Motorsåg och handhållet

Fälla träd. Tips!

99 inlägg 50960 visningar 17 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Husqvarna motorsågar

Re: Fälla träd. Tips!

Phantom  
#143993Du kan kapa grenarna närmast roten så de inte slår tillbaka på dig, men du ska inte köra sågen över axelhöjd. Sen skulle jag kapa vid roten.
Se dig bara för när trädet faller och roten ev. går tillbaka.

Användarvisningsbild

Torparn79  
#144001kvista så mycket du kan, åtminstone på undersidan så att inte trädet "rullar" när det tar mark..
!MEN! se till att du inte går över axelhöjd med sågen..

sen ser det ju inte ut som att det handlar om att virkesvärdet är prio ett så då gör det inte så mycket om det spjälker sig, utan utnyttja en långsam spjälkning för att få ner trädet lugnt och försiktigt..

se till att ta hjälp om du är osäker..

Användarvisningsbild

totte  
#144004Största risken här tror jag är att rotändan slår upp och eventuellt rullar över åt ena eller andra sidan. Så se till att du har reträtten klar, snett utåt sidan.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144009Använd V-kapet som troligen beskrivs på sakerskog.se

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144015Tror också på att behandla det på samma sätt som ett stormfällt träd i spänn. finns bra råd som "Bertilson" säger. Kan du göra fast rotändan i något närliggande träd så minskar ju risken att den slår upp och/eller åt sidan.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144017Kapa en halvmeter upp så du kommer åt bra och ser bra, när trädet sen är nere
kan du korta stubben i lugn och fred.
Fina bilder.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#144025Fördelen med längre stubbe är oxå att det är lättare att säkert kliva undan..
V-kap är bra.. lite överkurs här, men säkerhet framför allt!

Största risken som jag ser det är att rotändan kan slå upp,
då det kan slå över pga grövre grenar och relativt lång toppdel..

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144039Rotvältan verkar dessutom ha lagt sig mot några stenar, så ett "rent kap" enligt tidigare givna råd är att föredra för den som känner sig lite osäker.

(Håller fö med Slurfi,,,,,fina bilder).

Bajk  
#144041Tack så mycket för alla konkreta och bra svar!!

Tycker att man får bra info från Sakerskog också. Bra sida!

Så om man skulle gå igenom detta stegvis så börjar jag så klart med att ta ut en reträttväg. Sen börjar jag kvista den tills jag när axelhöjd. Sen lägger jag V-kapen ca en halv meter ovanför roten.

Går det att styra trädet om det ska rulla till vänster/höger?

När ni säger "ett rent kap", menas det att kapa ovanifrån som om jag kapade ved på backen?

TS
Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bajk skrev:
När ni säger "ett rent kap", menas det att kapa ovanifrån som om jag kapade ved på backen?

"Rent kap" = inga stenar ivägen.

Användarvisningsbild

Kjell S  
#144044Mötande kap i det här läget, ca 1/4 underifrån först eller innan det börjar vika och sedan uppifrån i samma kaplinje.

Användarvisningsbild

totte  
#144047Försiktigt med underkapet, som den hänger så absolut inte mer än 1/4, det kan klämma fort som tusan och sen sitter sågen.

Lurigt att kunna styra hur den rullar, det avgörande här är åt vilket håll roten kan sprätta, och det beror här helt på grenarna, nä, det är nästan pmöjligt att säga hur man skulle kunna styra det.

Såhär skulle jag göra: Först kapa ur ett grunt V på undersidan, sen kapa uppifrån tills den viker sig ner och har brytmån kvar. Sen skulle jag börja från toppen och kapa bort grenarna bit för bit tills stammen är helt nere. Då är det skäligen riskfritt att kapa av brytmånen.

ryared  
#144065Här har du en mycket bra film om hur du fäller träd.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=f ... UaLL8Bh9_A

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ryared skrev:Här har du en mycket bra film om hur du fäller träd.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=f ... UaLL8Bh9_A

Duktig kille du har hittat, allt ser så enkelt ut när han jobbar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).