Små skogsmaskiner och övriga maskiner

stickvägs fritt med minilunnaren oxen

54 inlägg 31413 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#144823 hej. jag har tänkte mig bli ägare till en beg.oxen.för att testa om den är lämplig för mina uppdrag som isåfall innebär manuellhuggning o stickvägsfri lunning ut till basväg,blöta marker till måttligt trixig o kuperad terräng, alt.vid små volymer o korta avstånd ända ut till bilväg då på lämplig vagn. och även en del natur,kultur o miljökänsliga objekt.enstaka trädfällningar i o runt trädgårdar förekommer. huggningsobjekt finns det gott om, sämre verkar det vara med beg. oxen,annonserat utan resultat hittills(under köpes här i forumet m.m.)
jag tror jag har tänkt rätt med oxen men tips o förslag på annan liten skonsam okomplicerad lättflyttad o prisvärd maskin mottages o givetvis förväntar jag mig massor med synpunkter

tilläg 20120224

ni som använder oxen eller andra små maskiner fortsätt gärna med inlägg om hur ni praktiskt använder dom. när det gäller upplägg, lämpliga objekt, trix o knep.(detaljera gärna o bilder är alltid populärt)

det har varit väldigt många besökare inne i tråden. så intresse finns.


Senast redigerad av jan larsson fre 24 feb 2012, 01:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#144832 Har ingen erfarenhet av minilunnare men järnhästen verkar ju vara en likvärdig maskin här är några annonser:

http://www.blocket.se/lulea/Jarnhasten_ ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Algdraga ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Jarnhas ... ?ca=15&w=3

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#144835 Här är en tråd om oxen men den kanske du har läst:

viewtopic.php?f=21&t=6802

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#144836 Har du ögnat igenom sökfunktionen Jan?,,,

Skickar dig ett PM inom kort.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#144852 ryared. jo jag har nog allt läst en del om minilunnare och fastnat för oxens enkelhet,hållbarhet o relativt kraftiga konstruktion.
skogshugaren. jovisst har jag sökt. och blivit mer övertygad om denna lilla maskins förmåga.
själva arbetstekniken borde väl även den funka?samt att med sina ca 500 kg. är flyttbar på bilsläp mellan små objekt. pm.et var värdefullt
får väl försöka vara tålmodig o vänta,söka vidare.(gärna beg.att växa med)
m.v.h. jan

   TS
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#144870 Du skriver att oxen är enkel hållbar och kraftig. Har inte järnhästen dom egenskaperna? Har ju inte jämfört dom i detalj men på bilderna ser dom ju ganska likvärdiga ut i alla fall.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#144895 järnhästens variatordrift med remmar o mekanisk transmission ,plasthjul i larven o 5.5 hk.i standardutf. tillval upp till 13hk.har säkert sitt användningsområde.
men att jämföras med oxens omekaniska hydrauldrivning ,stora luftgummihjul liknande terri o 11-13 hk motor o hydrauliken med dess möjligheter redan inbyggd får mig att tro mer på oxen både vid service,dagligt underhåll o livslängd.
ingen som har synpunkter,erfarenhet av att hugga,köra stickvägsfritt på detta vis

jan

   TS
Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#144897 En stilla fundering, men,,,,

Har det inte blivit någon förväxling mellan järnpriset och guldpriset när man tar 140k för en Järnhäst och ett simpelt vagn med skottkärrhjul. :-t

Kostade de inte runt 90 bara för ett år sedan?. 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

macke  
#144899 Är ett företag i braås som annonsera ut oxen ibland i den lokala blaskan smålandsposten.Kommer ej ihåg vad det heter.
Gösta gustavsson skogsmaskiner är ett företag som säljer Oxen.Han kanske även har begagnat

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#144900 Besök din "inbox" igen, Janne.

Edit:

macke skrev:Är ett företag i braås som annonsera ut oxen ibland i den lokala blaskan smålandsposten.Kommer ej ihåg vad det heter.
Gösta gustavsson skogsmaskiner är ett företag som säljer Oxen.Han kanske även har begagnat


Kan man inte handla av "Myrebacks" direkt istället?.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

macke  
#144904 Jodå det går ju lika bra ,jag bara slängde ut lite tips :smile:

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#145644 hej igen.
beg. oxen har ännu ej dykt upp. förslag på alternativa lösningar,kanske en minimaster.

även lokala maskiner (lantbrukare,entreprenörer,m.m.)till hjälp att ta ut mindre volymer i varierande terräng(typ huggarvagn upp till liten skotare)tillsvidare med stickväg(kanske bästa alternativet men ej möjligt överallt) pm:a gärna om möjlighet finns.
(en del ligger o väntar på utkörning)verksam mellan Ulricehamn,Falköping,Vara,Borås.

jag skulle väldigt gärna vilja se oxen,minimaster eller liknande alternativ metod i praktisk användning. pm:a.för säkrast kontakt

   TS
Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#145648 Gösta Gustavsson har visst maskinvisning i andra halvan av november,,,,,

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#145650 jag såg det och skulle gärna åka, för där verkar finnas både alternativ o möjlighet till provkörning men ca 30 mil känns tyvärr för långt.det borde finnas intresserade användare o maskiner på närmare håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145739 Titta på tuben och du kommer mest troligt bli avskräckt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).