Verkstan

Vikt på ved

31 inlägg 138254 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136932 torde ju bero på hur stor kbm du har

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

axwell  
#136938
Mäki skrev:Med färskt menade jag att det är avverkat nyligt typ nu! och jag menade inte att det var ved som skulle säljas utan vikten på fast kubik när det är huggt och skotaren väger virket/stocken.


Det förklarar saken, det stämmer riktigt bra med mina slutsatser i tråden "Densitet". Den startade jag efter en hetsig debatt med orubbliga ståndpunkter från båda lägren.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136950 Mäki skrev:
"Jag vet inte vad ni har för virke i Sverige men i Finland väger 1m3 fast PÅ bark
cirka 930kg färskt."

Om vi förutsätter att barken väger mindre än veden gör, så torde barkad stock väga mer.
Förr i tiden flottades virket. Då barkades stocken innan den iknuffad blev.
Spontant väcks trenne fråga.
Om en kubik PÅ bark väger cirka 930 kilo färskt, vad väger då en kubik barkad?
Vad maxivikt kunde en flottare ha å likväl steppa fram uppå stock?
Å vad minivolym krävdes per stock för att flotta timmer med steppande flottare?

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136953 glöm inte att olika ved väger olika, bok o ask alm o ek e ju fan så mycke tyngre än de avfallet ni kallar ved

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136955 Enkom fint folk torde hugga dylikt till ved, dock.....

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136956 men jag e ju fint folk som hugger de till ved. säljer som smör i solsken

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136957 Smör i solsken... Osökt tanken for till tung stock i fors.... -Men så fort bärkraften bort smälter gör...

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136958 haha du o dina gåtor

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136959 En spontan fråga poppade upp.
Eken är tung. Flottades den? Och om, hur? Enkom eller ihop med vanlig stock i så fall?
Svenne byggde båt i ek förr, så på något sätt måste de transport löst ha.
Slutprodukten vet vi ju kantrade... Se: Wasa.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136960 min ek e från ry därifrån finns ingen å så fick bli skeppning med bil! var blandad me bok ask asp o lönn med blad,min ek har form av skrov passade ej för wasa då den var för klen då,nu den inte passar kisa då den vara för grov.

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Nolltax AB  
#136961 Å ved på bil torde vara än svårare flotta på öppet vatten.....

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

jd6630  
#136962 nja därom de lärde diskuterar!!! mer timmer ger mer flyt förmåga,fast chafissen va feg o vägra lämna stranden

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Sti  
#232291 Tja, faktiskt vägde jag en nyhuggen fura praktiskt.... Vikten blev 980 kg/m3...

Avatar Fallback

Re: Vikt på ved

Sti  
#232292 Tja, faktiskt vägde jag en nyhuggen fura praktiskt.... Vikten blev 980 kg/m3...

Användarvisningsbild

Re: Vikt på ved

finskpinne  
#232298 Här är tabellerna på rundvirke som används i Finland vid kranvågsmätning med skotaren. Om man väger virket direkt efter skördning så skall tilläggen användas som nämns före tabellerna. Dom vikterna på upp emot 930 kg/m3 som Mäki nämnde är på barr-energived. På energived finns andra tabeller. Dom tabellerna varierar mera och där tas i beräkning exakt hur många dagar som virket legat i skogen innan det vägs. Men jag har dom endast på finska så ni får nöja er med dom tabellerna på rundvirke...

Kom ihåg att dessa tabeller ger fast kubik PÅ BARK:

(241.7 KiB) Nerladdad 594 gånger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).