Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49253 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpris?

L-A  
#8197 Blev lite väl mycket klyvd ved i år, o tänkte därför kränga en del.

Någon som har åsikter vad som är lämpligt pris på 90 cm klyvd björk/blandved i östra uppland?

Mvh L-A



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#8199 Hej,
Jag flyttade ditt ämne, hoppas det är ok.
Lite svårt att ge tips på pris.
90cm längd är ju inte direkt för villaägaren med spisinsats.
En hint kan vara att blandved 30cm hittar man för ca 300-350m3s, björkved dito 400-500m3s hos de vedföretag som har hemsidor, ex:

http://www.kisaved.se/vedeldning.htm

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#8212 Har samma problem jag oxå.
Man kanske ska låta den ligga ett år och sälja den torr mitt i vintern.
Finns väl alltid någon som har fått slut på veden och vill ha mer kanske :)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8225 Hansson har nog bästa förslaget hitills. det är ju så gott som metervet. Stöda upp veden och invänta vårvinterns högkonjunktur på torr ved.

Avatar Fallback
L-A  
#8261 Tackar för tippsen!

Jag får se hur mkt som blir sålt "på slag" under sommarn...

/L-A

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14151 Har sett att dom flesta priser på ved som är färdigprocessad gäller för "stjälpt mått". Nån som har en aning om vad det kan vara för omräkningstal från fast till stjälpt?? el från travat till stjälpt??

Magnus M

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14152 1 m3fub blir ung 2 m3travat vilket motsvarar ung 3 m3stjälpt. Ungefär, asså.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14180 Stjälpt mått är ett väldigt varierat mått.
Jag har sett allt från 0,45-0,65 m3 travat, alltså lite tycke och smak hur mycket luft som säljs.
Jag säljer 0,7 m3 travat som stjälpt för att kunna sova gott om nätterna. :)
Omräkningen från m3fub till travat är jag lite osäker på, jag räknar med 0,6-0,7 beroende på hur noga jag travar.
Nån som har ett mer säkerställt värde på detta?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14186
MickeBM skrev:Stjälpt mått är ett väldigt varierat mått.
Jag har sett allt från 0,45-0,65 m3 travat, alltså lite tycke och smak hur mycket luft som säljs.
Jag säljer 0,7 m3 travat som stjälpt för att kunna sova gott om nätterna. :)
Omräkningen från m3fub till travat är jag lite osäker på, jag räknar med 0,6-0,7 beroende på hur noga jag travar.
Nån som har ett mer säkerställt värde på detta?


Magkänslan säger nog ungefär som du tänker.
Jag har sett nån häromkring som kör hem allt han hugger o sågar upp till ved o säljer, även sånt som skulle kunna bli timmer har jag sett i traven.
Räknar man lite på det så är det inte så konstigt.

Farsan har vart förutseende o ställt bra med lövskärmar sen långt tillbaka för artt säkra sitt o mitt vedbehov. Det växer dock mer än man tror o nu måste jag hugga i vinter igen trots att jag har ved hemma för 2 år framåt.
Har sålt lite för några år sen men då var det till panneldare som köpte 3m travat. Idag är det nog smartare o processa till braskaminstorlek o sen sälja verkar det som.

Magnus M

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14224 Nej, kan nog gå att få lönsamhet i att processa timmer till ved också.
Lite beroende på hur bra maskiner man har och hur marknaden ser ut i närområdet.
Titta lite på vad veden kostar i stockholmsområdet... priser kring 1000:-/m3 stjälpt är inte ovanligt.
Har varit runt och tittat lite, den billigaste jag hittade var 650:- och då var veden dyngsur och av dålig kvalité.

En eloge till din far! :)
Ett angenämt problem i mina ögon. :D
Har du möjlighet att processa veden på ett bra sätt och dessutom torka den så är det inte svårt att få lönsamhet i det.
Det svåra kan vara att få ut information till kunderna, många köper bara småskvättar.
Med andra ord blir det ganska många köpare...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14227 Jag antar att det inte betalas någon skatt på denna försäljning, varken moms eller inkomstskatt? Då tror jag det är jättelönsamt! :-)

Finns det någon lönsamhet i vedförsäljning, om man sköter allt enligt reglerna?

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14228 Jag kan inte stå för hur andra gör, men jag betalar både moms och inkomstskatt.
Jag köper dessutom massan momsad...

Det gör det, självklart beroende på förutsättningarna man har.
Inget man kan leva på alena, men har man maskiner osv för andra ändamål är det ett bra komplement.
Antar att, som jag skrev innan, att hur lönsamt det är beror på var i landet man bor.
Mer lönsamt nära stora städer.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14231 Micke, det är nog säkrast så, om man har lite volymer.

Kan du säga några or dom vilka kostnader resp. intäkter du har? Och tiden det tar?

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14233 Helt klart.

Förra året köpte jag in massan för 290:-/fub. (björk)
Utpris till kund har jag 460:-/ stjälpt m3. Jag ligger på 0,7 m3 travat /stjälpt m3.
Massan fick jag hemkörd för 750:-.
Övriga kostnader är disel och timmar, har inte haft vidare koll på nån av dom.
Förra året gjorde jag en vinst på ca 880:-/fub, timmar och disel undantaget.
Jag bearbetade med motorsåg och hydraulklyv, vilket gjorde att man inte tjänade många tuggummin i timmen förra året.
Nu har jag köpt en vedmaskin, vilket bör öka timlönen en del.
Jag travar all min ved i burar, vilket tar en väldans massa tid, men veden blir torr och fin.
Skulle jag få till den logistiken lite bättre så bör man kunna sänka priserna lite.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14305
MickeBM skrev:Helt klart.

Förra året köpte jag in massan för 290:-/fub. (björk)
Utpris till kund har jag 460:-/ stjälpt m3. Jag ligger på 0,7 m3 travat /stjälpt m3.
Massan fick jag hemkörd för 750:-.
Övriga kostnader är disel och timmar, har inte haft vidare koll på nån av dom.
Förra året gjorde jag en vinst på ca 880:-/fub, timmar och disel undantaget.
Jag bearbetade med motorsåg och hydraulklyv, vilket gjorde att man inte tjänade många tuggummin i timmen förra året.
Nu har jag köpt en vedmaskin, vilket bör öka timlönen en del.
Jag travar all min ved i burar, vilket tar en väldans massa tid, men veden blir torr och fin.
Skulle jag få till den logistiken lite bättre så bör man kunna sänka priserna lite.


fy fasen, de var inte illa...

jag har lyckats med att köpa björk på 3metersbitar för 120kr/metern och då slog jag till och köpte 40meter +5-700kr för hemkörning, då hittade jag en vedmaskin för 13000:- med så då kan jag nog lyckas få en peng över..

btw priser med moms fast utan kvitto...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).