Uppvärmning

Få mer värme ur kaminen?

24 inlägg 60630 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

halvproffs  
#112265 Har pratat med flera vedeldare men ingen av dom känner till problemet som du har utan nästan tvärsom, att det ofta blir för varmt för att att man lägger in "lite extra" ved till natten för att det skall hålla sig.
Har själv en 20 år gammal USA kamin(Resolute Acclaim) som när den var inom 10årsgränsen och man stängde primärspjället (tilluft från rummet) så såg det ut som elden slocknade men den brann bara mycket långsamt. OBS kaminen måste upp i 250 grader för att kunna stänga spjället.
Efter 10årsgränsen var det sekundära spjället (frånluftspjället) och den extra förbränningen dålig så jag plockade ur resterna och Famag gjorde ett spjäll som sattes i rökröret och det fungerar ypperligt.
Har elgolvvärme i badrum o hall. Har 160m2 att värma upp och det är inga problem. Gör av med ca 14m3 ved per år och 10000kw/år.
Gammalt timmerhus från 1880 som är tilläggsisolerat med i snitt 10cm gullfiber på vägg o 25 på tak och 20 cm i golv.I några golv är isoleringen utbytt mot spån pga husmusens härjningar. Ingen plastfolie i huset men det är bra vindskyddat med både papp och skiva.

Tror inte heller på att dra tilluft utifrån. Hoppas att du får ordning på det för vedvärme är "go" värme.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

axwell  
#112294
OAS-forests skrev:Jag har också en insatskamin, Brime Brasan (bäst i test 1980!), som tar tilluften från innomhusluften. Är inte nöjd med dess funktion, den ska avge 6-9 kW/timme men den suger 10-15 m3 luft per timme också.

Vet inte vilken typ av ventilation du har, men trådskaparens FTX bör i ett 11/2plans hus vara dimensionerat för 150 m3per timme. Energiinnehållet i 140 m3 och 20 graders skillnad är 1 kWh. Om du tar in -20 gradig luft och skickar ut +20 blir förlusten utan värmeväxlare det dubbla, 2kWh. Med värmeväxlare 0.3*2=0,6 kWh, 10-15 m3 mao. ca en tiondel, fast komfortmässigt känns det värre.

OAS-forests skrev:Blir verkligen röken så kall att den inte vill röra sig uppåt? Jag trodde att då man väl fått fart på elden så fungerar det lika bra som om man tar varm tilluft. Om det nu är så, så kan man väl köra på varm tilluft tills elden tagit sig och röken drar ut sedan växlar man tilluften till att ta den utifrån.


Nej inga problem med att få röken att gå uppåt, förbränningtemperaturen blir däremot så låg att man inte tar tillvara så mycket som möjligt ur veden. Dessutom har kaminen "andnöd", speciellt i början av eldningen.
Konsumentverkets tester brukar göras med rumstempererad luft, jag frågade en kamintillverkare varför: "Det är omöjligt att få någon kamin miljögodkänd om förbränningsluften är under +15 grader" blev svaret.

DSB, du ser ut att ha en intressant traktorgrävare, vad är det för något?
För komfortens och ekonomins skull tar jag in tilluften genom ett 27 meter långt rostfritt(det går nog med spiro eller avloppsrör i plast också) rör med 200 mm dia som ligger nedgrävt på drygt en meters djup, före FTX är det alltid plusgrader även vid sträng kyla, sommartid ger det också komfort. Något att fundera på till nästa traktorgrävarperiod!

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Skogshuggarn  
#112301
Tosca skrev:På kakelugnar reglerar man draget med ett frånluftspjäll. Detta stänger man tills det nästan börjar ryka in, sedan öppnar man det lite. på det sättet får elden alltid tillräckligt med luft och man undviker tjärbildning som risken ökar för om man stryper tilluften för mycket.



På gamla gjutjärnskaminer brukar det oftast finnas en mängd funktioner för att styra både tilluft + rökgaser
och givetvis har det stor inverkan på förbränning/värmeutbytet.
På nyare kaminer brukar däremot rökgasspjället saknas helt, och tillsatsluften är frikostigt tilltaget med begränsad påverkan av förbränning.
Orsaken till detta kan vara att man vill ha en rejäl "spolfunktion" av luft för att hålla glasen gnistrande
rena och då drar ju värmen ut till kråkorna istället.

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112323 Skulle det finnas nåt att vinna ur bekvämlighetssynpunkt med att klä baksidan och
sidorna samt skorstenen med 20cm tjock sten som värmen kan lagras i och på det viset kunna elda för fullt
under kortare tid och sedan få värmen från stenväggarna?
Hela uppvärmningsförloppet blir då trögare/jämnare typ som i en täljstenskamin.

Användarvisningsbild

Re: Få mer värme ur kaminen?

Skogshuggarn  
#112330 Täljsten kan vara ett bra komplement för värmelagring!.

Ser att div kaminförsäljare tom säljer "färdiga" täljstensblock/skivor för montering i tex järnspis, och det är jag faktiskt lite sugen på att prova i en av våra stugor.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112495 Jag skulle ha övervägt att byta kamin, en bra kostar ju visserligen 30´men
om man har elvärme kan det nog löna sig.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

axwell  
#112537
ATK skrev:ag skulle ha övervägt att byta kamin, en bra kostar ju visserligen 30´men
om man har elvärme kan det nog löna sig.

Skogshuggarn skrev:Täljsten kan vara ett bra komplement för värmelagring!.


Trots att min täljstenskamin är av minimodell, bara 930 kg, så håller den värmen riktigt bra. Vid en brasa/dygn gott och väl ljummen inför nästa brasa. Med två brasor/dygn obetydligt svalare än när den var som varmast, dvs vid ca två timmar efter avslutad eldning.
Sedan stängs både dragluckan och spjället för rökgaserna, inget onödigt slöseri med de goa inneluften eller den lagrade värmen i kaminen.

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

skogshasse  
#142609 hej dsb intresant det du skriver i ditt första inlägg att veden är gratis kan du utveckla det för jag hugger min ved själv men jag har kostnader för utrustning bränsle slitage som nya kedjor och arbetstid som jag har kunna sålt och fått betalt för om jag inte varit i skogen och jobbat för pengar är tid eller tid är pengar så hur du räknar förstår inte jag men det kanske är din far som står för allt arbete och kostnader så när hösten kommer så är det bara att lägga in färdig ved i kaminen från vedkorgen som står brevid kaminen

Avatar Fallback

Re: Få mer värme ur kaminen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147725 Finns det överhuvudtaget gjutjärn i en sån Handölkamin,tycker att det bara ser ut som plåt på bilderna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).