Skördare

Rottne H11

42 inlägg 22411 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

masterchief  
#134185 NiklasH20 hade en maskin ute en vecka lite drygt på prov.
Kanske kan PMa honom, han har nog rätt bra koll på skillnaderna.
H14 är ett nummer större överlag, väger ett antal ton mer, mer lyft i kranen, hanterar större agregat på full arm.
Med SP561 blir H11an begränsad till 10m om jag minns fel.

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136967 Nån som vet om kranen blir begränsad till 10m med ett 561? det ser ju ut att vara samma kran som på en 911....och kollar man spec så är den starkare än en 911 så den borde klara långkran och 561 om inte nåt annat begränsar. Sen är markfrigången 59 cm enligt hemsida...det är väl högre än H14? Verkar bli en morsk maskin!

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

masterchief  
#136968 Kranen blir begränsad till 10,5m med SP561.
Den får vad jag fattat enkelutskjut.
De har väl lärt sig av att entrepenörer om möjligheten finns manuipullerar slaglängden om möjlighet finns :roll:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

johaniskogen  
#137786 Jag som kommer nära rottnes hemtarkter ser denna maskin ibland, tanken har slagit mej att införskaffa en nu när det börjar nalkas maskinbyte, det som talar STORT emot är:
1 den är lång som en gremo (jämnfört med 1070)
2 den är en Rottne

den som talar för är att jag har oftast 10 minuter till att hämta nya delar vilket verkar vara en vana rottne troget.. ;)

men längden. är inte det ett problem i klenare bestånd? Gremon ansåg jag vara grymt klumpig vid demokörning.

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

granlien  
#137836 Jeg har tynna med H-14 og 402 aggregatet i førstegangs tynning, og jeg anså ikke lengden som noe problem. Var ikke noe problem å kjøre ifra en 6wd 860. Går fint å gjøre innstikk. Lengden gjør den jo ekstremt stabil der det er bratt!!

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

granlien  
#137837 Jeg har tynna med H-14 og 402 aggregatet i førstegangs tynning, og jeg anså ikke lengden som noe problem. Var ikke noe problem å kjøre ifra en 6wd 860. Går fint å gjøre innstikk. Lengden gjør den jo ekstremt stabil der det er bratt!!

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

masterchief  
#137839 Håller med om att H14 är överjävlig när det går nedför...
Längd är inga bekymmer på en skördare,,,,,
Ställ den bredvid vilken skotare som helst så blir ni förvånade...

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Vidsel  
#138693 På tisdag kommer min nya H11, ska bli kul att få sätta sig i en helt ny maskin efter att ha kört H8:an i 3 säsonger.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139950 Vad tycker du om ditt nya "åk" Vidsel.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Vidsel  
#139960 Den blev försenad, fick den idag 21/9 och efter att ha kalibrerat in den så ska jag nu ut och hugga, får meddela mitt intryck efter en par dagar...

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Vidsel  
#142812 Är riktigt nöjd med H-11:an, samma åsikt från mina anställda. Riktigt trevlig maskin och SP 451 kombinerat med cranab kranen passar perfekt för den huggning vi har. Högg strax under 1000 kubik stormskog själv första veckan där medelstammen var allt från 0,10 till en del tallar som höll över kubiken. Har blivit att köra F-13s nu ett tag och inte som förr att sitta i H8:an nattetid eftersom produktionen på H11:an är högre.

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

jg  
#143999 hej jag sitter i en h8a nu och fundrar på å byta maskin. jag velar mellan en h11 och h8 å du skriver att du har kunnat gå ner i arbetstid när du köpte en h11 det kan inte jag förstå. h11an är ju ca en millle dyrare än en h8a.

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144013 Han kanske menar att nu behövs det ett skift till på skotaren för att hålla jämna steg?! Tidigare kanske dom var tvungen att köra hårt med h8 för att hålla skotaren med jobb?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144062 På vilket sätt har produktionen ökat med H11 jämfört med H8:an?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

masterchief  
#144096 Långkranen gör skillnaden,,,,,snabbare o köra kran än o flytta maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).