Gallring

Stickvägar eller inte?

38 inlägg 26067 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stickvägar eller inte?

mashun02  
#144941 Finns det skogliga argument för att hugga upp stickvägar i en förstagallring ?

Som jag funderar som privatskogsägare är att gallra beståndsgående förstagallringen för att hugga bort de träd jag ej vill ska stå. Inte de träd som står ivägen för maskinen.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Johan$$on  
#144949 Hur har du tänkt få ut virket utan stickvägar? Antar att du menar att använda typ en h8:a eller liknade att köra 30-40m mellan stickvägarna och slingerstråk däremellan? Eller du kanske har tänkt att det ska köras med alstor, scorpion eller liknande ända till avlägg? I det första alternativet (beståndsående skördare typ h8) kommer du förmodligen få en något dyrare gallring med fler skador och ev något sämre kvalitet då det kan vara jäkligt bökigt attt få ner t.e.x. vargar och andra träd som skulle ha tagits ned eftersom maskin/aggregat är för litet/klent. I det andra alternativet (helt stickvägslöst) kommer du få antingen en jäkligt hög avverkningskostnad eller en enorm avverkningskostnad beroende på hur långt skotningsavståndet är...

Enligt mig är det enda sättet att få ett bra och någorlunda ekonomiskt resultat att antingen gallra manuellt (om du inte är intresserad av att ta ut en vettig lön) och dra/vinscha virket ut till stickvägar på lämpligt avstånd och därifrån kör ut med huggarvagn/skotare. Eller det vettigaste alternativet en vanlig stickvägsgående skördare med 11m kran som du fäller ut träden i mellanzonerna till.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

mashun02  
#144950 Men då är argumentet kronor och ören inte skogligt.

Det rationella med stickväge vet jag även att träden i stickvägens kant till viss del kompenserar med högre diametertillväxt.

Vad jag funderade på var om skogen, träden tillväxten försämras eller förbättras av hugga stickvägar.

Strunta i hur man får ut virket. Det är en sekundär diskussion.

Har pratat med äldre skogsfolk som blir lite tårögda när man börjar prata bestånd som sköts beståndsgående eller gamla processorgallrade.

Mot andra gallringen börjar ändå avstånden mellan träden bli stora (skogen i Västerbottens inland) så då passar vägarna bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Engelthon  
#144957 Om man bortser från kostnaden så är manuell gallring den bästa. Jag kan bara referera till den skog min morfar och morbröder skötte den var en dröm att gå i. Mycket svamp och djur liv en riktig rekreations plats. Nu är den borta då vi slut avverkade platsen så med sorg i hjärtat så försvan denna dröm.

Jag är annars för maskingallring för den ger bästa avkastningen och i slut ändan ska man se den. Men skog för rekreation ska man som jag tycker manuell gallra och det är bara min egna åsikt.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144974
mashun02 skrev:Men då är argumentet kronor och ören inte skogligt.


Hur menar du då? Om man inte tänker kronor och ören finns det inga åtgärder som är motiverade. Ja, om man inet vill göra en park förstås, då får man rensa. Men då handlar det om estetik.

Skogbruk likoms jordbruk är trots allt en näringsverksamhet. Än så länge. 8)

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

mashun02  
#145018 Självklart är det kronor och ören och där är avkastningen det som spelar roll.
Men är kronor just nu det viktiga eller så många som möjligt det viktiga? För mig är det hög tillväxt med bra kvalitet.
Över tid ger det bäst avkastning.

Men får väl ställa om frågan vad som ger bäst resultat skogligt.
Inte ekonomiskt idag.
Dvs blir tillväxt påverkad av stickvägar eller inte och om, Isåfall hur mycket.
Likadant med kvalitet. Skador.

Finns det andra argument för Stickvägsgallring än att det kostar mindre och och nettot blir högre.

För mig är åtminstonde 1:à gallringen en beståndsvårdande åtgärd mer än en monetär angelägenhet.

I andra gallringen finns grövre stammar vilket om vi skall prata pengar ger mycket mer när stick ägarna skall tas upp.

Så ni som har rent "vadärbästförträden" argument får gärna svara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Engelthon  
#145022 Jag var på ett seminarium om gallring för några år sedan. Där var även dom så kallade tvillingarna.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg allt men det kullkastade i princip allt jag har lärt mig tidigare om gallringen.

Här menar man att man inte ska gallra så hårt som man gör utan gallra mycket försiktigt för annars kan man få under vegetationen att växa ohämmat. Grövre kvistar i stammen m.m.m.m. :-@
Man visade bland annat björk som växte på 10år till 100m3/ha och då var den största tillväxten från 10-30år så man räknade med 400-500m3/ha. Här tyckte skogfork att man skulle gallra ut om jag mins rätt 30%(kan minas fel) men man skulle bara gallra ut 10%. :shock:
Man visade en Lärk yta som var över 400m3/ha och helt ogallrad vid 50års ålder. Vad har vi på en gallrad gran eller tall yta efter 100år :???:

Det var så mycket information så när jag åkte där ifrån var jag inte så mycket mer klok i detta.
Men att ta upp detta som jag har gjort vid några tillfällen är som att svära i kyrkan. :lol:

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145032 Det jag menar är att "vadärbästförträden" är nog att bara lämna dem i fred. Rent skogligt, och om man inte tänker på pengar.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145036
mashun02 skrev:För mig är åtminstonde 1:à gallringen en beståndsvårdande åtgärd mer än en monetär angelägenhet.


Med detta antar jag du menar att man avstår intäkt i 1:a gallring för att kunna ta ut mera pengar vid nästa gallring/slutavverkning. Jag vill påstå att det är omöjligt i AC inland p.g.a den långa omloppstiden. T.o.m röjning är svårt att räkna hem.
Om jag kostar på 2.500:-/ha i röjning, hur mycket extra måste jag få i 1:a gallring 50 år senare för att det skall vara en lönsam åtgärd?

Rent skogligt skall man förstås inte göra något alls, även om massaköpande industri vill antyda att skogen kommer att bli värdelös och nästan dö om man inte röjer och gallrar.

Jag har ett 70-årigt bestånd som 1:a gallrats manuellt väldigt försiktigt. Där står ca 1600 stam/ha och jag är väldigt orolig för vind- och snöskador när det nu skall 2:a gallras.Här hade det absolut varit bättre om de tagit upp stickvägar i 1:gallring.

Rent estetiskt är det givetvis snyggare ju mindre stickvägar man gör.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

Johan$$on  
#145037 Det säger sig väl självt att det blir en tillväxtförlust iom att du hugger upp stickvägar. Visserligen kommer vägträden växa lite bättre iom att dom får lite mer näring och utrymme men den lilla bonusen kompenserar ju givetvis inte för hela förlusten.
Samma sak med kvalitet och skador det är också en ickefråga givetvis blir de färre skador och lite bättre stamval om du är precis intill trädet istället för 11m ifrån.

Fast ska du ta upp stickvägar i 2:a gallringen så försvinner ju hela poängen med stickvägslöst den lilla positiva tillväxten du har tjänat på 10-20 år är ju förmodligen helt försummbar. Sen innebär det ju en rätt hyffsad stormrisk att hugga upp ett så pass grovt bestånd. Ifall du inte har stickvägslöst genom hela beståndets omloppstid så får du ju nackdelarna från bägge varianterna men missar hela poängen med bägge systemen.

Det verkar förresten va en intressant värld du lever i där omkostnaderna inte påverkar det totala resultatet...

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

towes  
#145045 Utan att överhuvudtaget kunna ge något facit för ditt fall så kan man kanske försöka sammanfatta så här.

Fördelar med stickvägar:
- Rationellt skogsbruk, dvs man (även inhyrd arbetskraft) kan göra jobbet på en rimlig tid (= rimlig kostnad)
- Stickväg som tas upp i förstagallring återanvänds (givetvis) i andragallring. Då bör även kantträden vuxit sig stormfasta.
- Tillväxtförluster kompenseras till viss(!) del genom att kantträden får ökat utrymme.

Nackdelar:
- Stor del av uttaget sker i stickvägen, ca 20% av det totala uttaget (att jämföra med de kanske 35% av totala grundytan som du vill ta ut).
- Inget selektivt uttag i stickvägen, dvs ev "praktexemplar" ryker.
- Du löper alltid lite större risk för skador om du tar in maskiner.
- Markkompaktering av rotsystemet.
- Kantträden blir ofta grovkvistiga mot stickvägen.
- Risken för stormfällning större i och med stickvägar, framförallt nyupptagna.

Läs gärna lite mer på sid 9-10 i denna filen: http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 20_UN_.pdf Jag vet att det finns en utförligare redogörelse men hittar den inte nu, återkommer eventuellt...

Jag tror själv inte det är ekonomiskt försvarbart att bara gallra stickvägsfritt med inhyrd arbetskraft, men om det är den egna motionen som betalar det hela så är det en annan sak. Dock: börjar man stickvägsfritt bör man nog vara beredd att löpa linan ut hela omloppstiden.

Engelthon skrev:Jag var på ett seminarium om gallring för några år sedan. Där var även dom så kallade tvillingarna.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg allt men det kullkastade i princip allt jag har lärt mig tidigare om gallringen.

Intressant. Var själv uppe hos tvillingarna Eriksson i Sjuhärad (för jag utgår från att det var dem du menade) i våras. Det var som du säger omvälvande och mycket intressant. Dessa brukar skog stickvägsfritt och gör nogrann och försiktig selektering i varje uttag. Stickvägsavståndet är ca 100 m (50 m vinchvajer). Vinchprocessor på skogstraktor. Klart är att deras skog såg bättre ut än någon jag skådat och det faktum att de anser att 1000 m3sk/ha är ett bra mål säger en del. Men så är de oerhört arbetsintensiva och när man försökte räkna timpeng så insåg man att detta sättet att bruka sin skog är för de riktiga entusiasterna.

Så har du intresset och tiden så kan du ju ge dig på det stickvägsfria. Har för övrigt ett par ha i familjens skog som jag hoppas kunna förstagallra med motorsåg och vinch framöver, men det är som sagt ett undantag i det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145050 Har du kollat in Skogspysslingarnas hemsida, där finns det lite skrivet om stickvägarnas för och nakdelar.
http://skogspysslingarna.se/tjana-pa-mindre-stickvagar

/Dan

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

mashun02  
#145052 Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar eller inte?

towes  
#145053
MadCoke skrev:Har du kollat in Skogspysslingarnas hemsida, där finns det lite skrivet om stickvägarnas för och nakdelar.

Intressant läsning. Tycker det står flera sanningar(?) eller vad anser ni veteraner i skogen?

Avslutande citat från den länkade sidan:
"Varför har vi inte avverkningar med mindre stickvägar när det är mer lönsamt på lång sikt?
...
» Skogsägare vill ha ett netto i 1:a gallringen...
» Så brukar vi inte göra…"

Kollade som hastigast in verktyget och det var ju fint. Men ett verktyg ger ju inte bättre data ut än det man petar in. Kalkylerna kan mycket väl stämma jättebra, men jag måste ändå fråga om allmänheten tror att en förstagallring med 40m stickvägsavstånd kan gå +/- noll? Det tycks vara en förutsättning för den kalkyl som är förinställd.
Det borde ju rimligen innebära en hel del manuellt sågande och vinchande? Jag hade nog gissat på ett underskott i den förstagallringen, eller...?

Intressant med kreativa och nytänkande människor som försöker propagera för sin sak oavsett.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar eller inte?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145060 Jag tycker inte det var bara sanningar precis och kalkylen innehöll en del rena felaktigheter vill jag minnas från förra gången detta disskuterades.

Skogsskötselseriens skrift "gallring" tycker jag är bra. Det finns ju faktiskt en del forskningsresultat i ämnet om man vill läsa på.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).