Vi mätte och gissade på 32m3fub och inmätningen sa 25m3fub, känns jäkligt fel....
Gissar dem helt hållet eller går dem på rutin, "det brukar ju vara så....."
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inOAS-forests skrev:Jag tror att de mäter travarnas längd genom att lägga ut en måttstock, men eftersom massaveden i fallande längder har olika längder så blir travens medellängd endast bedömd. Sedan gör de väl också en bedömning av hur stor avdel fub det verkligen är, jag tror de brukar ligga runt 45% av travad volym beroende på grovleken av massaveden.
Ingvar skrev:Att dra ihop högar av färskt virke i 5-meters längder när det börjar blir lite grovlek, är ju ingen höjdare precis...så jag börjar nästan ångra mig...
Bengt.Svensson skrev:Det är därför jag alltid hugger 3-meters - jag har aldrig hört att man får avdrag för det?? Om man däremot hugger fallande så ska det vara drygt 4 meter i genomsnitt för att lastbilen ska kunna lasta fullt.
Bengt.Svensson skrev:Ingvar skrev:Att dra ihop högar av färskt virke i 5-meters längder när det börjar blir lite grovlek, är ju ingen höjdare precis...så jag börjar nästan ångra mig...
Det är därför jag alltid hugger 3-meters - jag har aldrig hört att man får avdrag för det?? Om man däremot hugger fallande så ska det vara drygt 4 meter i genomsnitt för att lastbilen ska kunna lasta fullt.
kallen skrev:Vissa köpare ger avdrag för massa som är kort. De flesta vill ha snittlass på 4,5m.