Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41765 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#87859 Ja det är ju inget annat än ett hån, i förhållande till det markägaren förlorar.
Lantanider finns det gott om i malmfältgruvorna, men det lönar sig inte att bearbeta.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87893 Hörnini, den här tråden handlar om älgar, vilt och jägare.
Intrång av annat slag får väl bli en egen tråd.
Vi södra svedala har inte så mycket malm i skogen:)

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#87894 Ursäkta intrånget, men var skall älgarna utfodras om det är dagbrott överallt!!
Senast redigerad av axwell fre 09 apr 2010, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88238 Det är lugnt, här nere i södra Sverige äter sig älgarna feta må du tro. Se mina bilder i annan tråd. ;)

viewtopic.php?p=88217#p88217

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

axwell  
#88279 Ja jag lider med dig, skall senare svara på den tråden.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139722 Väcker den här tråden igen, såg att Karl Hedin säger att vargarna åsamkar skogsägarna storförluster varje år. Detta är den stora älgjägaren Karl Hedin, som ansåg (se tidigare i tråden) att älgskador inte är något problem. ;)

http://www.atl.nu/skog/sagverkskungens- ... gpolitiken

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139759 Hedin, en sann älgkramare :lol:

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139764 Skönt att jag slipper sälja mitt virke till Karl Hedin...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

mannen  
#139774 Hygglo kille den där Hedin. Det är i Mellansveriges landsbygd som vargproblemet finns så då ska vi skicka det till Norrland / Lappland och ge samerna ersätning för rivna vargar. Det är så jag tolkar hans inlägg i alla fall. Det innebär att han inte tycker att marken i norrland har ett jaktvärde och att det inte heller finns inte heller några hundar eller boskap här uppe heller, bara renar.
Det skulle vara kul att veta hur han tänker egentligen.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139776 Inte alls. Vi har vargproblem här nere i södra Sverige med...

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

foton  
#139867 Låt vargen leva! Skydda hundarna, inhägna fåren, om olyckan är framme rejäl ersättning. Det är en stor upplevelse att få se en varg i skogen, som nästan ingen får vara med om.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

novis??  
#139928
foton skrev:Låt vargen leva! Skydda hundarna, inhägna fåren, om olyckan är framme rejäl ersättning. Det är en stor upplevelse att få se en varg i skogen, som nästan ingen får vara med om.

ooooojjjj

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140271
foton skrev:Låt vargen leva! ..........
Det är en stor upplevelse att få se en varg i skogen, som nästan ingen får vara med om.
Om jag enbart tänkte på åsynen av en varg på lämpligt avstånd är troligen min åsikt som din.
Men när tanken går till hur vi upplever förlusten av ett bruksdjur som ex. en hängiven tacka, lamm eller kalv då blir åsikten en annan. Är det ett husdjur ökar sorgen.
Vill du att vi skall tillhandahålla kanske en tredjedel av vargens mat i form av tamboskap? Vi vet att tamboskap blir alltmer vargens mat eftersom den är enklast att komma åt. Inte minst för ensamma sökande djur och gamla.

För mig är nöjet att se inte tillräckligt för att vargen skall få fri lejd.
Erfarenheter från min uppväxt på jordbruk när räven tog hönor och tupp räcker för att ha empati för problemet. Mina föräldrars oro för lo på 50-talet ligger också med i minnet.

Vill "foton" fotografera dessa djur får du stå för huvudparten av kostnaden i din kalkyl.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

novis??  
#140363
Bertilsson skrev:
foton skrev:Låt vargen leva! ..........
Det är en stor upplevelse att få se en varg i skogen, som nästan ingen får vara med om.
Om jag enbart tänkte på åsynen av en varg på lämpligt avstånd är troligen min åsikt som din.
Men när tanken går till hur vi upplever förlusten av ett bruksdjur som ex. en hängiven tacka, lamm eller kalv då blir åsikten en annan. Är det ett husdjur ökar sorgen.
Vill du att vi skall tillhandahålla kanske en tredjedel av vargens mat i form av tamboskap? Vi vet att tamboskap blir alltmer vargens mat eftersom den är enklast att komma åt. Inte minst för ensamma sökande djur och gamla.

För mig är nöjet att se inte tillräckligt för att vargen skall få fri lejd.
Erfarenheter från min uppväxt på jordbruk när räven tog hönor och tupp räcker för att ha empati för problemet. Mina föräldrars oro för lo på 50-talet ligger också med i minnet.

Vill "foton" fotografera dessa djur får du stå för huvudparten av kostnaden i din kalkyl.

så talar en skogs man fotografer som fuskar å sånt finns det gått om där nere norrmän å så

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Skogshuggarn  
#140385 Älgskadorna igen,,,,

När tillfälle ges ska jag åka och lyssna på Jonas Martén/Nätverket Mot Viltskador, gällande markägarnas möjlighet till skyddsjakt.

http://www.elmia.se/sv/skogselmia/For-m ... /Guldyxan/

http://www.skogsland.com/guldyxan-till- ... 2011-05-23

Hjälper tyvärr inte att sitta hemma och knyta näven i byxfickan medan ungskogen används som "viltfoder",,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).