Skördare

valmet maxi

34 inlägg 32307 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet maxi

luten  
#148810 Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig i skördaren som är en valmet 911. det sitter en maxi dator sunit mobile heter den när man slår på den så hänger den sig sen hela tiden måste jag slå av den på knappen på sidan och efter det är det ett helvete att få igång den igen svart i rutan typ.. vad skall jag göra slå en bacho i den eller något annat tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

Knegarn  
#148813 Alltså jag skulle faktiskt slå en bacho i den och köpa en ny pc, nån tablet med com port och windows xp, vilken som! dom e helt värdelösa domdär gamla sunitmaskinera. men du får ta ut en servicekille från komatsu o köra in rätta maxiverisionen sen. skriv upp vilka verisioner du har så snabbar det upp installationen.
ta inget via komatsu förutom programmet då.

Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

Knegarn  
#148816 en gammal laptop funkar oxå bara du har com port, din gamla hemmadator funkar fint om du fixar skärm.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#148818 ja de är ju helt värdelösa som det verkar slöa någe vansinnigt men hur löser man det där med strömatningen du vet kontakten med ström gps och och något mer vet inte vad ? bara å klippa in sig i den å leta på ström?

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

221  
#148822 vet inte hur elen är på äldre 911or men på .3an så går ju allt till säkrings dosan, både gps och dator har jag satt på samma säkring. vanlig dator är väl på 12v. el så finns de adapter som borde funka.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#148832
221 skrev:vet inte hur elen är på äldre 911or men på .3an så går ju allt till säkrings dosan, både gps och dator har jag satt på samma säkring. vanlig dator är väl på 12v. el så finns de adapter som borde funka.

har du satt i en annan dator? och vad i sådana fall ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

Knegarn  
#148833 en clas ohlsson mobil laddare funkar prima. inte dyrt! vi satte in en vanlig fordons pc i våran 860.
original komatsudator 5900 eur!!!. sprillans ny fordonspc 15 tumare med touchskärm 790 eur.

man blir så sur!
i ditt fall skulle jag kanske leta efter en bildator helt enkelt o fixa en extern skärm. typ.. http://www.sdlsystem.se/shop/product_in ... ts_id=1164



eller så bara en äldre laptop med com port från blocket och meka en egen ställning

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#148838 jag tackar och bugar för informationen. få se vad som jag hittar i gömmorna kommer nog men flera funderingar snart!

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet maxi

mrtornqvist  
#148870 våran maxi dator krånglar och jag har funderat på att köpa denna

cirka 6 tusen med inverter





http://hbit.selfip.com/dom/itupphand/it ... -PC104.pdf

Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

Knegarn  
#148887
mrtornqvist skrev:våran maxi dator krånglar och jag har funderat på att köpa denna

cirka 6 tusen med inverter





http://hbit.selfip.com/dom/itupphand/it ... -PC104.pdf



borde funka finfint, kolla att den har ett com uttag (rs 232) annars finns det usb-rs 232 adaptrar som det borde funka med, det har jag ingen efarenhet av dock

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

mrtornqvist  
#148893 enligt säljaren så är det com-port och dom har den datorn i många olika fordon även nån skördare

touchskärm oxå
låter som en bra utbytes dator för dom med trasig skördardator i lite äldra maskiner
billigt jämför med en orginal iaf.

bärbar och hemma pc funkar nog inte så länge, klar inte av vibrationer

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

albinsson  
#165073 Hej Kanske ni kan hjälpa mig.
Jag har fått i uppdrag att hjälpa min far att hitta alternativ till hans Sunit dator som sitter i en 911.1 2002.
Ser i denna tråden att det som krävs av datorn är en rs232 port men far min säger att det går iväg flera stycken kablar till b.la. vbu. Hur hänger detta ihop egentligen?

Vore ju fantastiskt om det räcker med en com port, jag har sett flera lämpliga fordonsdatorer på ebay för några hundra dollar.

Mvh albinsson

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#165088 Hej ja det stämmer att det är flera kablar men bara en som går bak till vbu den skall vara com/rs232 sen har du en kabel som är tangentbord/mus och den breda kabeln är ju + matning/gps så det räcker ju igentligen med en com port på datorn sen är det ju bara att köpa ett mini tangentbord med usb tror de kostar 200 kr lika som orginal å lika musen.
jag beställde en industri pc helt i aluminium väldigt robust funkar kanon sen är det bara att ringa valmet så laddar de i rätta programmet i den.

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet maxi

albinsson  
#165108
luten skrev:Hej ja det stämmer att det är flera kablar men bara en som går bak till vbu den skall vara com/rs232 sen har du en kabel som är tangentbord/mus och den breda kabeln är ju + matning/gps så det räcker ju igentligen med en com port på datorn sen är det ju bara att köpa ett mini tangentbord med usb tror de kostar 200 kr lika som orginal å lika musen.
jag beställde en industri pc helt i aluminium väldigt robust funkar kanon sen är det bara att ringa valmet så laddar de i rätta programmet i den.


Det låter ju väldigt lovande!

Hur gjorde du med gps? Strunta i den, köpa usb gps eller "göra" om kontakten till ytterligare en rs232 är väl kanske de alternativ som finns?

Tack så länge

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#165115 tja jag struntade helt enkelt i den men de måste väl finnas någon smart lösning på det kan man tycka. ja just ja du måste ha xp eller win 98 som os annars blir det väldigt omständigt. hur yttrar sig felet på eran burk då?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).