Verkstan

Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

39 inlägg 23432 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138641 det går o svetsa minsta elektroderna oxå

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

totte  
#138642 Se vara till att du har rejält långa och riktigt bra svetskablar, eftersom du inte gärna flyttar runt det åbäket. Billiga dåliga kablar är styva och obändiga och det vill du inte ha när du skall komma åt lite här och där runt något som du håller på med.

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138657 Skit också, den va redan såld:( .... Jaja, bara att leta vidare! Tack för hjälpen ändå på denna tråd, infon har jag god nytta av vid nästa köptillfälle och förhoppningsvis även andra svetsnovisa gubbs:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

totte  
#138671 Ja, nästa gång vet du ju redan och kan hugga direkt på annonsen!

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138673 Tänkte lite på denna svetsen, se länken nedan:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- ... TIG-150DC/

Är det någonting att satsa på "så länge"? För tillfället behöver jag få hem en svets så jag kan förbereda litegrand inför vinterns snöskottning. Behöver göra ett fäste fram till traktorn... Kan ju absolut låna, men är ju gött att reda sig själv:)

Men som länken visar, det är en inverter, enfas, går att komplettera för TIG- svetsning (vilket jag antar inriktar sig på arbete i tunnplåt?), tänkte att denna kanske skulle passa för tillfället... Vad tror ni?

Är ju allergisk mot företaget som säljer den, men men, ibland får man ta sin antiallergimedicin och handla där ändå=S

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138676 biltemas invertrar vet jag inget om

men en kompis har en sån här o den funka fin fint o svetsa med enligt honom:
http://www.verktygsboden.se/tigsvetsar/ ... r-141-mma-


annars är Telwin bra grejjer oxå och dessutom ett känt märke:
http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... Visn=Std99

denna går även att utrusta med tigpaket :)

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138677 Känns som att de båda svetsarna i ovan inlägg påminner om den på biltema, fast jag upplever dem dock vara av bättre kvalitet:) Ska läsa in mig lite mer även på de länkar du skickat!

Jo, just d ja, är det så att TIG används till lite tunnare plåt? Vill ju ha en MIG MAG på sikt, men en sån tänker jag investera mer pengar i än på en invertersvets, alltså kommer det inköpet att dröja lite. Därför tänkte jag att om jag köper en inverter nu med möjlighet att komplettera till TIG så kanske jag kan rå på lite tunnplåt ändå:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138678 ja de går ju o svetsa tunnplåt med migen oxå bara man har en klenare tråd föredelen med TIG är att det inte plåten slår sig som med MIG eller Pinnsvets

TIG går ju även o svetsa rostfritt, vanlig plåt o aluminium,man måste ju bara ha olika tillsatsmaterial.

komma köpa ett slangpaket till min fronius snart så blir jag lite mer komplett

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

dampe  
#138898 Gräv fram första bästa hägglunds 250 till vettigt pris och köp direkt!

har själv en sådan ståendes i garaget här hemma! som först farfar köpte, som sedan min far övertog när han köpte gården av farfar, och nu är den min! :) och den har aldrig gjort någon i släkten besviken så vitt jag vet. (förutom när vi skulle lyfta upp den på en kärra en gång, men sådant finns det maskiner till) setill att där finns långa svetskablar så slipper du hörselskydd =)

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#139104 Fortsätter i denna tråd om en mer specifik fråga om en annan svets. Har någon köpt/ provat denna inverter- svets från biltema?:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- ... TIG-150DC/

Tyckte du det var nåt att ha?
Räcker strömstyrkan i jämförelse med andra inverters?

Ris och ros!

Får jag inga svar så får jag la starta en ny tråd:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#139110 har ingen aning om hur den e. men kostar ju ente mycke så köp prova...nöjd, behåll den. e du inte nöjd släng den i soptunnan

finns bara esab o kempi för min del o de e väldigt bra svetsar

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#140867 Ibland har man tur:) pratade med min farbror som är svetsare i eget företag. Han gav mig en svetsinverter som han hade till övers. Tydligen haft den uppe i taket på pappersbruket, men maskinen tålde inte luftfuktigheten där så en kemppi införskaffades för hans del ist.

Den inverter jag fick går upp till 150A och räcker gott till mina 4800 2,5mm- pinnar:)
Märket är Cemont(?). Tydligen från Jula, men han tyckte själv att den går mkt bra, och jag tänkte ju inte svetsa vare sig i taket på bruket eller i regnskogen så luftfuktigheten ska inte påverka mig så värst:)
Materialet till snöbladets frontfäste införskaffades igår så snart skall här tillverkas:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

Elfving  
#140915 Gratulerar!

Tänk på följande för bästa erfarenhet av den svets du har;
- Försök alltid hålla dig så nära proppskåpet (i meter) som möjligt. Detta är egentligen bara ett problem med 3,2mm (och kanske även 2,5mm pinnar, allt beroende på eldragningens status där du svetsar. Dåliga kablar (läs gamla och underdimensionerade, långa) ger sämre svetsegenskaper på grund av spänningsfall vid höga strömuttag. Om eldragningen på fastigheten är mindre än 20 år gammal och väl dimensionerad är detta knappast ett problem. 25 meter gummikabel innan svetsen ger en negativ skillnad, inget snack.
- Undvik skarvkablar mellan svetsaggregatet och uttaget. Dessa ger onödiga spänningsfall med försämrat resultat som följd.
- Normalt är enfasuttag avsäkrade 10A. För att kunna svetsa 3,2mm pinnar behöver du 16A säkring.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#140921 Kan inte annat än att instämma om de tips du ger, exemplet om en vattenslangs längd i samband med tryck ( läs spänning för el) påverkas av förlängningskablar. Som tur är så vart förra ägarn av gården besatt av eldragningar, så det finns gott om både anslutningsmöjligheter och proppar på 16A.

Vet att många kör på trög 10A när enfas svets används. Jag har fått förklarat för mig att det är att jämföra med en bil som ligger på för hög växel med "trötta motorvarv" som följd. För svetsens del blir det som så att motorn jobbar stenhårt med för låg effekt, och till sist kan nåt överhettas och gå sönder.jag har aldrig tänkt så tidigare men tycker det ligger en hel del i det:)

Hoppas hinna få svetsat fästet på fredag, om inget annat dyker upp ( vilket det ju så klart kommer göra....:/...=P

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#140923 brukar köra med 3fas förlägnings kablar om man ska långt ut. funkar kanoners

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).