Skördare

Korta eme spak

4 inlägg 2411 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Korta eme spak

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140743 Tänkte korta slaglängden på ett par eme spakar , läste här på forumet men förstår inte riktigt hur jag ska kapa pinnen i spaken och hur röret ska träs på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Korta eme spak

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140780 korta slaglängden gör du enklast genom att montera en hylsa på själva pinnen, denna tar då i den vita "sargen" och minskar slaget, lyft på gummidamasken så ser du. kapa pinnen gör ju bara att själva spaken kommer lägre som jag förstår det men för min del har det räckt med att sänka spaken maximalt för att hela underarmen ska ligga mot armstödet. Kom ihåg att kalibrera om spaken när du monterat hylsan bara å gör inte slaglängden för liten då blir nog kranen väldigt ryckig. själva vedklabben sitter med en insex i framkant på spaken.

Användarvisningsbild

Re: Korta eme spak

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140781 tack så mycket för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta eme spak

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140784 har du förresten testat med positiv progression på spakarna? då kan du ställa så att du har nästan max fart på halva slaglängden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).