Skördare

Svärd och kjedor

21 inlägg 9541 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärd och kjedor

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14257 Hej nån som har åsikter om 1.6 eller 2 mm kjedjor... fördelar eller nackdelar me 2mm?!?!? windsor eller iggesund svärd nån som har åsikter... kört me windsor mest tycker iggesunds topptrissor vill ge med sig för lätt... nån som har åsikter om de?!?!?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#14273 Kör med både 1,6 och 2mm.
Kan inte säga det spelar så stor roll, möjligtvis så är det lite färre kedjebrott med 2,0orna.
Kör med iggesundssvärd och kan inte säga att det gått en enda topptrissa för mig på de 1,5år jag kört med dem...
Det Som sitter på 5005an nu har gått 700m3fub i gallring och det är först nu man börjar se tendens till att det kanske är dags att vända på det 8)

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14274 tycker kanske att 1.6 orna går lite lättare på något sätt men kanske det är inbillning va vet jag... en sak är ju däremot att 2 orna e 19 gram tyngre har jag för mig... så när man kör grov skog och har automatsträckare kan det bli bekymmer med att spännarn släpper efter... kan jag tänka mig... kör logmax 7000 nu och den har manuell sträckare. Använder mest 75cm svärd 85 länkskjedjor... körde cat 75 agg förut och den spännarn hade nog fullt nog att hålla 1.6 mm kjedorna spända när man körde grövre skog...
kör nog vanligt vis ca 1500- 2500 fub per svär innan topptrissorna till slut rasar men rekordet ligger närmare 3500 om jag inte kommer ihåg fel...

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#14275 Kedjesträckningen upplever jag inte som några probelm på de stora Rottneaggregaten, däremot 400aggregatet är det lite si och så med. Där är det manuell kedjesmörjning.
Tycker de större Rottneaggregaten sparar svärd något brutalt, de går tills man klantar sig och kröker dem, troligtvis är kedjesträckningen en bidragande del i det hela för det är sällan man ser gropar bakom svärdspetsen.
Du kan nog ha rätt i att 2,0 går lite tyngre, är större yta som äter virke, men mer material i kedja och svärd tycker jag verkar positivt på livslängden. 8)

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14745 Fick rejäla svärd o kedje problem idag. Började köra med ett nytt kedjemärke (för mig). Har skrotat 3 svärd o minst 5 kedjor.
Tyckte det var lite lustigt att man fick vålda på kedjorna trotts rätt länkantal (86), men när man inte har med sig annat måste de ju gå...
Efter 2 träd är både svärd o kedja knäckta. Tänker att det var ett stort träd (sågade från 3 håll). På med ett sprillans iggesund o ny kedja igen, stora besvär med kedjan igen... Max 5 trän sen går kedjehelvetet av. Något förbannad åker jag hem för o leta reda på några slipade. Hade precis lämnat iväg för slipning, men hittar 1 gammalt windsor som jag slipar lite snabbt. Passar även på att ta med ett nytt Oregon svärd, för man vet ju aldrig.
Den gamla kedjan går finfint, men när det sen är dax att byta har jag bara de nya. Resultatet är som sagt 2 nya o 1 gammalt svärd är skrot och minst 5 kedjor.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14777 vad e det för ett aggregat om man får fråga?? och vad e det för en maskin

Användarvisningsbild
masterchief  
#14781 Låter som du försökt med 2,0kedjor på ett 1,6svärd 8)

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14782 Kör ett hh65 (cat). Har inte mätt kedjorna med skjutmått för märkningen säger 1,6.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14786 det låter ju jäkligt konstigt isåfall...har aggregatet gått mycket??

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14788 Va har du för märke på kjedjorna? Har du kollat att kjedsträckarn inte hakar upp sig... kolla att den fjädrar när du har kört ett litet tag... en bekant hade bekymmer med de för några år sen har ja för mig... han fick lov att plocka igenom hela sträckarn kommer jag ihåg... han hade precis samma bekymmer topptrissor flög runtikring i skogen å kjedjor sprättade åt alla håll... han åtgärdade bekymmret helt med att köpa ett AFM 60 agg... :P

   TS
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14800 Kedjorna som strular är Carlton, det lustiga är ju att mina windsor o oregon funkar. Testade med 64cm svärden o carltonkedjor idag o de funkade. Aggregatet har suttit på sedan maskin va ny (9500h), sträckaren renoverade jag i våras så den är ok.Hade man haft lite mer körning hade ett större förmodligen varit beställt.
Nu kan man bara önska att tomten kikar förbi med ett LM 6000.
65:an är i riktigt bra skick så de är igentligen ingen panik, men jag e bra sugen på ett 6000.

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14802 Då skulle iaf jag reklamera 86 länkskjedjorna...

   TS
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14803 Precis vad jag gjorde idag.... Sa även att de får ersätta svärden.
Mummlades en del i andra änden av tråden, sen sa han att de vill se kedjorna först.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14824 på H20 har jag 101 länk o 1,6 or med dom långa svärden så tycker jag svärdet blir som en jäkla vimpel.. ni som testat 1,6 och 2,0 vad märker ni för skilndad på de?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16187 Jag kör Swedols Kedjor vet inte om det är Carlton och sen Iggesunds Kedjor. till det har jag Swedol svärd.

Kört 3000fub som mest nu med Swedol svärd.
(iggesund som tillverkar swedol svärden) Det svärdet byttes pga att det lossnade bitar runt noshjulet svärdet hade gått å köra mer annars med.

2.0mm 92länk i hop med 27".

Rottne 5000 med 602b. Går endast i slutavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).