Motorsåg och handhållet

Partner 500 ersättare

11 inlägg 12546 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner 500 ersättare

uruguru  
#147238 Hej

Min Partner 500 är svårstartad, går ej på tomgång, startar ej när den är varm,
kedjesmörjningen fungerar ej som den ska, kedjan slackar fort, drevet slitet o.s.v..
Det blir alltid mer mekande än sågande så nu ger jag upp efter 20 år med den sågen. Dags för något modernare.
En Stihl MS 211 borde vara en lämplig ersättare trodde jag tills jag hittade spec för min såg.
Helst ville jag ha en något bättre ersättare för max 4000 kr.
Nu har jag skådat verkligheten.

Jag ska bara ta några stora träd runt min sommarstugetomt. Några är mer än 40 cm.
Gran,tall och björk.
Framöver blir det bara mindre träd som ska ner. Det kan dock bli en del jobb på allmänningarna.

Kan man klara det med en MS 211 ?
Partner 20X verkar annars vara en 1:1 ersättare, så jag gick in p Clas O och klämde på den.
Den känns inget vidare. Törs man köpa en sådan?

Nedan har jag gjort en tabell på tänkbara kandidater.
I verkligheten är det ju skillnad på hästkrafter och hästkrafter, så frågan är vad de faktiskt klarar.

Har ni några åsikter (Det är klart att ni har..) så svara gärna.

Sågarna är Partner Power 20X, Partner P 5300, Stihl MS 211, Stihl MS 251, Husqvarna 440 E, Husqvarna 445 E







Motorsåg.doc




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

Phantom  
#147248 Köper du en ny Partner så tror jag du blir besviken. Det är inte samma Partner som du har haft i 20 år tyvärr, utan är mer varuhussågar för trädgård och hobbysågare.
Av de sågar du listat så skulle jag säga Husqvarna 445e eller Stihl MS 251.
Annars så går det att få tag på bra begagnade sågar som har många år kvar att leva. Köp en begagnad Husqvarna 346, vilken jag tror du får tag på en bra sådan för ca.3000-4000kr. Eller en begagnad Stihl MS 250 eller MS 260.
Det finns oändligt många sågar att välja på, men med dessa klarar du av det du ska ha den till bara du ser till att ha en välslipad vass kedja.
Klart du klarar jobbet med en Stihl 211 bara det får ta sin lilla tid beroende på hur mycket grovt det är. Sen spelar det också in hur mycket du ska använda sågen. Ska du kapa mer än bara ett par kubik kaminved så bör du ha en lite större såg.

Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

axwell  
#147268 Vet inte om det gäller alla nyare Partner men de som jag sett i lågprismarknader är tillverkade i PRC, Taiwan väl?
Stora och otympliga i förhållande till effekten.

Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

Nonkan  
#147278
axwell skrev:Vet inte om det gäller alla nyare Partner men de som jag sett i lågprismarknader är tillverkade i PRC, Taiwan väl?
Stora och otympliga i förhållande till effekten.


PRC är Kina (Peoples Republic of China). Det är inget fel i sig, alla tillverkar saker i Kina. Det handlar mer om hur man har koll på sin tillverkning där och där har väl Husqvarna en bit kvar med sina lågprismärken :/

Användarvisningsbild

Re: Partner 500 ersättare

totte  
#147286 Stryk Partner, det är hobbysågar. En del modeller från senare tid har gjorts i Italien, dom duger som just hobbysågar. Dom här kinavarianterna har jag inte provat, men det är inte vad du är ute efter i alla fall.

Håller med Obantteg om att visst klarar du några grova träd med en 211. Frågan är hur mycket och hårt sågen skall komma att gå sen. Din gamla 500 var ju en rätt tuff såg i 50 cc-klassen, köp inte mindre, då blir du nog besviken tror jag.

Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

uruguru  
#147447 Tack för svaren. Tyvärr var de vad jag förväntade mej. Det kommer alltså att svida i plånbokslädret.
Det lutar nu åt en Husqvarna 445 E eller en likvärdig begagnad.
En för liten såg är ju dessutom en säkerhetsrisk när man tar ned stora träd. Man vill ju inte bli stående för länge halvvägs igenom.
Den nya sågen kommer jag nog också att ha i 20 år, så man får väl slå ut summan på det.
Det finns ju även möjligheten att köpa från USA.
445E kostar 2251:- + frakt 665:- + tull 1,7% + moms 25% = 3693:- . Det är 1700:- billigare än i Sverige. Det är samma pris som en begagnad i Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner 500 ersättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147452 3700:- är det nog ingen som ger för en begagnad 445...

Det har många fördelar å köpa sågen här.
Inte minst kontakt o relation med ÅTF.
Jag hade inte importerat om jag skulle köpa såg.

Hellre då tittar runt lite o sett vad du kan få för 3500-4000:- här om nu din budget begränsas till detta.

Du ska ha den mer än i år. Ska du ha såg i några år så lönar det sig o köpa nåt bra o ha en bra ÅTF o vända sig till.
Internet är bra, men laga såg online, det är inte lätt....

Jag instämmer med föregående talare att du ska nog inte byta ner dig....

Användarvisningsbild

Re: Partner 500 ersättare

totte  
#147483 Instämmer helt med Mange! Om man inte vill hålla på att att meka själv och lägga ner mycket tid på att leta reservdelar så är det mycket bra att ha en återförsäljare som man har bra relation till. Hellre en beg 346:a till vettigt pris t ex eller HQ 55.

Användarvisningsbild

Re: Partner 500 ersättare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147523 Det finns just nu en 242:a till försäljning:
http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=16&w=2
Jag har redan en men annars är min rekommendation KÖP. En bra 242:a är nog det mest prisvärda man kan hitta på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

Phantom  
#147548 242 är ju en härlig såg, men jag tror att uruguru ska ha en ngt större och nyare såg för sina behov. Jag skulle i så fall gå på en beg 346 eller en med ngt mer cc och kraft.

Avatar Fallback

Re: Partner 500 ersättare

bastiplutt  
#645892 Jag har gamla sågar Husqvarna 242, Husqvarna 55 och Partner 20XPower. Den som är enklast, snabbast å jobba med är definitivt 20XPower. Dock är den inte av samma kvalitet byggmässigt som dom andra vilket gör att man får passa si för att "bryta" med den, då hoppar gashandtaget "ur led". Köpte den ny och oljepumpen var defekt vid köpet, Servicen på Husqvarna tog 6 veckor. Bensinlocket tätar inte 100 %. Innanmätet är Husqvarnagrejer.Lättstartad är den jämfört med dom andra . Bror mins 346:a är ganska lika att jobba med, men det är kvalitetsskillnad. Partner Fomula 500 är annars en bra såg om man får tag på en, ungefär som 242:an

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).