Verkstan

MIG/MAG-svets för hemmabruk

45 inlägg 35089 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143560 Är på gång att kolla läget på MIG/MAG-fronten. Behöver inte någon stor, till grövre don har jag invertern, den här blir mest för plåtarbete. Budgetram 5000:- inkl moms, exkl gas.

Har här i Umeå bl a hittat de här:

Einhell BT-GW 170, bra pris 3300:- utan reducerventil på Laitis.
http://www.einhell.lt/upfiles/pdf/d1b45 ... bf87_1.pdf
Enligt säljaren en bra svets för hemmabruk, drivlinan är helt i stål. Den verkar vid påseende gedigen och skall enligt uppgift vara byggd i Tyskland. Lite klumpig men jag gillar att den går på hjul.

ESAB C141, 4495, inkl ventil, alltså ungefär samma prisklass.
http://www.jula.se/mig-svets-c141-210045,
Påstås vara Asien-byggd, har inte europeisk standard för anslutningar sades det nånstans när jag googlade på den, i övrigt vet jag ingenting om den mer än de data som står på sidan.

Någon som har åsikter?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Bax  
#143562 Jag är alltid av åsikten att till samma pengar ska man hellre välja en begagnad proffsmaskin än en ny av lägre kvalitet.
Jag skulle söka efter en begagnad Kemppi Kempomat
Eller ESAB.

http://www.blocket.se/pitea/Miggsvers_3 ... m?ca=2&w=2

http://www.blocket.se/vasternorrland/Mi ... m?ca=2&w=2

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Bax  
#143563 Och kom ihåg att man alltid retar sig på att slangen är ANINGENS för kort.
Billigsvetsar brukar ha korta slangar.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143565 Jo, tack för synpunkten, jag har funderat på det också, men lutar nog mest åt att köpa nytt. Skulle vara om det dyker upp nåt riktigt bra begobjekt nästgårds, så man kan åka och titta och känna på grejorna innan man köper. Är väl bra med en proffsmaskin men inte om den börjar bli sliten och racklig.

Slangen på dom här är ca 2,5 m på båda, det är bra nog för mina behov.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143576 När man har 4m slang så är det oxå för kort med tiden... I know...

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

jimmp  
#143578 jag kör med erfi mig från verktygsboden,funkar otroligt bra,här även andvänt dom flesta "stora" märken i mitt jobb å tycker att erfi funkar minst lika bra....

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143583
Henrik K skrev:När man har 4m slang så är det oxå för kort med tiden... I know...


Det är precis som skogskranar, vattenslangar, motorvärmarkablar, allting annat, det är alltid liiiite för kort.

jimmp: Tack för tipset, jag kollade, ligger lite i överkant på min budget. Framgår inte heller om det ingår regulator, men troligen inte enligt bilden och då hamnar det lite väl högt upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143599 Köp vilken som, det är nog inte nån extrem skillnad på dem.
När jag köpte värmepump så tog jag den med mest knappar på fjärren, fanns ingen annan skillnad.
I detta fall kan du ju ta den med stiligaste kartongen.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143629
Slurfi skrev:Köp vilken som, det är nog inte nån extrem skillnad på dem.
När jag köpte värmepump så tog jag den med mest knappar på fjärren, fanns ingen annan skillnad.
I detta fall kan du ju ta den med stiligaste kartongen.


Slurfi, du har en förmåga att gå rakt på det väsentliga. Men isåfall så jag tar den som har hjul, det vill jag ha. Fånigt att kånka runt på en 25 kg plåtlåda i ett bärhandtag när den kan komma rullande efter en i stället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143639 Tack, men du har ju argumenten klara så hjälpen behövdes ju näppeligen.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143656 Jodå, det hjälpte mig att få fokus på det viktiga, var helt förblindad av siffror och dravel innan!

Noterade via ESAB:s egna beskrivningar att det finns hjul som tillbehör men också att flaskhållare är tillbehör, skulle dom säkert ha bra betalt för.

   TS
Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143657 Behövde en svets en gång. Bara så där helt apropå.
For till Biltema å köpte en. Mig alltså.
Å den spottade å fräste så jag trodde nåt fel i huvudet det var på jag.
Polaren Fredrik tittade till eländet. Grävde å donade.
En tving satte han över matarhjulet till svetstråden åsså började vi smeka fram svetssträngar....
Oavsett var man köper en svets så ska man inte behöva ta till dylik åtgärd.

Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

totte  
#143661 Till Biltema hade jag inte tänkt att åka. Önskar inte nån tving i min nya svets. Har dessutom ingen polare Fredrik som skulle kunna sätta dit den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143662 Jula såljer annars esab migsvetsar 180 A dom kostar ju uppåt 7- 8500 men du har garantat svets som räcker i 15 20år minst jag köpte min esab lka180 på gärdin o persson i östersund sommarn 98 den går fortfarande som en klocka, det enda jag gjort är o ha bytt ett antal munstycken samt att jag har fått byta slangpaket en gång, slangen hade blivit klämd ett antal ggr så det räknas väll som förarfel, jag använder migen rätt ofta vid tunnare plåtarbeten, renovering av sågsvärd och div konstruktioner så den har fått bekänna färg, är dock lite sugen på o byta upp mig till en vätskekyld större migvets som jag kan köra slaggande rörtråd med, perfekt vid större svetsarbeten :)

Avatar Fallback

Re: MIG/MAG-svets för hemmabruk

Nolltax AB  
#143669 Var i akut behov av ström förra vintern. For till jula å köpte ett elverk.
Den slocknade efter x antal dagar.
Surnade till å for till proffsbutiken å köpte loss nytt elverk för dubbla pengen.
Den brummade hela vintern.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).