Gallring

Vem skall stå för röjnigskostnaden?

7 inlägg 6294 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Mäki  
#137047 Jag har funderat lite på om man skulle flytta över ansvaret för röjningen till entreprenören och att han skulle sköta om det.
Man skulle kunna ta in utländsk arbetskraft som skulle sköta jobbet för det största problemet på det område jag arbetar på är ett det inte finns folk som klarar av att röja.
Det är många som har försökt men det är i dagsläget bara ett fåtal röjare kvar.
Det resulterar i att det inte blir tillräckligt röjt, tyvärr.

Men det är svårt att flytta över kostnaden för röjning på entreprenören och samtidigt få det rättvist för markägaren.

Problemet tycker jag är gränsfallen, markägaren är emot kostnaden för röjningen och uppköpare velar mellan om han skall lägga på kostnaden för röjningen eller inte, om det skall bli affär så lägger han inte på kostnaden.
När sedan entreprenören kommer och granskar skiftet så vill han ha det förröjt men det finns ingen betalare så det blir oröjt.

Om entreprenören skall kunna sköta om detta i egen regi så krävs det att han höjer sin taxa X antal riksdaler per kubikmeter som han hugger, men det är inte rättvist mot dom som har plantröjt sin skog och skött om den så att det inte finns något röjnings behov.

Det är frågan om ganska stora summor som entreprenören skulle måste höja sin m3 taxa för att kunna sköta om röjningen om man exempelvis kör mycket energigallring och förstagallring.

Det som man också måste ta i beaktande är att entreprenören har SKYLDIGHET att följa certifierings kraven på 4% stamskador på kvarvarande bestånd.

Det ända sätt jag ser att det skulle fungera är att uppköparen skulle vara anställd av entreprenören eller på något vis ha provision av hur bra entreprenören sköter sina certifierings krav.

Ett annat problem är att om entreprenören skall kunna ha anställda röjare så krävs det att han har heltids arbete åt dem, både sommar som vinter.
Hugger du exempelvis 10000-20000m3 på ett år så räcker det inte åt en röjare per år.
Skall du då börja leta plantröjnings objekt åt röjaren så är du redan ute i ett annat affärsområde än du var tidigare.

Är du en stor entreprenör med stor verksamhet är det kanske inte något problem men är du som dom flesta egen företagare så är det problem.

Det går säkert att hitta en lösning på detta men det kräver nya initiativ för att detta skall funka och i dagens resultat samhälle som vi lever i så krävs det verkligen nya funderingar om det skall resultera i mera pengar åt alla.


Senast redigerad av Mäki sön 28 aug 2011, 15:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Kse  
#137050 Enklast och bäst för entreprenören är ju självklart om uppköparen tar kostnaden vilket han förmodligen inte är sugen på men det är ju en förhandlingsfråga.
Även om man får betalt för att göra jobbet själv så krävs det som sagt folk till det oxå.
Är ju problem med röjare annars oxå, svårt att få folk när man bara kan erbjuda några månaders jobb varje år.
Det jag kör åt Sveaskog är förhyggesrensat och det är ofta vi själva som gör jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Mellis  
#138698 vore det inte bäst att staten återinförde röjnings tvånget ?? för oavsett kostnaden så en rätt utförd röjning ger väl bättre netto under nästkommande uttag ur skogen och högre kvalitet= mer timmer !??

Användarvisningsbild

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138703 Är egentligen inget problem att få tag på folk, men att få tag på rätt folk det är en annan femma!

Att sedan kunna behålla dem om det enbart finns jobb under 7-8 månader per år är knepigt. går ju bra med "livsnjutare" som drar ut och ser sig runt i världen under vintern, eller andra personer som har ett stabilt vinterjobb. men så är sällan fallet

Nu i år har man gått på ackord på underröjning givetvis är det ju en fördel för kunderna då dom vet priset i förväg (vissa områden säger man dock att timtid krävs för att man skall ta på sig jobbet) I år har man dock haft för lågt pris på underröjning i gallring så man får se hur det blir med ackord på underröjningen nästa år....

För mig som röjningsentreprenör vill man hellre gå via skogsbolagen då betalningen känns mer säker än om att man skall gå via en annan entreprenör.

Användarvisningsbild

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138754
Mellis skrev:vore det inte bäst att staten återinförde röjnings tvånget ?? för oavsett kostnaden så en rätt utförd röjning ger väl bättre netto under nästkommande uttag ur skogen och högre kvalitet= mer timmer !??


Krånglet skulle ju minska, inte öka! Således inget nygammalt röjningstvång. Dessutom skulle ett sådant röjningstvång kunna bli ett hårt slag mot hela biobränslesektorn, vilket känns väldigt korkat när pappersanvändningen minskar ordentligt samtidigt som sågverken går med förlust.

Bättre att utveckla klippagregaten, flerträdshantering m.m.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138780 Man skulle ju kunna sätta ägare till oröjda fastigheter i fängelse men det blir det inte mera röjt för. Röjningslagen var ganska tandlös men skapade möjligen jobb åt några byråkrater på skogsvårdsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Vem skall stå för röjnigskostnaden?

Jamax  
#204587 Här i området läggs underröjningskostnaden på avverkningskostnaden. Priset är till 99% timpris. Lika gäller hyggesrensning före slutavverkning vilket oftast är ett måste om man ska ta ut grot med god kvalitet. Många reflekterar inte så mycket över den kostnaden utan tar det för vad det är...

Underröjningskostnaden före gallring skulle dock helt, eller åtminstone delvis, kunna undvikas många gånger om alla skogsägare gjorde som dom ska innan gallringen. Dvs. ungskogsröjer i rätt tid, minst en, men helst två gånger. :ugeek: En utopi, jag vet, men man kan ju önska.
Det kanske inte tar bort underöjningen helt, men underlättar en hel del om man röjt sin ungskog ordentligt...
Ska vi sen börja med natur- kulturavverkning så ska det ju inte röjas alls, vad jag förstår, så då löser det sig ändå... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).