lör 29 okt 2011, 08:28#143989Hej!
Hur kan jag ta mig an detta träd? Vad ska jag börja med?
Tar tacksamt emot tips och råd!
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6013
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6012
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6011
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6010
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6009
skogsbilder/image.php?album_id=455&image_id=6008
väl mött
Motorsåg och handhållet
Fälla träd. Tips!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 29 okt 2011, 11:03#144001kvista så mycket du kan, åtminstone på undersidan så att inte trädet "rullar" när det tar mark..
!MEN! se till att du inte går över axelhöjd med sågen..
sen ser det ju inte ut som att det handlar om att virkesvärdet är prio ett så då gör det inte så mycket om det spjälker sig, utan utnyttja en långsam spjälkning för att få ner trädet lugnt och försiktigt..
se till att ta hjälp om du är osäker..
!MEN! se till att du inte går över axelhöjd med sågen..
sen ser det ju inte ut som att det handlar om att virkesvärdet är prio ett så då gör det inte så mycket om det spjälker sig, utan utnyttja en långsam spjälkning för att få ner trädet lugnt och försiktigt..
se till att ta hjälp om du är osäker..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
lör 29 okt 2011, 12:07#144004Största risken här tror jag är att rotändan slår upp och eventuellt rullar över åt ena eller andra sidan. Så se till att du har reträtten klar, snett utåt sidan.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 29 okt 2011, 15:18#144009Använd V-kapet som troligen beskrivs på sakerskog.se
lör 29 okt 2011, 16:20#144015Tror också på att behandla det på samma sätt som ett stormfällt träd i spänn. finns bra råd som "Bertilson" säger. Kan du göra fast rotändan i något närliggande träd så minskar ju risken att den slår upp och/eller åt sidan.
lör 29 okt 2011, 16:31#144017Kapa en halvmeter upp så du kommer åt bra och ser bra, när trädet sen är nere
kan du korta stubben i lugn och fred.
Fina bilder.
kan du korta stubben i lugn och fred.
Fina bilder.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
lör 29 okt 2011, 17:29#144025Fördelen med längre stubbe är oxå att det är lättare att säkert kliva undan..
V-kap är bra.. lite överkurs här, men säkerhet framför allt!
Största risken som jag ser det är att rotändan kan slå upp,
då det kan slå över pga grövre grenar och relativt lång toppdel..
V-kap är bra.. lite överkurs här, men säkerhet framför allt!
Största risken som jag ser det är att rotändan kan slå upp,
då det kan slå över pga grövre grenar och relativt lång toppdel..
Avancerad trädfällning
lör 29 okt 2011, 18:28#144039Rotvältan verkar dessutom ha lagt sig mot några stenar, så ett "rent kap" enligt tidigare givna råd är att föredra för den som känner sig lite osäker.
(Håller fö med Slurfi,,,,,fina bilder).
(Håller fö med Slurfi,,,,,fina bilder).
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
lör 29 okt 2011, 18:37#144041Tack så mycket för alla konkreta och bra svar!!
Tycker att man får bra info från Sakerskog också. Bra sida!
Så om man skulle gå igenom detta stegvis så börjar jag så klart med att ta ut en reträttväg. Sen börjar jag kvista den tills jag när axelhöjd. Sen lägger jag V-kapen ca en halv meter ovanför roten.
Går det att styra trädet om det ska rulla till vänster/höger?
När ni säger "ett rent kap", menas det att kapa ovanifrån som om jag kapade ved på backen?
Tycker att man får bra info från Sakerskog också. Bra sida!
Så om man skulle gå igenom detta stegvis så börjar jag så klart med att ta ut en reträttväg. Sen börjar jag kvista den tills jag när axelhöjd. Sen lägger jag V-kapen ca en halv meter ovanför roten.
Går det att styra trädet om det ska rulla till vänster/höger?
När ni säger "ett rent kap", menas det att kapa ovanifrån som om jag kapade ved på backen?
TS
lör 29 okt 2011, 18:48#144043
"Rent kap" = inga stenar ivägen.
Bajk skrev:
"Rent kap" = inga stenar ivägen.
Skogshuggarn
lör 29 okt 2011, 19:11#144047Försiktigt med underkapet, som den hänger så absolut inte mer än 1/4, det kan klämma fort som tusan och sen sitter sågen.
Lurigt att kunna styra hur den rullar, det avgörande här är åt vilket håll roten kan sprätta, och det beror här helt på grenarna, nä, det är nästan pmöjligt att säga hur man skulle kunna styra det.
Såhär skulle jag göra: Först kapa ur ett grunt V på undersidan, sen kapa uppifrån tills den viker sig ner och har brytmån kvar. Sen skulle jag börja från toppen och kapa bort grenarna bit för bit tills stammen är helt nere. Då är det skäligen riskfritt att kapa av brytmånen.
Lurigt att kunna styra hur den rullar, det avgörande här är åt vilket håll roten kan sprätta, och det beror här helt på grenarna, nä, det är nästan pmöjligt att säga hur man skulle kunna styra det.
Såhär skulle jag göra: Först kapa ur ett grunt V på undersidan, sen kapa uppifrån tills den viker sig ner och har brytmån kvar. Sen skulle jag börja från toppen och kapa bort grenarna bit för bit tills stammen är helt nere. Då är det skäligen riskfritt att kapa av brytmånen.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
lör 29 okt 2011, 20:53#144065Här har du en mycket bra film om hur du fäller träd.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=f ... UaLL8Bh9_A
lör 29 okt 2011, 21:04#144069
Duktig kille du har hittat, allt ser så enkelt ut när han jobbar...
ryared skrev:Här har du en mycket bra film om hur du fäller träd.
Duktig kille du har hittat, allt ser så enkelt ut när han jobbar...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).