Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4017 inlägg 1423502 visningar 144 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
jd6630 skrev:ja de e samma här, ska ut me ca 80kbm denne helgen, sen har de ringt folk o vill ha ved men nu får dom vänta till början på sept, om de inte blir regn för här e tröske för fullt. har inga vagnar o inga flak lediga. snodde 5 flak av en polare som vi la ved i nu i natt, o de ska ut i morron bitti o på lörda morron, folk undrar vilken tid vi kommer ,ja du inte efter 5 på morronen.

jo då kisan tuggar på tacksamt som en slav, o töserna har kapat krokiga bokestockar i da,t,o,m sopat rent o kört in allt spån i torkreturen så vi torkar spån o maltkorn på samma linje.
kollade datan på pannan, 11kbm spån 7 kbm spannmålsavrens o 5ton halm per timme, så här e full kapacitet på torken nu

Så trevligt! Där är du ju.
Då ska jag strax gå och lägga mig.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:vedis. ja ska käka kvällsmat o sen ne rom till torken igen,men lovar o skriva lite om dan´s händelser sen.
hur gammla stockar har han??
var har han lagt veden??
ja la in 3kbm i maskinhallen som skulle iväg me släpen, o efter ett par dar va de lite vit aktiga. men de som ligge rute elika fina, troligt vis blåser de torrt fortare ute än inne. sen kapar ja bara upp de o skickar iväg.... de konstiga e att, vi lämnade ett lass i förrgår o de spöregna,men de skulle in i vedboden under dan, jaja de blir toppen, förstår inte varför de e så brått o lägga in de. tror nog du kan sälja de fast de e lite vitt, de försvinner när de torkar

Ja nu är ju veden torr utom vissa bitar i botten på säckarna. Men måste bara poängtera hur viktigt det är med luft mellan säckarna. Hade en kund i vintras som skulle ha ved (råved) men pga betalningsproblem så blev 16 st bigbag säckar ståendes väldigt tätt. Dessa är kapade runt den 10:e december. Har nu tömt ur dom och det är de sämsta säckarna jag haft trots att de är kapade i dec i fjol. 1/3 är möglig och i botten är de nästan blötare än råved. Dessa har jag sorterat nu och lagt i 1000 litersäck på pall. Men tror jag väntar till nästa år för torr i år blir den inte.

Återkommer med svar på dina frågor. Natti!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136519Från det ena till det andra :smile:

Här i mina trakter (ett mellanting av norrlandsinland och fjälltrakter :smile: ) så är det en ganska stor ökning av utbutet av ved denna höst jämfört ett par tre år bakåt. Det verkar finnas mycke ved liggandes på marken i högar här och var. När dessa ska ut så gissar jag att priset sjunker en del.

Det kan nog bli så att det blir ett mellanår i år, men man vet ju aldrig heller med kyla etc... Hur som helst så tror jag att jag öppnar vapenskåpet i höst och skippar vedkomersen :wink: ett tag i alla fall.

Hur ser det ut för er som gör lite mera ved och på andra ställen i landet?

En annan anledning till att det är lite mindre efterfrågan i höst tror jag beror på att många blivit utan ved de senaste åren och i år i god tid köpt råved att torka själv under vår och sommar för att slippa bli utan.

ryared  
#136986Jag upplever nog att kunderna är ute i god tid i år och det är nog för att vintrarna som varit har varit väldigt kalla.
En annan fråga, jag vet ju att det är lite problem med frakter men är det ingen som räknar med att man skall köra tillbaka också? Om jag kör ena hållet så måste jag ju tillbaka också. Jag tar 50 kr milen men då tar jag ju för vägen tillbaka. Alternativet är ju att ta 100 kr milen men då ser det ju faktiskt dyrare ut. Har ni haft problem med era kunder när ni har räknat ut milen?
Gärna seriösa svar för det finns ju vissa i den här tråden som inte verkar ha alls koll på läget.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vediskopa.jpg

Jag har ju inte sålt nå mängder med ved, men en gång tänkte jag vara smidigt och lovade åt en
kund att jag tar med mig en säck varje gång jag har vägarna förbi, för en hundring extra per säck.
Det visade sig vara en dålig affär: Jag var tvungen att skotta av flaket, starta traktorn, lasta och
spänna fast mm, spänna lös, lasta av, ordna med spännbanden mm mm.
Så den hundringen var arbetsintensiv, om det sker igen ska jag ta mer betalt.

jd6630  
#136993som ja ser de e frakten hopplös o få se de verkligen går ihop. me bil o släp o 3kbm e de enklare o få nån hundring till soppan
men dom som köper mycke ex 20kbm dom kräver fri hemkörning, o visst e de inte för långt går de ju. men som "vedhandlaren" sa, så skulle ja ha 800kr i timmen i frakt o de kan man glömma.
ja har några stammisar runt om som köper några kbm o de tar ja i skopan o kör ut o tippar til dom men tar då lite mer för veden.
men som i da ska ja iväg me 4 pallar till en granne 400m bort, de funkar ju inte o ta frakt där
så resultatet ... ta frakt av de som vill betala o för resten så kräv dom för soppa kostnaden

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137078Det har ju skett en liten förändring med frakterna också.

Bara för säg 5 år sedan var det ingen som frågade efter frakt, om man inte skulle ha 10 kubik eller mer. Nu vill folk ha frakt på tex en 1kubikssäck, ska den då åka tex 6 mil enkel så går det ju inte, förut kom den typen av kunder med egen släpvagn.

Det jag brukar göra då är att spara ihop 3-5 sådana och köra ut med bil och släp, men vedsäcken känns säkert lite väl dyr då frakten kommer synligt på kvitto.

I år är vedutbudet häromkring stort, detta påverkar också priset på frakter, många har ved liggande på marken och den måste de ju ut med.

Som jag ser det är det ingen menig att sälja ved till ett i och för sig ok pris, men sedan köra ut den i små mängder gratis, då är man ju tillbaka på noll.

Förövrigt har det varit en par år då ved varit väldigt i ropet, så en liten sättning kan nog bara vara bra.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:ta frakt av de som vill betala o för resten så kräv dom för soppa kostnaden

Hm, verkligen ett sätt att se ett företagande på! Som jag ser det så är alla kostnader som du inte får ut av transporten en direkt förlust. Nu köper jag in alla större leveranser och då är kostnaden satt. Accepteras inte den blir det ingen affär. Det jag har problem med är med mindre leveranser. Alltså mina egna med hengere och 5 m3. Då är det för dåligt med 600 kr och köra 45 km enkel väg tex. Fullt medveten om att det är en minusaffär så belastar det veden med drygt 30 kr m3. Så enkelt är det. Säljer jag ved för 550 kr m3 så får jag då i stället 520 kr vilket jag anser är för dåligt egentligen. Nu gör jag det till ca 20 % och resterande betalar full fraktkostnad annars skulle jag lägga ner direkt.

ryared  
jd6630 skrev: ta frakt av de som vill betala o för resten så kräv dom för soppa kostnaden

Allvarligt talat john deere du kan ju inte ta frakt för dom som inte gnäller och dom som gnäller tar du bara soppa pengar på, vad är det för jävla vilda västen vedförsäljning. Om dom kunderna skulle få reda på att du tar olika betalt då skulle nog inte dom kunderna var så nöjda. Du verkar ju inte ha någon konkurrens över huvudtaget hos dig. Med tanke på hur du verkar och bedriver ditt företag. Du skulle nog må bra av lite konkurrens så du skärper till dig lite.

jd6630  
#13717245km o 600spänn??? där hade ja tatt 300kr
folk i denne hörnan vill ha veden frit hemkördså e de bara för så har de alltid varit av de som sålt innan.
nu har dom inget o sälja eftersom deras timmer av nån anledning hamnat hos maj istället

vad menar ni me frakt?? ja tar så de räcker till dieseln o en slant till pågen, passar de inte folk får dom va utan ved
eftersom de 3stora ved säljarna i stil me "vedproducent" levererar gratis upp till 4mil så har ja ju svårt o ta lika mycke för veden o sen +frakt, blir att då får ja bjuda på frakten ja med ifall ja vill sälja
ja har ente veden som levebröd o ger fan i om de går en tank diesel mer eller mindre

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:45km o 600spänn??? där hade ja tatt 300kr
folk i denne hörnan vill ha veden frit hemkördså e de bara för så har de alltid varit av de som sålt innan.
nu har dom inget o sälja eftersom deras timmer av nån anledning hamnat hos maj istället

vad menar ni me frakt?? ja tar så de räcker till dieseln o en slant till pågen, passar de inte folk får dom va utan ved
eftersom de 3stora ved säljarna i stil me "vedproducent" levererar gratis upp till 4mil så har ja ju svårt o ta lika mycke för veden o sen +frakt, blir att då får ja bjuda på frakten ja med ifall ja vill sälja
ja har ente veden som levebröd o ger fan i om de går en tank diesel mer eller mindre

Kommer väl lite tillbaka till gammalt i tråden. Men det är vi själva som styr priset! Folk vänjer sig snabbt och en tappad affär är inget misslyckande. Däremot tycker jag att det är det om man säljer till alla som ringer och ska ha gratis frakt. Det är en misslyckad affär.

ryared  
#137176bra sagt!!!!!!

jd6630  
#137178ja har en nisse som ringde o ville ha småbitar gratis!!!!!! tja folk e roliga
ja tror ja har misst 100-150kunder för dom tycker veden e för dyr eller frakten e för dyr, men de e ju inget o bry saj om
snacka me en kille i torsdes som skulle ha 20kbm sa han kunde få de lör eller sön. skulle ringa innan vi kom, har ringt o messat han men han svarar ente. sånt tycker ja e skit

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:45km o 600spänn??? där hade ja tatt 300kr

Kommer väl lite tillbaka till gammalt i tråden. Men det är vi själva som styr priset! Folk vänjer sig snabbt och en tappad affär är inget misslyckande. Däremot tycker jag att det är det om man säljer till alla som ringer och ska ha gratis frakt. Det är en misslyckad affär.

Måste bara tillägga en sak till som också varit uppe tidigare (lite för att få igång Jd igen).
Om man vill sälja bra ved. Kan man då stå och klyva ved i augusti av färsk ved eller gammal halvrutten ved och tro att man ska få stabila bra kunder till bra priser? Ni får svara själva vad ni tror i tråden! Min uppfattning är glasklar och den rubbas inte av något överfall från Jd.

ryared  
jd6630 skrev:snacka me en kille i torsdes som skulle ha 20kbm sa han kunde få de lör eller sön. skulle ringa innan vi kom, har ringt o messat han men han svarar ente. sånt tycker ja e skit

Han kanske fick reda på att du bara soppapengar till vissa kunder och andra kunder tar du mer betalt för. Han kanske inte gillade sånt företagande.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).