Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd mindre skördare

18 inlägg 10875 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd mindre skördare

BjörnBergstrand  
#149030 Tjena!
Håller på att leta efter en bättre, större och mer utvecklad skördare än den vimek 404 vi har idag!
Har kollat lite på sampo 1046, h8, tigercat h09. Vilken bör man välja? av vilken anledning?
Mestadels är det 1:a gallring vi kört, men med en lite större maskin planerar vi att kunna köra lite mer 2:a gallring oxå då det behövs!
Arbetsområdet är skåne och södra småland, så här finns gått om kvistar så ett vettigt aggregat är att föredra :)
Maskinen kommer att gå heltid! till och från i 2-skift..

Då vi kör mycket på våta marker undrar jag lite om marktryck på ovannämnda maskiner, vilken kan vara lämplig? tycker tigercaten borde klara sej bättre med sina 8 hjul..

Har ni tips eller uppgifter om dom olika maskinerna är det varmt välkommet!



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Engelthon  
#149033 Nu är jag löjligt förtjust i Hemek/Tigercat och skulle nog villa påstå att den är bäst.
Tror inte du kan få så mycket bättre maskin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TbrYgf5B2AY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

BjörnBergstrand  
#149035 Den maskinen och med det aggregatet är jag oxå förtjust i! :) men känner dåligt till h09:an i övrigt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Engelthon  
#149039 Denna kombination är nog den mest optimala som jag har kört. Tyvärr har jag också för lite erfarenhet av maskinen. Det jag tyckte var rymlig hytt, smidig, lågt marktryck, lite vibrationer, otroligt stabil.

Vad mer kan man önska sig :) Jo en Tigercat 1135 :D

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149063 Fin film;)... å effektiv maskin;)... Japp det är Vår maskin på filmen, å med flerträdshanteringen så är den underbar... Å den bär bra, det gör det men köra fast kan man trots 8 hjul;)..
Nackdelarna är mest boggielådorna som tar en massa plats under maskinen vilket inte är det mysigaste i stenig terräng... annars är det 3dje h09 vi har så vi har lärt oss en del me tiden;) satsa på en me den 6 cyl motorn å 500hjul i första hand...


Engelthon.... Nackdelen ja tycker me 1135 är att den är för bred å för hög, har hört att den ska va läskigare i sidlut å höjden på maskinen påverkar bredden på mellanslagen då det blir mer skador där hytten tar i...

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149065 Vad skotar efter er maskin i dagensläge?

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Skogsboxer350  
#149067 Hej! Min granne kör h09, har åkt mycket med han och måste säga att h09 är en riktigt bra skördare. Sen dom bytte till 6 cylindrig motor istället för 4 a i dom så sänktes bränslekostnaderna mycket och framkomligheten är enorm speciellt i våta och mjuka marker. De enda man kan klaga på är att dom är väldigt låg under boggilådorna. Men en riktigt riktigt bra skördare i övrigt.

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Storfot  
#149071 Håller med skogsboxer för vi bor i samma by och är också kompis med dendär killen som kör H09 den tar sig fram grymt bra !

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Engelthon  
#149074
nutte skrev:Fin film;)... å effektiv maskin;)... Japp det är Vår maskin på filmen, å med flerträdshanteringen så är den underbar... Å den bär bra, det gör det men köra fast kan man trots 8 hjul;)..
Nackdelarna är mest boggielådorna som tar en massa plats under maskinen vilket inte är det mysigaste i stenig terräng... annars är det 3dje h09 vi har så vi har lärt oss en del me tiden;) satsa på en me den 6 cyl motorn å 500hjul i första hand...


Engelthon.... Nackdelen ja tycker me 1135 är att den är för bred å för hög, har hört att den ska va läskigare i sidlut å höjden på maskinen påverkar bredden på mellanslagen då det blir mer skador där hytten tar i...


Kan bara göra tummen upp :-bd Du måste vara som jag glad att åka till jobbet varje dag och äntra hytten i en Tigercat :D
Jag har bara set 1135 aldrig kört den. Men jag var över förtjust i H09. Hade den vara några nummer större har jag köpt en.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd mindre skördare

stegmaster  
#149131 Hur står den här sig, mot dom andra??? :???:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xzNqmTxh5yw[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

mrtornqvist  
#149134 jag tyckte då kvistnigen gick lite för långsamt :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

BjörnBergstrand  
#149144 Låter som en fin maskin h09 :)

Finns det siffror på marktrycket? hur är den att ha band på?
Nackdelen med att boggielåderna tar i är väl dels att man får de svårt att ta sig fram och dels att det sliter hårt på undersidan av lådorna, men det måste ju gå att lägga på stål efterhand :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Skogsboxer350  
#149172 Band funkar fint på h09, haha ja :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149173 Vi har svetsat skoningar på boggielådorna, å va gäller band så har vi mes band på fram när det behövs vilket brukar vara mest på vintern dom drar lite bättre då vet inte om det är möjligt att ha bak men antar att det bär extremt bra då;)... va gäller dragförmågan i motlut så är det ganska stor skillnad mellan dom äldre maskinerna me 4an mot dom nyare med 6a i det har väl me vikten att göra kan ja tro...

Avatar Fallback

Re: Köpråd mindre skördare

Engelthon  
#149175 MES banden ser riktigt bra ut :D

Bild


Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).