Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats ATV

40 inlägg 47594 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136228 Nejnej, starta en tråd i traktordelen istället.
Det blir skojigare och bättre om fler kan bidra med input.

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136721 Hej igen ! någon som haft problem vid för hög last med bandsats ??

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136769
Vedsugen skrev:Hej igen ! någon som haft problem vid för hög last med bandsats ??


Hur menar du då?

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136771 Jo jag funderar på att sätta en frontlyfft på plogfästet för att flytta på saker och få den lite bredare i användningsområdet och med bandsats så är ramen förlängd och det blir tungt på framaxeln

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136775 Aha, ja det har jag ju aldrig prövat. Men har låsning av fjädringen bak så borde du ju enkelt kunna kompensera detta med last bak, på samma sätt som med en traktor. Å andra sidan är jag osäker egentligen vad som händer då du inte har någon framaxel i egentlig mening. Men det fanns förut en produkt i USA att köpa, en liten frontlastare, till fyrhjulingar, då fäste man in dem genom att sätta en ram runt hela fyrhjulingen så vikten fördelades hyfsa runt hela.

Om jag nu har fattat rätt vad du menar. :???:

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136807 Nästan ! bara en lyftanordning i plofästet så att den lyfter med vinschen så att säga

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

ryared  
#136913 Det här bevisar ganska bra villken överlägsen dragkraft en bandsats har:

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136928 Det är mycket bra dragkraft på lite porösa underlag som myrar mm. märkte stor skillnad på en i marena hemmavid som körde fast upprepade gånger så till slut satt vi vagnen med kalven i på min bandis och när suris( snudd på att få en atv ) körde fast igen så lät vi viren sitta kvar i vagnen och allihop åkte bakom .
Ganska roligt var det och det var så pass med vatten att dom med höga kängor blev blöta.

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

snowmanx  
#152721 Hepp!
Jag är inne på vinter nr2 med band på min Grissly. Jag har en Tatou 4s bandsats monterad. Fyrhjulingen går ca hälften så fort som med hjul ca 30-35 enl. gps. Jag har dragit timmer med den och en skoterstötting och det funka utmärkt(aldrig mer en skoter och stötting). Funderar dock på att bygga skidor till timmervagnen så jag kan få med mig lite mer från skogen. Jag kör upp spår och packar precis som med en skoter, skillnaden är att fyrhjulingen inte är lika känslig om man kommer utanför spåret samt att jag har vinchen som hjälp vid lastning. Det går även att köra fast med bandsatsen, men det är ju lite roligt att testa gränserna :mrgreen:


2011-12-25_10-45-35_218.jpg


2011-12-25_10-46-09_419.jpg


det blev en del tvättning när jag kom hem :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152727 Härliga bilder, jag längtar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).