Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydrovåg SG10 eller SG16

76 inlägg 71740 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145475 Jag tror ja e med i svängen Hehe. Ducka eller vakna i schakten om man nu inte gräver sin egna grav. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145480 Film hade varit kul ! Väntar med spänning ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145494 Ok, hittade en filmsnutt när grannen lånat grävaren för bergvärme installationen.
Inte mycket till film men man ser iaf den vid det här laget berömda "svängknixen" när man ska föra kranen till transportläge.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n2PzJTMC9Zk&list=HL1321052776&feature=mh_lolz[/youtube]

Och för den som vill fördjupa sig i funktionen.....
IMG_1426.JPG

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145503 Tack ! Hittade dessutom en film på youtube om man söker på hultdins. (17 minuter lång) . Börjar känna mig hyfsat medveten om prylarna för att våga lägga ett bud om något dyker upp. Lägg mitt telefon nr på minnet om ni ser något intressant , 0705625330 . Kse, får JAG ringa dig vid akuta frågor/beslut ? Alltid bra med ett bollplank innan. Ditt nummer är väl i.s.f samma som på hemsidan .

Fler frågor:
Skopfästen, är det special ?
Kan man " vända skopan" i fästet ?
Extra utrustad i filmen, måste väl vara hydralutaget man menar.

Dax för frukost ha en bra dag !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#145512 Den största nackdelen med den här, jämfört med de små bandgående minigrävarna, är väl att den inte är runtomsvängande, ett problem som den ju delar med traktorgrävare i gemen. Men om det verkligen är en nackdel beror ju helt på vad man skall göra. Det som kan vara bökigt är om man vill lasta upp massor och det är lite trångt, kan vara svårt att komma till med nån vagn.

Den stora fördelen annars, som jag ser det, är att den är så enkelt och robust konstruerad, det är inte så mycket som kan gå sönder.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145516 Som det står på hemsidan så är man alltid välkommen att ställa frågor, så hör bara av dig om det är nått du undrar.

Vet ej om det är specilafästen eller om det är nån standard på minder maskiner.
Skopan går inte att vända i sitt fäste, två krokar i överkant och två hål i nerkanten där man har en tapp med låssprint i ena ändan. Lite överambisköst att demontera stödplattor och skopa vid transport, ser chansen som obefintlig att dom skulle lossna.

På maskinen i Hultdins film såg jag att man kan fälla upp draget, en finnes som inte finns på min maskin som iof är 10 år gammal. Tänkte om det var det som är xtrautrustningen.
Sitter hydraulutag på min med och presics som i filmen så är det ju på slangarna som går till gräveleganten, denna funktion försvinner alltså om man använder nån annan utrustning till utagen.
Har sett en maskin till salu som hade hydraulhammare och vattenpump som tillbehör som man kopplade til hydraulutagen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jM6eKzk3eLs[/youtube]

Min maskin har som sagt grävelegant trots att det är en SG10, säger ju i filmen att det bara finns till SG16 men jag har sett andra SG10:or med grävelegant men det finns som sagt dom utan oxå.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145518 Så här ser skopfästet ut, standard eller inte får någon annan svara på.
skopor.JPG

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145761 Gräveleganten ! Är det något man kan leva utan ? För att försöka svara på min egna fråga så Kan jag endast jämföra med ( runt om svängande ) med " svängbar bom" hmm önskar JAG visste rätta uttrycket, men hur som helst , JAG upplevde nästan det som oumbärligt. Frågan är om känslan är den samma för " eleganten" . Självklart beror det på vilken typ av arbete som utförs men är den såpass bra så ATT det kan vara värt att skjuta på ett inköp o kanske t.o.m pröjsa 20 kkr mer ? ( om man nu får den chansen )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#146112 Visst är den bra att ha men nog klarar man sig utan oxå, skulle inte lägga 20 lax xtra iaf.
Beror ju som sagt på vad man ska gräva.
Grävelegant SG10.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#146127 Gräveleganten, är det den funktionen att du kan vinkla stickan mot bommen i sidled?

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

axwell  
#146139 Totte:ja
Tar någon funktion stryk då eleganten används, svängmekanismen tex brukar ju inte vara speciellt stabil?
Orkar svängen hålla emot?

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

ORION 47  
#147136 Kse har du mer info om Hydrovågen?Har just köpt ett renoveringsobjekt.Önskar handbok reservdelskatalog etc.Givetvis ersätter jag dig om du delar med dig.Kopior scannat eller annat alternativ.Bara det är läsbart.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#147185 Välkommen till Skogsforum!
Skicka ett PM till mig med din mail så kan du få instruktionsbok och reservdelskatalog på pdf.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#147582 Lite frågor angående transport
Kan man lyfta , klättra sig upp på en släpkärra med aggregatets hjälp.
Typ: häcken mot kärran , ut med bom , upp med stödben, drivhjul i luften, skjuta sig bakåt, lyfta framänden så drivhjulen får grepp uppe på kärran, sedan köra samtidigt som man matar på ....
O när man fått upp eländet antar jag att man måste spänna fast bakänden med spännband innan man kan lyfta skopan från marken i.o.m att stödbenen inte går att an
vända i detta läge.....

Fungerar detta tro ?
Orsak : körförbud , trasigt drag mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#147596 Har du ramper så är det ju bara att köra upp men att klättra kanske är svårare.
Men det kanske går att göra så oxå, både stödbenen och grävarmen är ju starka nog för att lyfta maskinen. Kanske måste testa..... :-?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).