Avverkning (slutavverkning)

Vad göra med Aspar - Grova&raka

38 inlägg 23983 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Engelthon  
#149518
axwell skrev:Räkna med mycket spill vid aspsågning.
Till synes raka fina stammar kan ibland ge rejäla krökar i det sågade, fick ofrivilligt till ett valv som passade bra som bro över en bäck.
Betraktar, för min del, all aspsågning som ett hopplöst och avslutat projekt.


Det var intressant. Nu är det ingen jag pratat med som har upplevt detta men du har ju sågat "Norrlänsk" Asp. Om det blir nått så får man prova och skicka in nått träd så får man se om skrattar, gråter eller ja vad man ska göra.
Jag ska lägga på minnet vad du har skrivet i vart fall.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

ejgum  
#149578
Engelthon skrev:
axwell skrev:Räkna med mycket spill vid aspsågning.
Till synes raka fina stammar kan ibland ge rejäla krökar i det sågade, fick ofrivilligt till ett valv som passade bra som bro över en bäck.
Betraktar, för min del, all aspsågning som ett hopplöst och avslutat projekt.


Det var intressant. Nu är det ingen jag pratat med som har upplevt detta men du har ju sågat "Norrlänsk" Asp. Om det blir nått så får man prova och skicka in nått träd så får man se om skrattar, gråter eller ja vad man ska göra.
Jag ska lägga på minnet vad du har skrivet i vart fall.



Man brukar värmebehandla sågat virke för ökad formstabilitet, det kan kanske va nåt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Mäki  
#149582 Har ingen aning men har hört att vissa trädslag som är besvärliga att dra sig skulle behöva torka i "stock" en tid före sågning.
Men aspen kanske snabbt blir dålig om den inte sågas :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

halvproffs  
#149595
Mäki skrev:Har ingen aning men har hört att vissa trädslag som är besvärliga att dra sig skulle behöva torka i "stock" en tid före sågning.
Men aspen kanske snabbt blir dålig om den inte sågas :???:


Det kan vara en bra ide att torka den först någon månad eller så, och jag tror inte det påverkar kvaliten.
Själv har jag varit i dom tankebanonrna att först såga block som är 1" större åt två håll och när blocken torkat rensåga dom till rätt dimension.
Sen kommer man till hyvlingen och fast man har vassa stål så vänder träet och det blir "ruggad" yta på kanske 20% av totalen. Ibland kan det ske på varannan meter av brädan och varannan meter blir perfekt :surp: .

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149599 Asp ska kvartssågas,först klyva till två halvor sen till kvartar,sågar därefter ena sidan på kvarten vrider och tar sen andra sidan av kvarten till det inte är något sågbart kvar.Vet inte om asp går att såga okantat,för att sedan klyvas efter torkning om det hjälper.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Engelthon  
#149600 För min del är inte utseendet så väldans betydelse men dom får ju inte vara krokig. Men att vänta någon månad på att torka finns inte en möjlighet till. Utan det är in med stocken och såga. Direkt sedan in i torken som jag kan köra mer en värmebehandling och låta fukthalten hamna på 22% istället för 18% om det nu är bättre.

Efter torkning så körs virket till kap-lamellinje eller hyvellinjen där vi vidareförädla virket.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Engelthon  
#149602
bengt.a skrev:Asp ska kvartssågas,först klyva till två halvor sen till kvartar,sågar därefter ena sidan på kvarten vrider och tar sen andra sidan av kvarten till det inte är något sågbart kvar.Vet inte om asp går att såga okantat,för att sedan klyvas efter torkning om det hjälper.


Jag kommer att ha 2st lamellsågar. Första sågen körs två sidor och andra sågen sågar jag brädorna. Det är en mycket enkellinje och 1-2st kör denna utan problem. Jag har 9st förprogrammerade sågprogram som sågen ställer in sig automatiskt efter stockens utformning.

Projekt Scandic Wood.1 (2).pdf

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149733 Till OASforest

!0 m3f var det våren 2011

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).