Uppvärmning

Ackumulatortank med skiktrör

5 inlägg 4671 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ackumulatortank med skiktrör

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133768 Någon som har erfarenheter av ackumulatortank med skiktrör, likt de somStocksbro (Dalatanken) saluför?

//.D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank med skiktrör

Fredrik Reuter  
#134916 Hej,
Den tanken hade jag aldrig sett förr. Ackumulatortankar är dock lite intressant så jag gick in och kollade.
Spontant från mig, det ger säkert bättre skiktning, men till vilken merkostnad?
Min erfarenhet genom 7,5 års vedeldning med ackumulatortankar är att vid laddning spelar inte skiktningen så stor roll för mig. Jag eldar ofta så allt laddas fullt, så den förlusten som blir i blandning/turbulens etc vid laddning tar jag.
Viktigare vid urladdning då. Mest som påverkar tycker jag är att hitta rätt inställning på cirkulationspumpen så högt deltavärde som möjligt erhålls utan att ge avkall på rundpumpningen då.

Kanske ger denna tank bra fördelar om man har familjemedlemmar som gillar riktigt heta och långa "Hollywood-duschar"?

Användarvisningsbild

Re: Ackumulatortank med skiktrör

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134918 Hm... den där i familjen som gillar lååånga heta duschar är nog jag. :/

//.D

   TS
Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank med skiktrör

nhl21  
#141297 Tanken säljs inte längre, dom hade problem med underleverantörer sa dom. Funkade inte i praktiken tror jag. Idén är inte dumm men det skall funKa också i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Ackumulatortank med skiktrör

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141652 Teknoterm hade en tank på 90 talet som var skiktande av inkommande varmvatten.

Den hade ett grovt stigarrör, från botten, med förgreningar på olika nivåer.
Är det inte för mycket flöde på cirkulationspumpen mellan panna tank kan det tänkas fungera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).