fre 02 dec 2011, 07:22#148572I dagen Skogsland beskrivs hur man använder fett isället för olja för
att smörja kedjan. Fettet trycks med hjälp av hydr.tryck
Så nu slipper ni rengöra maskin från oljesprut från kedjan.
Installationen kostar 17000:-men är snar intjänad då det går åt så mycket
mindre fett jämför med kedjeolja.
Skördare
Fett till sågkedjan, olja är stenålder
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 02 dec 2011, 09:13#148589Det presenterades på Elmia förförra gången.
Var något specialfett, stod även i tidningen skogen om det.
Mig veterligt så har jag inte sett en maskin med det systemet monterat.
Fungerar säkert, men är en sak till som kan strula iom det är mer komplicerat uppbyggt än ett konventionellt system.
Med mineralolja så är inte bekymret med oljestänk stort.
Fungerar säkert, men är en sak till som kan strula iom det är mer komplicerat uppbyggt än ett konventionellt system.
fre 02 dec 2011, 20:48#148685Men kör man certifierad så blir de inte så poppis om man kör på mineralolja!
masterchief skrev:Det presenterades på Elmia förförra gången.
fre 02 dec 2011, 23:32#148711Det här var väl inte samma system som det för några år sen som skogma sålde, fettet var kanske samma men hultdins hade utveklat ett nytt system att sätta på aggregatet...
lör 03 dec 2011, 10:17#148755
Där är det ett hål i cerifieringssystemet.....
Engstrand skrev:Men kör man certifierad så blir de inte så poppis om man kör på mineralolja!masterchief skrev:Det presenterades på Elmia förförra gången.
Där är det ett hål i cerifieringssystemet.....
lör 03 dec 2011, 15:09#148800Kan inte certifieringssystemet men har aldrig tidigare hör att det ska vara godkänt att använda mineral sågkedjeolja,trots allt så förbrukar väl varje skördare minst 1000Liter/året som går rakt ner i marken.Är det om du kör under ett visst antal timmar under ett år åt den uppdragsgivaren eller?
lör 03 dec 2011, 16:40#148817
ja men sen ryker svärden på löpande band!
huggarn82 skrev:är man FSC eller PEFC certifierad ska man använda miljö oljor enligt bestämmelserna
ja men sen ryker svärden på löpande band!
Fältmekaniker på KOMATSU FORESTRY
--------------------------------------------------------------------------------------
HVA 560XPG.... än så länge....
--------------------------------------------------------------------------------------
HVA 560XPG.... än så länge....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).