Skördare

Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

11 inlägg 5207 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Valmet6400  
#147985 Har under senaste tiden haft bekymmer på en -08 ergo med att hyttniveleringen har hängt sig, hytten har utan förvarning åkt ner åt ena sidan. Det är inget nytt men de är minst ett halvår sedan den jävlades senast och har sedan dess fungerat utan bekymmer. Har försökt att köra den manuellt men detta fungerar bara ibland, eller de fungerar förr eller senare efter x antal försök. Det går ju att köra med den avstängd men de som finns vill man ju använda. Min fråga är om det är någon annan som haft dylika bekymmer och vad ni då gjort för att få bort dessa.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

finskpinne  
#147993 Ergon som vi hade tidigare gjorde likadant ibland. Det var oftast i samband med att man halkade ner av en stubbe eller en sten så maskinen slogs snabbt i sidled. Det blev aldrig åtgärdat... Fanns så mycket annat skit på maskinen som behövdes åtgärdas så det blev aldrig aktuellt. Problemet fanns redan när maskinen kom ny från fabriken...

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Valmet6400  
#148002 På denna så kan det hända på plan mark, och som sagt utan förvarning. Blivit riktigt i pisset några gånger då den någon gång kommit på att göra det när jag ska köra den på/av flyttbilen då frigången mellan ram och underrede är bara någon cm och kräver att hytten står rakt för att däcken ska nå till redet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

granlien  
#148009 3 av 5 Ergo som jeg har kjørt har vært sånn. Det har vært dårlig kontakt på boksene, giver på akslingen, eller "gull-ventilen" (30.000nkr)

Avatar Fallback

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Uffe98  
#148011 Vi har haft liknande problem med våra förra "ergoar" å på dom försvan problemet när vi bytte datorn till ADSen . så pröva att skaffa en lånedator, det är nog en bra början iaf.

Avatar Fallback

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Mahg  
#149684 Några årsmodeller lär ha haft problem med tätningar som gick sönder varvid delar fastnade i niveleringsventilen.
Själv har jag bara problem med att niveleringen börjat reagerar för långsamt, hinner inte med vid normal körning.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Valmet6400  
#149954 Det skulle bra kunna tänkas vara något sådant på denna, för den fungerar ibland och de hjälper inte att stänga av niveleringen. Ibland direkt efter att man startat och satt i växel så sticker hytten iväg. Har haft liknande problem i aggregatet, då var det något skräp som åkte runt och fick aggregatet att leva sitt eget liv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Kse  
#149995 Samma problem i min dock 10 år äldre Ergo. Antingen så börjar hela hytten skaka eller så lägger den sig på sne. Men ibland funkar det fin fint.
Kör dock på manuell som funkar klockrent då man annars får hjärtstopp om man står lite på skrå och hytten bestämmer sig för att nicka åt "fel" sidan.
Har inte letat dess mer efter felet men hört att det oftast är en dyr historia att lösa.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150019
Valmet6400 skrev:Det skulle bra kunna tänkas vara något sådant på denna, för den fungerar ibland och de hjälper inte att stänga av niveleringen. Ibland direkt efter att man startat och satt i växel så sticker hytten iväg. Har haft liknande problem i aggregatet, då var det något skräp som åkte runt och fick aggregatet att leva sitt eget liv.


Har du kollat i datorn så du får vettiga värden från givarna när du får dessa problem ? Hade väldigt liknande problem på 06an jag kör och då var det ventilen (24500:-) men jag har även tidigare bytt en av givarna , men har man fel på givarna brukar man kunna manuellköra.

Avatar Fallback

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150031 På en hs 16 vi hade fick vi byta den där dyra ventilen...den var väldigt stirrig i nivelleringen,slog å höll på fram och tillbaka och gick bara manuellköra ibland...
fast man borde ju kunna få det fenomenet även om det är skräp i ventilen/systemet kanske...

På ergon är det oxå nåt fel,dock så går det köra manuellt så det kanske bara är givaren då...får hoppas på det=)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse ergo ADS, hyttnivelering

Valmet6400  
#155224 Peppar peppar, nu spelar den som den ska. Vi började med att byta "låsventilerna", då spelade den i 2 dagar innan den fick fnatt igen. Då hade vi ponsses servicekillar dit, de körde in nytt program i optin, och tittade över modulen till ADS:en. Då fungerade den en dag, sen var det samma bekymmer, eller den blev snarare värre. Försökte föreslå att det skulle vara modulen/databoxen till ADS:en men det förkastade de genast, de föreslog liksom "Mahg" att det skulle vara bitar från cylindertätningarna som lossnat och fastnat på vägen.

Beställde ny modul till ADS:en i måndags och bytte ut den i tisdags och sedan dess har det fungerat :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).