Gallring

Är denna gallring realistisk?

20 inlägg 13273 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är denna gallring realistisk?

tidbeck  
#140626 Hej

Är novis i detta sammanhang och planerar ett skogsköp inom en 1 årsperiod. Tittar på egendommar för fullt. Har lite frågor och funderignar kring gallring.
Jag ska ha 3 syften med skogsinnehavet. Det första och mest uppenbara är att få en långsiktig avkastning. Det andra är småviltsjakt eftersom jag själv är jägare. Det tredje är att själv kunna jobba i skogen.
Nu har jag lite frågr kring gallring. Ett hypotetiskt gallringsenario. Säg att skogen ser ut enligt nedan och att gallringen ska ske inom en 5-årsperiod:

Ålder yta gallringvol. Åldersklass
41-50: 3,5 ha 194 kbm G1
51-60: 5,4 ha 304 kbm G1
61-70: 4,6 ha 331 kbm G1
71-80: 2,7 ha 218 kbm G2

I hypotesen ingår att ovanstående gallring görs manuellt med 2-3 mannar inkl att köra ut till en väg (välta). Gallringen sker på 5 års sikt. Jag tänker mig då med motosåg, ATV, timmervagn, blod, svett och tårar.
Skogen i sig är plan och framkomlig. Så att köra ATVn är inga problem.

Är detta realistiskt att göra manuellt? Vad kan man få för netto på detta? Ovanstående gallring innbär väl både timmer och massaved.

MVH



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140633 Om vi antar att uttaget är 35% av grundytan och det är frisk och fin skog.
41-50 ger ca 230 m3sk vilket kan bli 150 m3f
51-60 ger ca 540 m3sk vilket kan bli 400 m3f
61-70 ger ca 500 m3sk vilket kan bli 400 m3f
71-80 ger ca 200 m3sk vilket kan bli 170 m3f
Gallring av 1120 m3f på drygt 16 ha.

Om vi antar att halva volymen blir massaved och betalningen är 350 kr/m3f så blir intäkten 196 000 kr.
Om vi antar att halva volymen blir timmer och det betalas med 550 kr/m3f så blir nettot 308 000 kr.
Således en intäkt på 504 000 kr.

Vet inte vad du har för jobb idag men om du avser att utföra den gallringen själv på fritiden så behöver du inte tänka på nångon småviltsjakt under de kommande fem åren för det blir ingen tid över till det. Klart att allt är möjligt men det blir mycket jobb. Om du preciserar var du finns i landet samt vad för trädslagsfördelning det är så kan säkert någon ge dig aktuella priser på massaved och timmer.

Ett alternativ till att gallra själv kan vara att sköta röjning av underväxt och sedan göra en maskinell gallring av de yngre bestånden och kanske en slutavverkning av det äldre beståndet. Ditt netto blir detsamma men du får ett liv på fritiden ochså.

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140638 Att galllra tre ha om året kan vara lagom motion. Räkna 1m3fub i timmen så får du en hum om tidsåtgången. Du kan med fördel spara de pengar du tänkt köpa ATV för och leja in en riktig maskin för utkörningen i stället. Om du absolut vill köra ATV så inrikta dig på de yngsta bestånden

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

Camwood  
#140656 Lönsamast är att gallra/röja i eftersatt skog :ugeek: Småträden står ofta så tätt att gallringshuvet inte kommer åt utan å skada träd som ska sparas ( å urdålig sikt för skördarföraren)Mitt råd :shock: Förröj/gallra manuellt och kör ut ved och sen ta dit maskiner :grin:

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

tidbeck  
#140742
OAS-forests skrev:Vet inte vad du har för jobb idag men om du avser att utföra den gallringen själv på fritiden så behöver du inte tänka på nångon småviltsjakt under de kommande fem åren för det blir ingen tid över till det. Klart att allt är möjligt men det blir mycket jobb. Om du preciserar var du finns i landet samt vad för trädslagsfördelning det är så kan säkert någon ge dig aktuella priser på massaved och timmer.


Tack för svaren. Jag jobbar heltid med annat så detta blir bara en helgsyssla någon gång per månad samt 1-2 veckor (full tid) på semestern. Jag har räknat på 2 mannar enligt följadne:
16 timmer /månad och man ger 384 timmar/ år.
1 vecka på semstern á 2 mannar ger: 112 timmar
Totalt arbetad tid: 496 timamr (384+112) i teorin. Men så effektiv är man ju knappast. Säg att man istället uppnår en effektivitet på 50 % dvs 248 timmar.

Skogsola skrev:Räkna 1m3fub i timmen så får du en hum om tidsåtgången.


248 timmar innebär då alltså ca 248 m3fub. Avrundat till 250 m3fub.

På 5 år bodre man väl kunna köra ut ca 1000 m3fub?
Angående kostnaden för ATV så har jag redan en Yamaha 450 (kodiak). Fattas bara en vagn.
Återigen. Är detta realistiskt. Det är ju trots allt bara knappt 5 timmar i veckan ((496/2)/52)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

New holland patu  
#140746 Hur mycket har du jobbat i skogen tidigare, är du nybörjare? Hur pass tränad är du? Det är ganska avgörande. Är du van så är det nog realistiskt.

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

Tosca  
#140748 Sikta på att göra det under vinterhalvåret, då funkar det bättre med att få ihop tillräckliga volymer.
Avverkar du på sommaren har du bara några veckor på dig att få ut virket, det måste vara färskt.

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140749 Vad jag förstår så kostar maskingallring mellan 120 - 270 kr / fub.
Om man räknar med 200 så har du 50 000:- / år för att du gör jobbet själv, du lägger ner ca 500 h / år vilket gör 100 kr / h och då skall du innan du kan ta ut egen lön betala kostnader för motorsåg, bensin, ATV kostnader mm.
Altså kan du inte räkna med någon bra timlön för ditt jobb...
Någon som vet? Räknar jag helt tokigt?

Men ser man det som ett nöje och inte räknar med sin egen lön så borde man ju få någon krona över, och så får man det gallrat precis som man själv vill... och man får en massa träning helt gratis.

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140753 Skogsjobb på den här nivån får man ju räkna som entusiasthobby. Ekonomin är i vart fall bättre än att t.ex köra rally.

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

Camwood  
#140771 Har man ingen annan inkomst så är 100 kr tim = 100 kr tim

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140777
Camwood skrev:Har man ingen annan inkomst så är 100 kr tim = 100 kr tim


Självklart, men är min uträkning nära sanningen där så avgår en del till omkostnader, sen skll man väl btla en del i socoala avgifter mm.
Kan det där med andra omkostnader för dåligt, men i slutändan kanske det bara blir en timlön på 50 kr, om man nu skall konkurera med en maskingrupp...

Men vist, har man ingen annan inkomst så är det bättre än inget...

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

New holland patu  
#140793 Sen får man ju det som man själv vill ha det i skogen, och man slipper vara orolig för att entreprenören kommer när det är som blötast i markerna och vänder till det

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140796
New holland patu skrev:Sen får man ju det som man själv vill ha det i skogen, och man slipper vara orolig för att entreprenören kommer när det är som blötast i markerna och vänder till det


Helt rätt, allt kan man inte mäta i pengar, funderar själv på att försöka utföra gallringar själv i mesta möjliga mån....

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140853 Gallra o köra ut med ATV 1m3fub/tim? Tror jag inte ens en pro-huggare skulle klara, så du får nog räkna med 10år.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140854 Har dessutom märkt att det är svårt att förhandla fram bra priser på leveransvirke.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).