Föryngring

Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

26 inlägg 18578 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146638 Har fundering kring att plantera åker med asp. Då jag läser på om detta så ser jag att detta går under kategorin jordbruk. Vid kort omloppstiid (max 20 år) behöver man inte anmäla till skogsstyrelsen. Däremot man man söka EU-stöd, tydligen får man både gårdsstöd samt investerinngsstöd. Enligt jordbruksverket kan man söka "stöd för att plantera och stöd för att hägna in planteringen hos din länsstyrelse".

Någon som har erfarenhet av åkerplantering med kort momloppstid och EU-stöd?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146646 Du ska inte plantera Asp i Västernorrland för gudsskull. Kör björk mycket bättre eller blanda lärk och björk så får du mycket fin avkastning och troligen inte behöver du röja och mycket mindre vilt skador.
Skulle kunna tro att du kan få ut 200-300m3sk/ha på åker med bjök eller björk och lärk på 20år.

Asp är jag skeptisk till och hybrid asp funkar absolut inte i Ångermanland.

EU-stöd som energi gröda har jag aldrig hört talas om och tror inte du får det heller för den marken skulle vara salix eller nått annat snabbväxande men det finns ingen ekonomi i det.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146655 Jodå, på jordbruksverkets sida kan man läsa om stöd för att odla energigröda och där anges också hybridasp och poppel som exempel, ej björk.

Då jag studerar plantorna som finns hos svenska skogsplantor så ser jag att de tillhandahåller en finsk samt en svensk. Den svenska går i zon I-IV och den finska går i zon III-VI. Älvdalarna i Ångermaland är ju växtzon IV så det kan gå om marken ej är känslig för höstfrost. Sedan rekommenderas mark med SI G30, Ångermanlands åkrar på stenfri älvsediment torde ligga där.

Detta kanske är fel forum att ställa dessa frågor eftersom det handlar om jordbruk, i mitt fall är produktiv åker som inte ska ställas om till skogsbruk.

Hoppas ändå att det finns någon bonde här som kan dela med sig av sina erfarenheter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146658 Jodå, man (jag) får EUstöd för odling av Hybridasp och Poppel på åkermark.. Jag har ca 1,1 ha poppel och 1,8 ha HybridAsp i Närke, planterat av min far år 2006 resp 2007.

Hägnat såklart, poppeln växer som attan - 100% överlevnad och 10 meter höga.. tillväxt ca 25 m3sk/ha o år.. Aspen fick problem redan från början - fick plantorna för sent, de var lövade, och sen mkt gräs / sork problem, men nu sätter nog de (ca 80% som är kvar är nu 2-3 meter höga) fart rejält..

Vad gäller stöd för anläggnignen så vet jag tyvärr inte vad som gäller idag..

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146659 Om du får hybrid aspen att växa utan skador så har du lyckas med nått ingen annan har gjort.
Har skälv i Norra hälsingland planterat 3ha hybrid asp tillsammans med Rottneros och det var 10år sedan. Detta har inte slagit väl ut och sedan man slog igen Utansjö så dog projektet.

Salix, Poppel m.fl har fördyr avverkning. Jag var inne i ett projekt med Öviksenergi, Agri och LRF för 5-6 årsedan. Rätt som du säger att man får EU-stöd. Nästa problem är ekonomin. Det finns inga salix skördare här uppe. Utan du får ta en från Uppsala och då må det vara minst 40ha för att gå jämt upp. Alltså har du lika bra låta åkern stå i träda. Det tjänar du mer på det och därför odlar inga här uppe.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146661 Poppeln (om den nu funkar på Er breddgrad) är inga problem att avverka med vanlig skördare, jag avverkade 19 årig poppel i vintras, utanför Kumla, se min blogg:

blog/kalhygge/hemma-lyftcylinder-kändis-på-byn_b-3334.html

Det fanns några jättepopplar där som mitt aggregat inte kunde greppa - å det öppnar 42 cm..

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146665 Som jag förstod så var poppeln mindre beständig än hybridaspen i vårt område. Därför var det alldrig på fråga att köra den sorten. Men en fråga är om man verkligen får ut EU-stöd på 19års plantering? Har för mig att det var typ max 3-4års omloppstid för att räknas som omstälningsgröda eller träda men jag kan ha fel.
Det var därför man tittade på salix.

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146666 Har för mig dessutom att man måste få det godkänt att så energi gröda annars var det också kört med stöd rätten.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146667 Du kanske har rätt men jag vill gärna diskutera det innan jag lägger ner projektiden.
Engelthon skrev:Om du får hybrid aspen att växa utan skador så har du lyckas med nått ingen annan har gjort. Har skälv i Norra hälsingland planterat 3ha hybrid asp tillsammans med Rottneros och det var 10år sedan. Detta har inte slagit väl ut och sedan man slog igen Utansjö så dog projektet.

Hägnade ni in planteringen? är det åkermark? vad för mark är det, frostkänslig? Hur ser det ut idag efter 10 år?

Sedan detta med ekonomin kan ju fälla hela projektiden. Har förstått att plantorna kostar 10 kr vilket medför 11000 kr/ha och därtill kommer stängsling. Visst är det stor investeringskostnad jämfört med föryngring av skogsmark men om det då finns möjlighet till stöd så blir ju ekvationen bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146671 Ja det är en åker plantering men utan stöd. Vi fick flera träd som dog och utvecklades mycket dåligt sedan fick vi en undervegetation som var rätt stark som gjorde sitt till.
Det är nu säkert 3år sedan jag var ner och tittade (tiden går fort). Då var det ingen munter syn. Djungel ska man nog kalla det men inte av asp.

Nej det var inte inhägnat men avbetningen var inte ett problem som vis såg. Vissa träd har skjutit iväg men inte som man skulle hoppas på.
Jag kommer troligen att gå in och röja eller avverka har inte bestämt oss.
Vi fick bidrag av Rottneros för planteringen så det är inga stora pengar som vi ha slösat.

Om jag vore dig så skulle jag inte våga satsa på hybridasp för sår det fel så har du kastat många tusen i sjön. Där i mot har vi satt tall, Gran och Björk på åker och Björken är nu 15-20år tror jag. En härlig syn har växt nått så in i HVT. Ska ta en sväng dit innan snön faller så ska jag ta lite stammått och bilder. Så ska du se.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146672 Rent generellt känns ju björk som ett intressantare träslag, vitsen med asp är att det räknas som jordbruk, om man avvecklar inom 20 år. Då är man berättigad till EU-stöd. Såsom jag tolkar det får man 40% stöd till etableringen sedan kan man också få gårdsstöd 128€/ha och år. Alltså efter att etableringen är säkrad så får man gårdsstöd med 128*9,258=1185 kr/ha eftersom det kräver skötsel under omloppstiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Mäki  
#146677 Det blev för några år sedan avverkat 50-årig gran skog planterat på åker.
Den var gallrad två gånger på 50 år och sedan slutavverkad.
Det var grov skog med mycket stockar som delvis blev svarvstockar(=övergrova)
Minns inte uttaget men det hade ju gallrats tidigare så ägaren hade redan fått inkomst av skogen.
Det jag menar är att skog kan producera snabbt om förhållandena är rätta.
Så planterar du gran på åkermark och sköter om så inte gräs eller dylikt tar överhand så kan du på 20 år ta ut ganska mycket energi ur den skogen.
Du har förstås inte något stöd för det men däremot kan du ju gallra istället för att slutavverka om du vill och sedan ha en skog för framtida bruk. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men det är ett alternativ.
Rötterna är förstås ett problem om man planterar träd men det finns ju fräsar som kan fräsa sönder dem.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146691 Det som startade mina funderingar är att jag vill ha bättre avkastning på åkermarken. Idag arrenderas marken ut till en symbolisk summa, han som brukar den får då gårdsstödet 1185 kr per ha och odlar spannmål. Markens avkastning går mig förbi.

Vill hiita ett sätt till bättre avkastning. Gran producerar ju oxå bra på åkermark, nu är ju den aktuella marken inne i byn så jag tror inte jag blir så populär om jag planterar gran.

Idag är jag 43 och räknar med att bli 93 så jag får ju se skogen växa upp :-) om inte älg och rådjur äter upp den. En fördel med gran är att den inte betas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146701
OAS-forests skrev:Rent generellt känns ju björk som ett intressantare träslag, vitsen med asp är att det räknas som jordbruk, om man avvecklar inom 20 år. Då är man berättigad till EU-stöd. Såsom jag tolkar det får man 40% stöd till etableringen sedan kan man också få gårdsstöd 128€/ha och år. Alltså efter att etableringen är säkrad så får man gårdsstöd med 128*9,258=1185 kr/ha eftersom det kräver skötsel under omloppstiden.


Har du stöd för marken i dag?

1. Vanlig asp får du plantera medan hybridasp behövs ett godkännande då det inte räknas som inhemskt träslag.
2. Du måste söka för att få ställa om marken till energigröda. Det är inte helt lätt.
3. Om försöket slår väl ut har du ca: 2,2MW/m3f vid 20% fukt för asp och du ligger på kan jag tänka mig runt 150-190m3fub/ha. Priset i dag är ca:190kr/MW inkört till värmeverk.
Då är det avtalspris men du får nog sälja på spottpris som i dag ligger den kring 140kr/MW.
Sedan har du energi avverkning ca:60-70kr/fub, Flisning 117kr/fub, Transport 70-80kr/fub.

Så som det ser ut har du ca: 10 000kr/ha över sedan kommer skatt. Kom ihåg att räkna in skatten även på bidraget. Så kalkylen i dag är ca:1600-1700kr/ha och år -bidrag och ränta så summan är ca:1000kr/ha och år netto. Det är ungefär samma siffror som för 10år sedan.

Men klart är att priserna bör stiga dom närmsta 20åren.

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146703 Gran och tall tycker jag man ska utesluta på kort sigt. Utan lärk och björk är dom som jag tycker är mest intressanta i vårt område.
Var och titta på ett lärk bestånd inte långt från dig. Det var 50år och aldrig gallrad. Det innehöll över 400m3sk/ha.

Var och tittade på ett bland bestånd lärk och björk som var ca: 20-30år. Det var helt sjukt vad det hade växt. Till och med blåbärsris hade kommit :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).