Skogsmiljö och Trädlära

Skägglav på gran

2 inlägg 6821 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skägglav på gran

ÅsaNisse  
#147047 Jag har sett att det börjat växa ganska mycket skägglav på en del granar i en hyggeskant. (Gudrunhygge) Dessvärre ser dessa granar inte så krya ut så jag undrar om denna lav är en parasit på granen eller det bara är ett sammanträffande att vissa granar verga dö nedifrån och laven trivs på dessa döda grenar. :???:
Laven i sig är ju tydligen ett kvitto på att vi har ren luft i området, men det visste jag innan.( Det känns gott att andas) :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Skägglav på gran

Blivande snickare  
#147049 Skägglav är samlingsnamn för 15 olika arter. Den vanliga skägglaven (filipendula) är mycket vanlig medan andra arter är sällsynta. Skägglav är blå till grönblå, hängande eller buskformig och ofta rikt förgrenad. Släktet skiljs från andra lavar framförallt genom en seg märgsträng som man kan upptäcka om man försiktigt drar i en gren så att barken spricker.
Släktet innehåller ett bakteriedödande medel, usninsyra, som har nyttjats i salvor. En viss likhet med manlig ansiktsbehårning har gett namn till dessa lavar. Förekommer i de flesta äldre skogar.

från www.arvidsjaurnaturochkultur.se

Tror inte att det är nåt att oroa sig över. Är skogen gammal eller om man är för rötangrepp kan man ju hugga/gallra den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).