Verkstan

Egentillverkad telestart till webasto!!

64 inlägg 35096 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

totte  
#149317
Slurfi skrev:https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=30-621-14&toc=20140

Vad är detta?
326:-


Ser ut som det som Knegarn försöker uppfinna!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149332
Slurfi skrev:https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=30-621-14&toc=20140

Vad är detta?
326:-


Den där borde funka fint den oxå och väldigt BILLIG :) Jag måste nog beställa en genast!
Arbetstempertur -5 till 45 grader... va tror ni händer vid minus 35 da? korroderar hela skiten innom en månad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149334
Knegarn skrev:
Slurfi skrev:https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=30-621-14&toc=20140

Vad är detta?
326:-


Den där borde funka fint den oxå och väldigt BILLIG :) Jag måste nog beställa en genast!
Arbetstempertur -5 till 45 grader... va tror ni händer vid minus 35 da? korroderar hela skiten innom en månad?


Men sen när jag märkte att priserna på elfa visas i EURO för mig så är den inte lika billig längre :D Jag läste 320 kronor och det är ungefär vad jag TYCKER den borde kosta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149347 Ja det var ju värre! En nolla kan betyda så mkt.

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

totte  
#149358 Se det som så: Det är ju ändå mycket roligare att bygga det själv, så Knega på! Mycket trevligt projekt!

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149362 Självklart ska jag fixa egna, jag har förberett 3 gamla nokia nu genom att ta bort vibratorn och dra ut kablar från lödpunkterna där den satt, en av dom ger full batterieffekt vid vibration 3,7 v. dom andra ger ca. 2 v. hoppas det räcker att dra mina halvledarrelän.
Hursomhelst så funderar jag att jag kanske måste sätta ett tidrelä efter lilla relät för domhär förbaskade lurarna ger 2 signaler till vidratorn vid sms och vid samtal vibrerar den under hela samtalstiden. jag är lite rädd att den ger on samt off singnal vid sms och det vore ju onödigt :D
men det är ju enkelt fixat med ett tidrelä så den drar typ 3 sek vid sms.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

totte  
#149373 Bra idé, då har du garanti för att det blir exakt ett tillslag vid varje kontakttillfälle.

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

inkazar  
#149384
Slurfi skrev:https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=30-621-14&toc=20140

Vad är detta?
326:-


nja vet inte riktigt om de är något för en skogsmaskin

SMS-butler och termostat i samma enhet
Idealisk för att övervaka rumstemperatur och styra luftkonditionering, värme och ventilation, temperaturområde +10...40 C°
Enkel installation: Fäst Butler på väggen och anslut den till det medföljande 230 VAC-nätaggregatet och den apparat som du vill sätta på och stänga av (t.ex. luftkonditionering, värmekälla)
Efter installering, skicka bara ett SMS eller ring upp för att apparaten ska aktiveras
Ingen fast telefoni behövs, ett vanligt SIM-(kontant)kort räcker
Huvudfunktionerna är: att övervaka rumstemperatur och att sätta på och stänga av luftkonditionering och uppvärmning efter de inställda nivåerna
Fungerar i alla normala GSM-nät, dualband
Med indikering av signalkvalitet och tryckknapp för manuell styrning av på/av-funktionen
Uppfyller de europeiska R&TTE-riktlinjerna
Arbetstemperatur -5...+45 C°

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149408 Ok, nu hr jag läst på lite om olika hemmabyggen. Ericsson har en bra funktion för just detta ändamål, en så kallad mute funktion. den är till för att bla. dämpa stereon om du har kopplat den i en bilställning. dethär sitter i en av stiften i botten av äldre lurar, den ger ut 3,2 volt vid samtal.

här är ett bygge http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =gsm+start



Här kan man kolla vad dom olika stiften på telefon har för funktion, tex. en ericsson 688 http://www.allpinouts.org/index.php/Eri ... 8S_688_888

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

finskpinne  
#149431 Vad har du tänkt lägga i för kort i dom då?!? Pre-Paid!? Hur blir det om någon annan skickar sms då, t.ex. operatören!?? Kan man begränsa vilka nummer som kan ringa/sms:a till telefonen?

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149435 jo ett prepaid kanske, eller nått me billig årsavgift o hemligt nummer. dom enstaka gånger det kommer nått fel sms får väl den värma då :) och jo det går ju att ställa in på äldre lurar vem den ska ta emot samtal eller sms från!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

finskpinne  
#149438 Har valmet så stora batterier att dom klarar av att värma flera gånger!?? För åtminstone jag brukar få uppdateringar via sms med jämna mellanrum från operatören. Men det är väl förståss olika mellan operatörerna... Och Prepaid abonnemang kanske inte får såna sms.
Tar du mot beställningar!?? :lol:

Hur läng håller ett batteri i en lur då om man har den i -25 grader!?? Ja tänkt bara ifall man int kör 7 dagar i veckan! Eller tänkt du ha kontinuerlig laddning!?

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Mäki  
#149445
Knegarn skrev:jo ett prepaid kanske, eller nått me billig årsavgift o hemligt nummer. dom enstaka gånger det kommer nått fel sms får väl den värma då :) och jo det går ju att ställa in på äldre lurar vem den ska ta emot samtal eller sms från!


När jag uppdaterad 3G abonnemanget vi har så stod det något i pappret som följde med att jag fick ett numer i nummermolnet eller något liknande.
Som jag förstod det så "finns" inte mitt nummer eftersom det är ett data nummer som ingen behöver ha kontakt med.
Kolla med olika operatörer jag har också ett kort i hemma alarmet men det tror jag inte är "spärrat" för det var en gång någon som via numer upplysning hade fått det numret och försökt ring flera gånger, sedan var han sur varför jag aldrig svarade.

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

Knegarn  
#149466 Jag tror inte man kommer få många störningar om man har hemligt nr, dessutom kan man ställa in vilka den ska ta emot samtal från på alla 5 jag har konverterat nu (ja 5, det är så kul att pilla upp gamla lurar)
Med laddningen har jag väl tänkt att jag ska fixa nån typ av direktström till luren så batteriet inte behövs, kom gärna med ideér här!!
Eller så kanske det räcker att det laddar hela dagarna, borde hålla ngra dagar i standby fast det är kallt, laddaren skulle gärna få ligga på hela tiden MEN nokias genier tycker tt vibratorn ska kopplas bort när den laddas (antagligen nån idé om att den ska hållas i diverse ställningar o dyl.) så då kopplar inte relät om den ligger o laddar när man ringer! (saker man upptäcker när man leker)

ja du får no en fäädikonvertera lur om du vil ha, ja har ju laga några överlops nu. vi har ju sms start i 2 skördare men nu ska ja ha i 2 skotare o ponsse huggarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad telestart till webasto!!

sveje  
#149477 En billaddare med cig-plugg kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).