Virkesmätning och Matrisfub

virkesmätning

12 inlägg 7490 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

virkesmätning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13769 Är det någon som kan förklara hur inmätning av timmer går till.

Det heter ju att betalningen är efter m3to. Alltså cylindervolymen av stammen baserad på toppens diameter under bark ersätts enligt prislista.

Min fråga är då om jag sänder ett parti stockar med stor diameterspridning, säg från 14 cm upp till 40 cm. Är det då så att VMF räknar ut en nedelstock per sort och det är den som ersätts? Isåfall kan det ju betyda att medelstocken blir 22 cm i topp och betalningen baseras på den stocken (även om det inte funnits någon stock med 22 cm i topp med i leveransen).

Jag kanske är ute och cyklar men någon kanske kan förklara vad som gäller?



   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13770 Jag levde i tron att timmer mäts och ersätts per stock, mao mäter VMF upp m3to och klass på varje stock du skickar in, summerar dessa och betalar sen enligt prislista.

/Björken

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13777 Timmer mäts och klassas per stock (än så länge). Vid stormarna tillämpade dock Södra lassmätning även för timmer.

Avatar Fallback
Ingvar  
#13786 Ja, dom ska väl mätas styckvis, och det gäller väl att kunna läsa ut i prislistan huruvida man tjänar på att ta korta stockar om det är mycket avsmalnande bitar.
Jag har mycket funderat över hur mycket man ska ta hänsyn ,enligt det man en gång lärde sig om aptering, till avsmalning och kvalitetsbrister som kvist och liknande..som det ser ut nu så verkar ju längden vara det allenarådande. Eller vad tycker ni som kör dagligen? kan nån föresten förklara varför det ska vara så svårt att få se prislistorna hos t.ex Södra, där måste man vara medlem för att kunna se dom på hemsidan, andra skogsbolag har ju dom offentliga..inte många, men nån enstaka har jag sett...

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13796 Då jag studerar det senate leverantörsbeskedet från SDC över inmätt virke så anger de:

Sort--------------Styck-------Diam (cm)---Längd (dm)---Nettovolym (m3fub)
Tall klass 1-------19-----------22,9-------------38,6-----------3,59-----
Tal klass 2--------67-----------14,3------------38,5------------5,86-----
Tall klass 3-------38-----------22,2-------------42,5-----------7,38-----
Tall klass 4------279-----------18,1------------44,0-----------39,22----
Tall klass 5-------35-----------16,9-------------42,1-----------4,20-----
Nedkl. 2-9--------49-----------17,5-------------43,0-----------5,5------

Jag tolkar då detta som att det är medelstock som ersätts. Visst mäts varje stock men det verkar som att man räknar om det till någon sorts medelstock.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13797 Hej,
Mer info i PDF format direkt från SDC:

http://www.sdc.se/admin/PDF/Fr%C3%A5n_a ... g_webb.pdf

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13799 Vad var det för längd på skogen?,,,, T 16- T 18?.
För mig verkar apteringslängderna tagna i underkant, även om merparten är draget ut på 43 dm +.
46 dm brukar ge +/- noll i virkeslistan här hos oss i norra norr.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13801 Jag blir inget klokare av att studera den skiften. Jag känner igen mätbeskeden men det framgår inte om man verkligen beräknar ett ersättningspris för varje stock.

Om man läser "mellan raderna" så tror jag att man får betalt för en medelstock för varje sortiment. Om det var ersättning för varje enskid stock så skulle det stå i klartext, tror jag iallafall...det skulle också resultera i längre datalistor.

Jag skall ta upp frågan till diskussion nästa gång jag talar med en virkesköpare.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13802
Skogshuggarn skrev:Vad var det för längd på skogen?,,,, T 16- T 18?.
För mig verkar apteringslängderna tagna i underkant, även om merparten är draget ut på 43 dm +.
46 dm brukar ge +/- noll i virkeslistan här hos oss i norra norr.


Det var en granhuggning med inslag av tall. SI torde vara G18.

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13856 Stockarna mäts och prisräknas styckvis. Medeldiameter och medellängd anges endast som information. På den tiden när skogsägarna högg själva fanns det stockprisnotor där det gick att se priset på en enskild stock.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13919 Som jag fattat det så mäts varje stock i toppen och man får då fram en cylinder vars innehåll är m3to ub. Sedan har man ett typträd någonstans i mellansverige med en viss avsmalning. Utifrån det trädet har man räknat fram hur mycket virke det finns utanför cylindern och då fått fram en omräkningsfaktor som används för att omvandla m3to till m3f. Samma omräkningsfaktor används över hela Sverige och oavsett formen på den aktuella stocken.

Detta innebär att om man har kortvuxen och rotgrov skog, så får man skänka bort en bra del av virket.

I praktiken måste detta innebära att om man gallrar hårt så får man inte betalt för hela tillväxten.

Låter man däremot bli att röja och gallra över huvud taget så blir träden mera jämntjocka och man får betalt för virke man inte levererat, fast innan man hunnit skapa den skogen har väl sättet att mäta ändrats och man själv hunnit bli en bit över 200 år. :(

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13932
Skogsola skrev:Stockarna mäts och prisräknas styckvis. Medeldiameter och medellängd anges endast som information. På den tiden när skogsägarna högg själva fanns det stockprisnotor där det gick att se priset på en enskild stock.


Jag hoppas att det är så som du säger. Undrar om man kan begära ut en lista som visar ersättningen per stock, för alla stockar. Den skulle vara intressant att se. Det skulle också vara lärorikt föe den som hugger leveransvirke själv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).