Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne Blondin sugfilter

2 inlägg 4926 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne Blondin sugfilter

Tikkas  
#138006 Hej på er.
Har nyss köpt en Blondin 750RD -83.
Så håller på och byter alla oljor och filter men kan F.N inte hitta sugfiltret från convertern.
Kan det vara så att det är borttaget?? Och i så fall varför?
Det är ju inte så litet heller så man borde se det tycker jag.

I instruktionsboken står det att det ska sitta under hyttgolvet på vänstersida långt fram och man måste sänka bukplåten. Allt detta är gjort utom att lokalisera filtret...

Känns som maskinnamnet passar mig just nu "Blondin" :lol:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin sugfilter

granqvist  
#138036 Grattis till skotarköpet!

På min '73:a sitter sugfiltret alldeles intill sugsidans anslutning till växellådan. Det är några branta böjar på sugslangen där. Du får nog gå ordentligt in under maskin för att se den. Framför ligger motor samt converter och kopplingsenhet i samma hölje.

Tja att plocka bort sugfiltret är ju som att skjuta sig i benet. Inte roligt att få in hårda partiklar i pump/converter. På min Blondin hade sugslangen remnat invärtes i de där branta böjarna vid filtret och blockerade sugsidan med pumphaveri som följd. Kan ju vara en orsak, kanske dom försökt "räta ut" sugsidan?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).