Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Släpvagn - Vad har ni?

38 inlägg 28076 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Vedsugen  
#137425 Lite dummt men saknar e- kort :grin: :grin:
Har kört med stora vagnar många år nu och till sisst vart det en olåvlig körning med 3,6 tons övervikt så åklagarn kliade sig länge i huvudet innan svaret kom .
Har i sex månader sagt att nu ska jag ta det sedan faståkningen men det blir inget av så nu tänker jag köpa en lättbärgare med dubbelhytt på om pengarna räcker .
Ett kanonsläp men det är lite större än vad man oftast behöver och det är många som vill låna det så att säga .

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

ryared  
#137599 ha, då är vi två har själv inte be kort och kört 3,5 ton släp i 10 år nu så det är väl dags att ta det. Får man fråga vad fick du i böter, jag tänkte man får ju kontra det mot kostnaden att ta e-kort så att säga.

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Vedsugen  
#137612 Det var grymt dyrt !! 600 kr och målet nerlagt :grin: Fortkörning i samma veva 2500 kr så totalt 3100 kr om jag ej minns fel men 600 är jag säker på så om det går tio år mellan gångerna så är det mycket bra pris / 60 kr år

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

ryared  
#137614 O fan, då blir det nog inget E-kort i alla fall. Men får väl kolla vad det kostar och hur mycket dyrbar tid man får lägga. Har ju inte lust att gå någon körskola igen.

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Robertberg  
#137619 Är det inte värre straff på olovlig körning? Låter otroligt..

Praxis när man inte har E-kort brukar ju vara att köpa ett stort släp som är nertypat till lagligt totalvikt, och därmed löjligt lågmax last.
Det är lindrigare att åka dit för överlass än olovlig körning.

Om du är delaktig i en trafikolycka där du framför en fordonskombination du inte har behörighet för så är varken myndigheter eller föräkringsbolag nådiga.

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137638 har 2 st 4p släp med måtten 5x2m (kapell) 5x1,85 både 2 med boggie samt tipp, väldigt fina släp som går otroligt bra efter väg.

sedan har jag 3 st löövesläp som är robusta är dom dock utan last så är däcken mest uppe i luften om man kör efter ojämna vägar :S

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Vedsugen  
#137686 Obantteg ! du har mycket rätt i det du säger . Det jag är mest orolig är om olyckan är framme och personskador blir till följd . Är nog samma som att köra rattful i försäkringsfrågorna då och en sådan gång blir det nog inte billigt och det kan till och med vara så illa att ersättning för hjälpmedel vid handikapp mm blir svårt så nog ska man ner i skolbänken igen allt .
Det stora problemet är när och latmasken säger kommer en dag i morgon med .
Vill inte uppmuntra att låta bli att ta e-behörighet

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Patrik Lundvall  
#523752 Har ett trevägs tippsläp från Humbauer. Totalvikt 3500 kg och lastar ca 2500 kg.
Ca eftersom jag inte vägt om det efter att ha monterat vinch och även lastramper.
Fungerar utmärkt. Ligger bra på vägen och eftersom lemmarna kan tas bort så kan man även köra större saker än lastyta på 200x400 cm.
:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).