Föryngring

Sorkår!!!

27 inlägg 10830 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134089
Belzambix skrev:I Sjuhäradsbygden har vi rätt så gott om dem med, var i uppe på höjderna i Ulricehamn där hade de ringbarkat sitkagranen på 6 ha. Så där blir det till att sätta vanlig gran i stället. ROLIGT


När planterade ni?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

storån  
#145073 Stödplantera 75 000plant vart domen.
Inte gilla sork!

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Belzambix  
#145143 Mangan: Jag har för mig att det var planterat 2006, så det var rätt stora plantor.

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145177 storån, är det du själv som har kontrollerat hygget eller är det någon på skogsstyrelsen? utfördes inventeringen under våren eller nu under hösten?

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

storån  
#145187 Det var skogsstyrelsen som inspekterade nu i våras.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

axwell  
#145291 Hav tröst, jag tror (hoppas) att det värsta är över. I somras kunde det vara totalt ca 10 sorkar i 4 burkfällor, sen har det minskat till nedåt 1/dygn och nu 3-4/vecka eller ännu färre.

Tror inte att det är mina burkar som har kraschat sorkstammen, det måste vara många fler samlade goda krafter som äntligen har kommit igång.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Belzambix  
#145293 axwell: Vad är det för burkfällor du har? Var kan man köpa dem eller kan man bygga dem själv?

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

storån  
#145300 Har aldrig sett så mycket räv och rovfågel som den här sommaren, dom rensar bra.
Skaffade även en katt till i somras, det vart en riktig hit för gården, han har nog tagit 3-4 per dygn.

Har även vart riktigt mycket lämmel, men nu ser man inte så många levande, desto fler döda i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Sorkår!!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145307 sorkpopulationen har förhoppningsvis kraschat på många håll, men finns fortfarande ställen där man ser sork var och varannan minut.
ett bra tecken är att katterna hemma nu käkar enormt mycket mer kattmat än vad de gjorde i våras/somras :)

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

axwell  
#145322
Belzambix skrev:axwell: Vad är det för burkfällor du har? Var kan man köpa dem eller kan man bygga dem själv?


En mycket avancerad konstruktion, hundmatsburkar på ca 1,5 liter fylls till hälften med vatten.
Grävs ned i marknivå, skapa fångstarmar av stenar, plankor och liknande som styr sork och näbbmöss mot burken.
Ett "tak" över ökar fångsterna och förhindrar att vattennivån, vid regn, blir för hög i burken.

Det går lika bra eller bättre med plasthinkar.

Det sägs att skator brukar lära sig att vittja burkarna, har inte sett det själv.
Vågar inte ha glykol i vätskan.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

Belzambix  
#145394 Axwell: Smart lösning.

Avatar Fallback

Re: Sorkår!!!

storån  
#147619 Såg att sorkskadorna här i jämtland uppgår till 40 miljoner kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).