Virkesmätning och Matrisfub

Inmätning fallande massa?

33 inlägg 20540 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

foton  
#144760 Det är väll ganska självklart att mätaren skall fixa mätningarna så att det minst räcker till sin lön varje dag. Det blir vi nog alldrig av med.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

plyshnalle  
#144767 Inte vet jag hur det fungerar där du bor. Men där jag bor går dom efter det vanliga avtalet med unionen/gs. Det innebär fast månadslön utan prestationskrav. Sen faller det ut slumpmässiga prov, eller kontroller, som mäts stock för stock och sen ska dom ligga inom vissa angivna ramar. vad gäller värde, volym och klass. Klarar dom inte det så blir resultatet till slut att dom inte kan fortsätta med jobbet.
Innan dom opartiska virkesmätningsföreningarna kom till så var det ju oftast skogsbolagets egen organisation som mätte in virket, något som kunde bli lite hipp som happ. Det finns en orsak till att det ser ut som det gör med virkesmätningsorganisationerna idag. Det gav helt enkelt en bättre, mer lik och rättvisare mätning av virket på den tiden. Det är i alla fall bakgrunden till virkesmätningen och den uppbyggnad vi har i sverige idag. Dessutom så byggs det upp oberoende och opartiska virkesmätningsorganisationer i baltikum. Man vill ha det så för att slippa det vilda västern som det är när industrins egna personal och inköpare mäter. Finland har en annan ägarstruktur på skogen än vad vi har i sverige, så det går inte riktigt att jämföra rakt av med sverige.
En annan fråga, som kanske inte hör hemma i den här tråden, är om man ska satsa på bara volym som exempelvis södra skog gör, eller om man ska satsa på kvalitet i skogen. Det finns röster både för och emot södras hantering av virket. Men generellt sett så kan vi inte klara konkurensen från snabbvuxen eucalyptus...
Men jag förstår att vissa är arga på hanteringen av mätningen idag. Ibland beror det på okunskap från olika håll, som "mitt virke var bara av bästa kvalitet!!!" när det i själva verket är fullt av insketsskador. Eller maskinförare som har apterat helt åt fanders så att hela avverkningen blir nedklassad. Eller en mätare som sitter och drömmer eller skickar sms...
Och det går att komma ifrån virkesmätaren på ett väldigt enkelt (och vanligt) sätt. Sälj som rotpost...

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

plyshnalle  
#144770 Bara för att klargöra...
Jag försvarar INTE mätarna... Jag bara talar om det jag vet... Jag är lika förbannad jag när mina stockar jag levererat går åt hv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).