Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42839 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stoppa löshundsjakten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149168 http://dalademokraten.se/Dalarna/Loshun ... rgstammen/

Ja, vad ska man säga. Provocera för sakens egen skull eller på fullt allvar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#149174
Uvskogen skrev:http://dalademokraten.se/Dalarna/Loshundsjakt-hot-mot-vargstammen/

Ja, vad ska man säga. Provocera för sakens egen skull eller på fullt allvar?

Man tror knappt det kan vara sant det här varghatet. Speciellt när man tänker på att de vargar som finns år 2010 skadade/dödade färre hundar än jägarnas egna vådaskott som träffat hundarna. Varför pratas det aldrig om hur dåliga skyttar jägarna är då när de skjuter och skadar sina egna hundar? Nej lite varg är allt bra så det håller nere älgstammen lite så ungskogarna får chans att växa upp.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

inkazar  
#149186 Ja, det är helt rätt, en annan aspekt är folkhälsan, tänk så många jägare som
dör i hjärtinfarkt när dom smyger på ståndskall. Nä, kött ska tillverkas i
köttfabrikerna och köpas i affär......eller hur det nu var?!

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

JD 2006  
#149191 Ja vad ska man säga.....Man skall väl aldrig sluta att förvånas över de olika föreningarnas konstiga uttalanden,

Om man tänker som det stod i den där artikeln så måste ju för tusan människan utplånas från jorden så att alla djur får leva i sin eviga frihet eller??

Kanske lite drastiskt men det hela hamnar ju på en så låg nivå att man kan ju bara göra en sak.........
:-@ :)) :)) :))

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

MNskog  
#149197
JD 2006 skrev:Ja vad ska man säga.....Man skall väl aldrig sluta att förvånas över de olika föreningarnas konstiga uttalanden,

Om man tänker som det stod i den där artikeln så måste ju för tusan människan utplånas från jorden så att alla djur får leva i sin eviga frihet eller??

Kanske lite drastiskt men det hela hamnar ju på en så låg nivå att man kan ju bara göra en sak.........
:-@ :)) :)) :))


Helt rätt.

De här vargfundamentalisterna ser inte människan som en art som lever i naturen.
De ser naturen från betraktarens synvinkel och i deras "naturfilm" är inte människan med.
Förutom de själva för de är regissörerna.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149203 Trodde det var ett skämt när jag hörde det inlägget på nyheterna. Det måste vara ett sätt att provocera jägarkåren.
Genom sådarna uttalanden löses inga problem.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

hawk  
#149213 Tolkar det som Bybonden - provokation. Tyvärr tror jag att det blir lyckat. Provocerandet alltså. Många jägare, även sådana som inte jagar varg, kommer att gå i taket och kasta ur sig arga kommentarer som bla rovdjursföreningen kommer att nyttja på bästa sätt.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Skogstinsen  
#149309 Det som är tråkigt är att de som bestämmer sitter på ett kontor i Stockholm. Många av dom har bara sett varg på djurpark. De har inte sett sin halvätna hund, med tarmarna hängandes helt utfläkt. Det är vi på landsbygden som blir drabbade. Jag vet då min faster blev av med sin Golden tik 30 meter från huset i våras. Jaktledaren sökte skyddsjakt på vargen men det gick inte igenom. Det skulle bevisas att vargen kom tillbaka, det gjorde den! I 2 dagar på raken efter attacken så va den runt husen och smög, men beslutet dröjde 2 veckor innan vi fick svaret att skyddsjakten uteblev. 😡

Detta med vargen är för mig helt J*vla sjukt!! Det är nästan lika högt straff på att döda en varg som att ta livet av en människa. Det är ju helt vridet.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Wärmland  
#149337
IMG_0222.JPG


med den tattueringen och två jakt hundar behöver väl inte mer sägas?

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#149340
Wärmland skrev:
IMG_0222.JPG


med den tattueringen och två jakt hundar behöver väl inte mer sägas?

Ser ju ut som vilken hund som helst. Men visst det skjuts ju många hundar av jägarna själva genom vådaskott. Som jag skrev tidigare fler än som skadas av vargen.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

masterchief  
#149341
Vedproducent skrev:
Wärmland skrev:
IMG_0222.JPG


med den tattueringen och två jakt hundar behöver väl inte mer sägas?

Ser ju ut som vilken hund som helst. Men visst det skjuts ju många hundar av jägarna själva genom vådaskott. Som jag skrev tidigare fler än som skadas av vargen.

Finns det någon statistik över vargdödade kontra vådaskjutna hundar som det kan länkas till?

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

novis??  
#149346
masterchief skrev:
Vedproducent skrev:
Wärmland skrev:
IMG_0222.JPG


med den tattueringen och två jakt hundar behöver väl inte mer sägas?

Ser ju ut som vilken hund som helst. Men visst det skjuts ju många hundar av jägarna själva genom vådaskott. Som jag skrev tidigare fler än som skadas av vargen.

Finns det någon statistik över vargdödade kontra vådaskjutna hundar som det kan länkas till?

icke

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#149350 Det finns en hel del statistik som visar detta. Här kommer lite. Även Sveriges största försäkringsbolag för hundar betalade ut pengar till fler skadeärenden efter vådaskott 2010 än de vargen orsakade. Dock så tar trafiken 96 % av alla hundar.

Men en del jägare är blinda för allt annat än vargen.




http://sv.rilpedia.org/wiki/Varg

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

masterchief  
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149610 Det måste vara något som är fel.
Samerna i norra Jämtland kan ej bedriva renskötsel på grund av rovdjur, stora belopp betalas ut till renägarna, (på grund av rovdjurs dödade renar).
Älgjägare i Dalarna,Hälsingland och Värmland har svårt att kunna utöva älgjakt som de i tradition från generation till generation bedrivit med löshundsjakt.
Det måste finnas för många projektledare som har befogenhet att förstöra pengar på sådana tokiga projekt.
Föresten en del av dessa nickedickar kanske platsar in på några av desssa personalsaknade äldreboenden där det tydligen saknas personal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).