Verkstan

Automatisk Y-D

32 inlägg 25583 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138457 Så nu fick jag hem min vedmaskin och på den sitter det automatisk Y-D start
som inte riktigt funkar.
Först körde jag med 4-ledar kabel = 3-faser och jord, då hände absolut ingenting
när man tryckte på starten.
Sedan byglade jag jord till nolla och då startar motorn när man håller inne knappen
och den växlar upp till D efter ca 20 sekunder men man måste hålla inne knappen
hela tiden, den vill inte fastna i påslaget läge.
Jag har testat byta fasföljd, men det var inte problemet.
Nån som har tips?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Camwood  
#138461 Ring en elektriker om du inte är det själv :shock: Sont farligt sk man int, hålla på med.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138462 Verkar vara hållkretsen över startknappen som inte finns?!
Borde vara en slutande hjälpkontakt (ex anslutning 13-14) på huvudkontaktorn som ska bygla över startknappen.
Väldigt svårt att beskriva då det kan se olika ut beroende på lösning. Men som du skriver så lär det inte hända mycket utan att du ha Nollan till manöverkretsen (230V)

:geek:

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138463 Håller med Camwood. Det är inte att leka med om man inte vet vad man gör!

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138464 Sant, jag är mkt försiktig och frågar hellre flera ggr än chansar på nåt.
Men det är nåt med hållkretsen helt uppenbart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138484 Kan hållkretsen bry sig om verklig nolla eller byglad jord?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

totte  
#138492 Och har du kollat att jorden i kabeln verkligen går igenom så det inte är avbrott nånstans?

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138493 Jodå, innan jag byglade hände ingenting, kontaktorerna drog inte öht, när jag byglat
så började den funka, växlade åxå från Y till D som den ska, bara det att hållkretsen inte håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

mannen  
#138494 Här är en länk på en hållkrets.

http://www.axplock.com/el-lara/kretsschema.html

Nollan har inget med hållkretsen att göra utan den finns bara där för för kontaktorns spole och eventuella indikeringslampor. Kolla om du har en kabel som går från inkommande från startknappen till plint på kontaktorn. På andra sidan ska kabeln sedan fortsätta till spolens plint. Det brukar oftast vara plint 13 - 14 som används för hållningen.
Utifall att det skulle vara någon epakoppling så kolla att stoppknappen bryter matningen till startknappen.

Det blev lite luddigt skrivet men det är svårt att förklara i ord.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138526 Perfekt, ska kolla imon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138922 Kolla hjälpblocket på kontatorn så att den sluter mellan 13-14. Den kanske inte sitter på plats riktigt över stora kontaktorn..

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138955 Måste nog ut ikväll och kolla, det har varit så blött så lusten att meka el minskade tillfälligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

axwell  
#138957
Slurfi skrev:Måste nog ut ikväll och kolla, det har varit så blött så lusten att meka el minskade tillfälligt.


Det kan finnas fler förreglingar, jag brukar lägga in minst ett nödstopp men om det var rätt kopplat så skall det inte alls gå att köra på startknappen.

Någon nivåvakt kan ligga så att det går att köra som du gjorde.

Frånsett det så måste maskinen ha en nolla, farligt att använda skyddsjorden som återledning för kontaktorspolen.
Eller är det så att du har en nolla men att den inte får kontakt med A2 på spolen eftersom något säkerhetsskydd inte är ok?


Saknar ritprogram, kan kanske skanna en skiss på hållkrets med tex nivåvakt och nödstopp.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138962 Jag tar och fotar av elschemat och lägger upp.
Tyvärr finns bara 3 faser och jordledare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

axwell  
#138970
Slurfi skrev:Jag tar och fotar av elschemat och lägger upp.
Tyvärr finns bara 3 faser och jordledare.


Skall bli intressant att se hur manöverkretsen är skapad, inte så vanligt men ibland via två faser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).