är lite småtungt och blaskigt, tror att det ger en viss risk för sorkgnag.

När det är små plantor så rekomenderar jag cervakol, går väldigt snabbt och smidigt att lägga på, brukar köra med en hink och så en gummihandske, man behandlar lika fort som man går.

En billig fungerande metod är maskeringstejp som "snos" ett varv runt toppen ca 5cm ner, lite tidsödande men det funkar.

Grejen är att du har många år att behandla och skydda dina plantor om du skall skydda mot älg och då är nog ändå bly som röjkvist skriver det bästa sättet.

Lycka till/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

Antesson  
#150133 Använd Trico. Lättarbetat och god effekt. Men var envis och behandla många år...

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

trollskogen  
#150149 Har testat Trico på gran, funkade bra!
Känner folk som kört med Cervarol också, de tyckte det var bra det med.
Svårt att säga vilket som e bäst, men det är ju bara att singla slant. :smile:

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

trollskogen  
#150151
Elias Granqvist skrev:Vad använder man bäst mot snyltbagge och så nu för tiden? Hur fungerar limmad sand (vad nu den metoden heter)?

Tänker du inte på Conniflexbehandlde plantor här?
Jag har hört det är bra, använder det där vi planterar utan markberedning. Inte mycke snyltbaggeskador där (men vet ju inte hur det gått utan behandling förstås).

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

awes  
#150200
Nicke Nyfiken skrev:En billig fungerande metod är maskeringstejp som "snos" ett varv runt toppen ca 5cm ner, lite tidsödande men det funkar.


Det har diskuterats i andra trådar men ett alternativ till tejp är otvättad fårull. Går relativt enkelt att slå en knut på en lock runt toppen.
Provar ull för första gången nu i år på 2000 plantor i vår lärkplantering.
Ullen från ett får räcker nog till 6000 plantor.

Den verksamma substansen i Trico är just fårfett så ull borde vara bättre än maskeringstejp. (om inte annat ur miljöhänseende)

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

alias  
#150348 Kör första året med Trico på lärk i år (har ej planterat lärk tidigare, därav ingen erfarenhet). Ska va bra på lärk och löv som invintrar sent eller inte alls, då det ej innehåller skarpa lösningsmedel som t.ex. HaTe2.

Har tidigare använt Cervacoul på tall, funkar bra men jag upplever det som omständigt att kleta på.

Använder HaTe2 för andra året i rad, har sprutat ca 1 ha tall och 3-3,5 ha gran i år. Förra året hade jag kanske 5 % (max 10 %) skadade toppskott av de behandlade plantorna, motsvarande för obehandlade plantor var i storleksordningen 40-60 %.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

towes  
#150361 Är inne på andra säsongen med Trico på hybridlärk. Se exempel på resultat med/utan i denna tråden: viewtopic.php?f=22&t=6072&p=136510#p136510

har även prövat på utvalda tallytor (huvudsakligen självföryngrat) och än har det fått vara ifred.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

alias  
#151783
towes skrev:Är inne på andra säsongen med Trico på hybridlärk. Se exempel på resultat med/utan i denna tråden: viewtopic.php?f=22&t=6072&p=136510#p136510

har även prövat på utvalda tallytor (huvudsakligen självföryngrat) och än har det fått vara ifred.


Låter ju lockande gällande Trico på hybridlärk. Behandlade själv plantorna innan barren fallit av och började sen fundera på hur mycket av preparatet som blir kvar på toppskottet när barren väl är borta.

När behandlade du dina lärkplantor förra säsongen, före eller efter barrfallet?

Tacksam för svar!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

towes  
#151806 Inför förra vintern köpte vi jobbet och sprutning gjordes i november innan barren föll. Tydligen var förhållandena bra för jag funderade inte mer på saken utan konstaterade att det gått bra på vårkanten.

I år upprepades det hela. Denna gången kollade jag lite mer och konstaterade att när barren fallit så satt inte mycket kvar på topparna. (Troligen var det fuktigt den dagen man sprutade, för på gran som togs samtidigt hade man valt HaTe istället trots beställd Trico. Min egen gissning är därför fukt.)
Därför har jag gått över det mesta igen på egen hand och "duttat" en klick Trico till under lågt tryck i var topp som fått rinna ner, det i mitt tycke mest effektiva sättet på en smal topp. Tror de går säkra denna vintern också...

Svaret på din fråga är ändå "innan" men under bra väder och i tillräcklig mängd. Om du väntar riskerar du nog att en del redan blivit föda.

En intressant notering är att några riktigt stora plantor i utkanten som ej sprutats i runda ett har betats trots en höjd på ca 2,5 m. Enligt vissa kunniga så ska de gå säkra innan dess, men här är det inte rådjur utan alltså herr älg som smakat.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

alias  
#152192
towes skrev:Inför förra vintern köpte vi jobbet och sprutning gjordes i november innan barren föll. Tydligen var förhållandena bra för jag funderade inte mer på saken utan konstaterade att det gått bra på vårkanten.

I år upprepades det hela. Denna gången kollade jag lite mer och konstaterade att när barren fallit så satt inte mycket kvar på topparna. (Troligen var det fuktigt den dagen man sprutade, för på gran som togs samtidigt hade man valt HaTe istället trots beställd Trico. Min egen gissning är därför fukt.)
Därför har jag gått över det mesta igen på egen hand och "duttat" en klick Trico till under lågt tryck i var topp som fått rinna ner, det i mitt tycke mest effektiva sättet på en smal topp. Tror de går säkra denna vintern också...

Svaret på din fråga är ändå "innan" men under bra väder och i tillräcklig mängd. Om du väntar riskerar du nog att en del redan blivit föda.

En intressant notering är att några riktigt stora plantor i utkanten som ej sprutats i runda ett har betats trots en höjd på ca 2,5 m. Enligt vissa kunniga så ska de gå säkra innan dess, men här är det inte rådjur utan alltså herr älg som smakat.


Tack för svaret!

Får se hur det ser ut till våren, det var soligt och någorlunda torrt när det sprutades, kanske fortfarande lite fuktigt i den skuggade beståndskanten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd mot älg med besprutning

towes  
#229505 Man får väl ändå hålla med de kloka ugglorna...

Hälge.JPG
Så kan det gå om man glömmer spruta. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).