Små skogsmaskiner och övriga maskiner

minilastare, funker det i terräng ??

83 inlägg 51712 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

mannen  
#139457 Henrik det går inte att montera lastare på traktorn du har nu?

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

BM 35  
#139458
jd6630 skrev:ja den slutar lite innan skåne, fast så många meter e de egentligen inte.
står man i ena änden har du svensk mottagning på mobilen, men kommer du ner i södra änden så kommer glada sms, välkommen till telenor danmark
har 2 st maskinhallar 24m breda och 60m långa, förhoppnings vis blir det en 3 i höst!
e lite trångt där inne



60 meter lång 24m brett,,,varför bygger du så litet för,,en hall kan aldrig bli för stor

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139479
Engelthon skrev:En Avant 528LX för 312600:- då är den utan baklyft +21600:- DLX hytten +32000:- :-o
Jag tycker det är rena rånet för en sådan maskin. Nä köp en ny mindre traktor är mitt råd! :roll:


Om det blir till att byta blir det troligtvis en beg. maskin och annars koster en Avant 420 från 160000 så ungf 200000 räkker for att få en maskin.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139481
mannen skrev:Henrik det går inte att montera lastare på traktorn du har nu?



Ju visst går det men det verker som det koster mer än det smaker 40-50000, halvtaskig lyftformågen samt almänt osmidig att köra inne i lagården vid utgödsling och hantering av rundbaler, men det alternativet är ochså under utvärdering inga beslut har tagits och inte är det helt säkert att vi gör något heller, just nu är det mest funderinger.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Engelthon  
#139482
Henrik Petersen skrev:
Engelthon skrev:En Avant 528LX för 312600:- då är den utan baklyft +21600:- DLX hytten +32000:- :-o
Jag tycker det är rena rånet för en sådan maskin. Nä köp en ny mindre traktor är mitt råd! :roll:


Om det blir till att byta blir det troligtvis en beg. maskin och annars koster en Avant 420 från 160000 så ungf 200000 räkker for att få en maskin.

Henrik




Nu är det risk att jag får på nöten b-(

En kina lastare är billig men jag vet inte hur hållbar dom är. Men du får ju 2st för samma pris.

Men jag ska inte övertyga dig om någonting. 🤷‍♂️
Vad finns det för andra märken som du är intresserad av?

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139488 Hej engelthon

Andra märken kan tex. vare Schäffer, multione(finns en till rätt kurs nu på blocket),Stama,Job-man(har åf i närheten) kina maskinerna verker lite mer klumpiga, jag har inte sett dom i den storlek son jag söker ca. 900-1500kg

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Engelthon  
#139498
Henrik Petersen skrev:Hej engelthon

Andra märken kan tex. vare Schäffer, multione(finns en till rätt kurs nu på blocket),Stama,Job-man(har åf i närheten) kina maskinerna verker lite mer klumpiga, jag har inte sett dom i den storlek son jag söker ca. 900-1500kg

Henrik


Hej Henrik

Ja dom där Multione var betydligt mer i den prisklass jag tycker om. Men jag har för lite erfarenhet för att avgöra vilka som är bra eller dåliga. Skälv kör jag på gården med en Volvo 841 :lol:
Så jag har lite svårt att ta in den där storleken i tanken. 8-}

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

jd6630  
#139503 vad e de för traktor du har? en ålö lastare me lite komfort utrustning till en 90hästare springer i väg mot 100 glada laxar
satt o fick en ide, ja o pågen ska ta upp 750 i skogen en da vi har tid o köa runt lite, ska ta en film på de. e en bokskog så kanske kan få lite ved, vet dock inte hur min 2 tons vagn kommer funka i terängen

jaja
en avant e den smidigaste o bästa minilastaren enligt maj, schäffer tycker ja e klumpiga o lååååånga,men smaken e olika.
har väldigt mycke gott o saj om just avant, men har bara 750 den största modellen, snabb kraftig o enormt mångsidig. men alldeles för dyra ifall du inte ska ge dej in på komunen o köra eller starta entreprenad me miní maskiner. en hyffsad avant från 500 serien såg ja på blocket skåne för ente så länge sen.
bobcat e lite vanekrävande o köra,de håller ja me om, men 640 som ja har e fantastisk,har skullat bytt bort den många gånger men den har slingrat saj fast vid gillas bäst funktionen i skallen.
har även ett grävagg till den



Mannen. ja varför bygger man så små lador som 24x60m?? troligtvis för att man inte kan bygga bredare me tanke på snözon o vettigt pris. och har 2 sånna hallar, 1 halle 18x36 o sen halmladan 24x42m som ligger i vinkel me dom andre, o så några hus till

e inte helt gratis o bygga hus

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139509 Hmm Hitter inga bilder nu på min dator men don finns i tråden yanmar kobota iseki "minitraktortråden".Nån vänlig själ kanske kan länka dom hit, jag själva är for datordum for sånt :grin: .
Engelthorn: Jag gillar ju dom där gamla volvolastarna men vi har får i en gammal lagård med lågt till tak och ska jag byta maskin ska det vare till en som jag kan gödsla ut med i lagårn, därfor vill jag ha maskin i den storleken. Det är ju fö en liten gård och ren hobby så jag foredrar små maskiner.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

dexter  
#139534 Köp en midre traktor istället. Du förlorar på att köpa en sån leksakstraktor.

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139556
dexter skrev:Köp en midre traktor istället. Du förlorar på att köpa en sån leksakstraktor.


Sorry, men det där inlägget fattade jag inte als :?: :?:

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

rockfax  
#139557 Varför köper du inte en veteran av något slag?
T ex volvo bm 430, MF 135, 165, Ford 3-4000 med lastare.

Du kan ju inte ha så små hus så dessa traktorer inte kommer in.

De är ju betydligt billigare och bättre i skogen.

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#139579 Men!!!
Jag har ju redan en traktor, som jag funderar på att byta ut, läs hela tråden :lol: .

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Tosca  
#139592
Henrik Petersen skrev:Men!!!
Jag har ju redan en traktor, som jag funderar på att byta ut, läs hela tråden :lol: .

Henrik


Du får nog ta och revidera det där tycker jag det låter som - man kan ju aldrig ha för många traktorer. VÄL?

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

rockfax  
#139596
Henrik Petersen skrev:Men!!!
Jag har ju redan en traktor, som jag funderar på att byta ut, läs hela tråden :lol: .

Henrik



Jo men man kan ju byta från traktor till en annan traktor? :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).