Motorsåg och handhållet

Trög 355 FXT //Fixad!

42 inlägg 17079 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Trög 355 FXT //Fixad!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138166Hilfe bitte!
Har en Hva 355 röjsåg som bråkar med mig.
Den är ruskigt långsam vid uppvarvning från tomgång, känns som att det tar en evighet men det handlar kanske om 1.5 sekund eller nåt :roll:
Jag tror att jag har den senaste förgasaren på den. Den är inställd efter Hva servicemeddelanden, har tillgång till "specialmejseln".

Den liksom brölar (låter som om man har tappat luftfiltret) när man ger gas från tomgång, börjar öka varven men jag tycker att det går för långsamt. Den går klockrent och är stark som f*n på höga varv.
Jämför jag med min 345FXT med öppnad ljuddämpare är det helt otrolig skillnad i uppvarvningen, den har ju ifs mindre klinga men ändå.

Vad göra?

Senast redigerad av Mettämies ons 07 sep 2011, 19:07, redigerad totalt 1 gång.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Trög 355 FXT

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138182Köpte själv en ny röjsåg för ca en månad sedan, detta var iofs en 345 FXT men med stora klingan. Tyckte också den var väldigt seg i uppvarvning. Återlämnade till hva-handlaren som efter kontakt med hva tog bort något i förgasaren. (Han ville inte säga vad) men sågen blev betydligt bättre efter detta. Dock inte lika rapp som min förra 250 som jag tyvärr bytade in. :cry:
Tror det har att göra med de låga utsläppen på sågarna som de gör reklam för.

Olav  
#138219Har själv en 252 (gammal och sliten) en 345fx/t och så det svarta fåret 355fx/t..... 345fx/t är fantastisk..... den har igenteligen aldrig krånglat det har gått i det närmaste perfekt. Så jag bytte inte såg nu utan de blev en ny kolv i den, ska köra länge med den ännu.....

355fx/t är däremot en bedrövlig historia.... kör inte så mycket med den då dels den mindre sågen oftast räcker till och för att den större har krånglat mycket och ofta.....
Det är 3:dje garantiförgasaren på den nu..... och nu går den faktiskt bra. Men den tål inte fukt så bra så regniga dagar kan den bara liksom dö.. och inte vkanat till liv fören den torkat upp. m.m..m... ;-(

Användarvisningsbild

#138283Jag har också 252, flera 345 och en 355, ingen tvekan om att 345 är den bästa.
252an är så pass gammal att den har gått i pension men det är ruskigt bra sågar, lite sämre ergonomi än på 3-serien bara.

Nåja, idag gick 355an ännu sämre och bluddrade medan den varvades upp, gick inte helt 100% på topp heller. Det var bara att avbryta och åka hem...Imorgon kör jag med 345an :)

Får se om jag hinner felsöka sågen idag, rapporterar tillbaka hur det går/gick.

TS

80-90  
#138292hej .. jag har svurit väldigt mycket över 355 orna min jag med.. men så tog jag å rensade ljuddämparen då blev det väldigt mycket bättre sen ha den gått bra .. försök med det ..

Användarvisningsbild

#138304Haha, skulle precis logga in för att redogöra hur jag fick fart på sågen igen, precis som 80-90 säger så var det ljuddämparen som var boven i dramat. Att jag inte kollade det redan i skogen :oops:
När jag tog bort luftfiltret såg jag att det var väldigt mycket olja (från bensinen) i filterhuset, filtret var inte så kladdigt för jag gör rent det så ofta.
Det påminde mig om en 345 som trislkades på samma sätt med olja i filterhuset och den blev grymt bra efter att jag tog upp ett till utblåshål i ljuddämparen.
Så då kollade in i ljuddämparen på 355an, den var till 90% igensotad i utblåsröret, ett litet hål i mitten bara!
Pillade bort allt sot och såg att det finns en mellanvägg nära utblåset så jag tog en borr och körde igenom det...
Herrejävlar vad den vaknade! Nu seglar den upp som stark konkurrent till min öppnade 345 :shock:

Frågan är hur det är möjligt att dämparen sotar igen så pass?
Jag hade inte en tanke på det eftersom tändstiftet visar på att den inte gått fett och jag kör bara på Aspen.

EDIT: Har nån koll på utgångläget på justerskruvarna? L är inga problem men sågen varvar ända tills varvstoppet oavsett vilket läge H är i nu efter borrningen, satte den på 1 1/4 varv ut nu, borde väl vara på den säkra sidan?

TS

Re: Trög 355 FXT //Fixad!

Naders  
#138307Jaså :shock:
Trodde att man skulle få acceptera men tydligen finns det hjälp att få....
Och givetvis fann man den här :wink:
Vilken storlek på borr ska man använda?
Har också upplevt att 355:an inte är så rapp i accelerationen men trodde som den naiva nöt man är att sågen tog igen detta i styrka.
Visst, stark är den iaf men nu ska det moddas :grin: :grin: :grin: s

80-90  
#138313gott å vara till hjälp .. lycka till i röjskogen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
80-90 skrev:hej .. jag har svurit väldigt mycket över 355 orna min jag med.. men så tog jag å rensade ljuddämparen då blev det väldigt mycket bättre sen ha den gått bra .. försök med det ..

Har själv en 345 som öppnats med upplevt gott resultat. 355 har ju x-torj/strato som jag inte vet hur en öpnnad ljuddämpare påverkar.
Kul att höra att det ger resultat.
Hur blev ljudnivån?

/Nisse

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138471Jepp, en Stihl 450 förde jag till ÅF och han sotade ur och borrade ett hål, sen blev den som ny.
Efter det började jag ta lös ljuddämparen och bränna ur den med gasol ibland.
Inte haft samma problem med 480 alls.

Användarvisningsbild

Naders skrev:Jaså :shock:
Trodde att man skulle få acceptera men tydligen finns det hjälp att få....
Och givetvis fann man den här :wink:
Vilken storlek på borr ska man använda?
Har också upplevt att 355:an inte är så rapp i accelerationen men trodde som den naiva nöt man är att sågen tog igen detta i styrka.
Visst, stark är den iaf men nu ska det moddas :grin: :grin: :grin: s

Vet inte vilken borr jag använde, 5-7mm kanske.
Det finns trådar här om motorsågstrimning med beskrivningar om öppning av ljuddämpare. Att bara ta en borr och köra igenom är lite ovetenskapligt, men det funkar ju :mrgreen:

Angående att elda ur ljuddämparen med gasolbrännare så är det effektivt, vi gör det på verkstan lite då och då. Det är ju därför man får skämmas att man inte kollade det på sin egna såg :roll:
Oftast ser man dock att de har kört med rejält tilltagen oljeblandning, det nästan dryper om dämparn!

TS

Storken  
Palms skrev:Haha, skulle precis logga in för att redogöra hur jag fick fart på sågen igen, precis som 80-90 säger så var det ljuddämparen som var boven i dramat. Att jag inte kollade det redan i skogen :oops:
När jag tog bort luftfiltret såg jag att det var väldigt mycket olja (från bensinen) i filterhuset, filtret var inte så kladdigt för jag gör rent det så ofta.
Det påminde mig om en 345 som trislkades på samma sätt med olja i filterhuset och den blev grymt bra efter att jag tog upp ett till utblåshål i ljuddämparen.
Så då kollade in i ljuddämparen på 355an, den var till 90% igensotad i utblåsröret, ett litet hål i mitten bara!
Pillade bort allt sot och såg att det finns en mellanvägg nära utblåset så jag tog en borr och körde igenom det...
Herrejävlar vad den vaknade! Nu seglar den upp som stark konkurrent till min öppnade 345 :shock:

Frågan är hur det är möjligt att dämparen sotar igen så pass?
Jag hade inte en tanke på det eftersom tändstiftet visar på att den inte gått fett och jag kör bara på Aspen.

EDIT: Har nån koll på utgångläget på justerskruvarna? L är inga problem men sågen varvar ända tills varvstoppet oavsett vilket läge H är i nu efter borrningen, satte den på 1 1/4 varv ut nu, borde väl vara på den säkra sidan?

Min handlare sa att eftersom "friskluftsmotorerna"drar mindre bränsle så blir det kallare avgaser. Därav fenomenet att ljuddämparen sotar igen...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138746Borde inte en strato-motor vara mera beroende av rätt mottryck för att fungera bra?

/Nisse

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138827Hur menar du då?

Ett visst motstånd är bra och dämpning av ljud är bättre an bara avledning av ljud, men hur mycket är en avvägning man får göra.

Det är svårt att göra en motor tyst med en liten dämpare utan att kompromissa lite. Tryck, hastighet o flöde brukar bli påverkat.

Naders  
#138867Jaha.
Jag borrade alltså upp ljuddämparen med ett 7mm-borr och tyckte mej märka en viss skillnad.
Ingen drastisk men ändock....
Nu har jag kört några tankar, ca 5-6 stycken, och helt plötsligt går sågen som en påse nötter!!!
Högre tomgång, svarar mycket dåligt på gas samt att klingan slutar inte att snurra.
Provade att skruva på justerskruvarna utan något nämnvärt resultat.
De rackarna är spärrade dessutom.... :cry:
Tänkte på vad som skrivits här och fann snart att dämparen sotat igen.
Det gick snabbt :shock:

Rensade den efter arbetsdagens slut och nu går den igen.
Dock har jag aldrig upplevt sågen som särskilt rapp i accelerationen och råstark som beskrivs på Husqvarnas hemsida utan den "segar" sig upp lite innan själva kraften kommer och stannar med förvånansvärt lite motstånd.
Nu har jag den större klingan (225mm). Provade lite med 200mm och visst, den blev rappare men tanken med att jag köpte den större sågen var ju att jag ville dra fördel av den något större klingdiametern.
Sågen är max 2 år gammal och utrustad med X-Torq motorn. Vet inte om den var revolutionerande av något slag men jag är knappast imponerad av den iaf.
Jag blandar soppan själv med Husqvarnas egen 2-Taktsolja om det skulle påverka något.

Är det några andra 355FXT-förare som känner igen sig?
Är det ett dåligt ex. jag fått tag i eller är alla sågarna likadana?
Eller är det helt enkelt "human error" :???:

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).