Motorsåg och handhållet

Dags för ny röjsåg för glade amatören

59 inlägg 27507 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138716 Tjena!
Har en mindre skogsfastighet som behöver röjning av olika slag och behöver en betydligt bättre såg än den gubben som bodde här innan lämnade kvar. Han köpte nog såg efter storlek på sej själv och efter snålheten. Det är iaf en Tanaka av något slag. Har inte lagt så stort intresse för den då den inte är avvibrerad och är väldigt klen.

Har fått låna såg av farsan min som är en HVA 250 RX. Gammal såg men fungerar betydligt bättre än Tanakan.

Så till frågan. Jag måste skaffa mej en egen såg men vet inte vad jag behöver då jag är helt grön inom området. Farsans HVA 250rx känns aningens klen men i övrigt är jag nöjd. Att jag är nöjd med den kan iof bero på att jag annars bara provat tanakan.

Ni som är proffs, hur snålt kan man gå innan man blir dumsnål? Sammanlagt kommer jag kanske röja 2 arbetsveckor utspridda över varje sommar framöver. Hjälpa kompisar vid röjning och så vidare. Lite mer än på hobbynivå kanske man kan säga.

Har snöat in på husqvarna men vet inte vilken jag ska välja.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138815 Två veckor per år ren röjning är inte så lite. Lägg där till grästriming och hjälpa kompisar. Jag skulle valt en proffssåg och eftersom du inte behöver röja på vintern och därmed mindre behov av värme i handtagen så hade jag valt en Stihl FS 460.

På röjsågssidan har Stihl sprungit om Husqvarna. (Nästan ordagrant citerat från en Husqvarna försäljare)

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138818 Gaaaah... Det var just ett sånt svar jag hoppades på att jag inte skulle få. Har blivit anti mot stihl då jag har en bekant som enbart tjatar om stihl och tål inte höra annat märke.
Just därför hoppades jag på en hva då det är något jag vuxit upp med.
Vad är då den stora skillnaden mellan sågarna? Som amatör så ser jag bara tyngd, motoreffekt och bekvämligheten (vibrationer).
Har läst mej till att hva ska ha bättre sele än stihl även om det kan vara en smaksak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138820 Om du nu vill ha en husqvarna så välj en 345:a den senaste modellen heter 545 (tror jag) är egentligen ingen skillnad på dessa 2.

själv anser jag att det behövs mindre underhåll på stihlsågarna, om nu något går sönder på en stihl såg så är reservdelarna betydligt billigare. dessutom är stihlsågarna lite billigare att köpa, givetvis lite beroende på vilka rabatter man kan få...

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Mariaskogsrået  
#138825 Nästa gång jag ska ha ny röjsåg blir det utan tvekan stihl! Stihls pistolgrepp före hq:s tumgrepp är tillräcklig orsak för mig att välja stihl... Men som ex skogsgrotte o andra skriver så finns fler anledningar, kanske din vän har någon poäng i att föredra stihl;)

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138828 Jag har en 345F och den är tämligen trött, nu har jag borrat upp
ljudämparen men ej provkört.
Hoppas på bättring :???:

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138834 Tjatet om stihl handlar om att det är just en stihl röjsåg han har. Motorsågen är en jonsered och det finns inte heller någon bättre såg än den heller. Men skit i det åter till ämnet.

Har varit in till lokale handlarn idag och fått ett litet hum om sågar.
Just FS 460 verkar inte dum förutom att man måste byta ut hela vinkelväxeln om man ska sätta dit ett trimmerhuvud. Av den anledningen tycker jag att den sågen går bort. Kostar onödigt mycket att ha en xtra vinkel bara för att slå gräs. Då skulle jag hellre köra med tankan till det bara av ren snålhet, men det vill jag å andra sidan inte då den vibrerar mycket.
Sneglar då i stället på FS 480 som inte verkar helt dum.
Men FS 550 då? ca 1000kr dyrare 0,8 hk mer och 2 kg tyngre. Är det som jag tror att tyngden inte bara är tung och bära på utan också gör det svårare/besvärligare att få skären som man vill. Jag är ju nybörjare så det vill inte falla åt rätt håll alla gånger. Är det bara fullbordade proffs som kör i grovt hela dagarna. Dka jag ens snegla åt en sån såg klen och oerfaren som jag är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

bodaedet  
#138850 Har själv kört både Sthil och hva. Tycker inte sthil är i närheten av hva när det gäller komfort och smidighet. Har två 345 och tre 355 en 555, alla med värme i handtagen. Tumgas eller pekfinger är en vanesak, tycker själv tummen är battre, kollegan kan inte köra hva pga tumgasen, han får kramp i handen. Vad gäller krångel så har 345 krånglat väldigt lite, mest vinkelväxel. de två första 355 var ett sorligt kapitel, allt gick på garanti, så ingen skugga ska falla på säljaren. Den sista har funkat felfritt. Hoppas 555 går som klockan. Prova dig fram om du har möjlighet, vad gäller kvalitet så är de ganska lika, har tre sthil 480 två har gått perfekt den tredje bara krånglat, riggrören bytta på alla tre. Jag satsar på hva, men det för smidigheten, inte för att sthil är dåliga.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138851 Har en HVa 343F, lite mindre röjsåg. Har hållt utmärkt åt mig (förutom ett krånglandes gasreglage i helgen!) i 4 år nu. Röjt massor ur mitt perspektiv, ungefär osm du planerar

Användarvisningsbild

Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138864 Gjorde en egen jämförelse direkt tagen från stihl och hvas hemsidor på de punkter jag tycker verkar viktiga. Tittar man blint på siffrorna så är det stihl som vinner på alla punkter. Naturligtvis finns ingen bekvämlighetsgrad och det är väll ändå det som är det viktigaste? Just nu lutar det ändå mot en stihl FS 480-K. Ge mig ytterligare orsaker till att inte välja Stihl.


Röjsåg:__________________Stihl FS 480-K______HVA 545FX
Pris:____________________8590,00 ___________SEK9 250:-
Effekt:__________________2,2 kW/3,0hk_________2,2 kW
Ljudeffektnivå:____________109 dB____________116 dB
Vibrationer vänster/höger:____2,3/1,8 m/s²________2,9/3,3 m/s²
Vikt:____________________8,1 kg_____________8,3 kg



http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... A5gar.html

http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... 301,314306

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138877 En Stihl 480 kan du dessutom köpa till kampanjpris nu eftersom de försvinner och ersätts av 460. De kallar det för "inbyteskampanj" men man behöver inte bära dit nåt skrot istället om man inte vill.
Kolla bara vilken sele som följer med. Stihl selar kan vara riktigt usla.

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138878 Har sett att stihl har 2 bättre selar. Det än den näst bästa/dyraste som följer med. Är den något att hurra över? Jag har en GAMMAL gräströjare som heter Weedeater som man kanske kan lämna in till dom :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138892 Den näst bästa är riktigt dålig. Den ser inte så dålig ut men den den är felgjord så den är ett riktigt tortyrredskap. Till vår ena Stihl använder vi Hva comfort och till den andra en Jonseredssele från 1900-talet. Jag köper nog också en kampanj 480 men då lägger jag emellan på den bättre selen eller helst en hva sele.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

axwell  
#138894 Otur för dig att du bor i Härnösand, Stihlhandlaren där har sällan prylar hemma så att man får känna på dem. Hade planer på att köpa Stihl Advance sele, inget hemma(som vanligt), heller ingen sele som borde ingått i en av röjsågarna.
Lagerhållningen och kompetensen sjönk dramatiskt vid ägarbytet, från en redan låg nivå.

Om du anser att Stihls röjsåg ger 10 poäng och Husqv 8 poäng så skulle jag ta den sämre, pga. handlarnas helt skilda kunnande och serviceförmåga.

Har du kollat vad Karlström i Älandsbro har att erbjuda?

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#138911 Ok då ska jag satsa på en värre sele.
Nu hade de faktiskt en hel del prylar hemma på hyllan. Men jag kan tänka mej att du har rätt i kunskapsnivån. De har ingen verkstad och dessutom känner jag iaf en av de anställda väl även privat. Dock finns det även en fördel där då det kan ge vissa rabatter.
Karlströms kände jag inte ens till då jag är ganska nyinflyttat till Härnösand.
Den enda handlarn jag annars varit till är BNs i Kramfors. De kan det mesta om allt.

Tack för väldigt hjälpsamma svar. Har betydligt bättre koll idag än vad jag hade innan jag registrerade mej på furomet. Vad gjorde man innan forum fanns? :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).