Skogsekonomi

Vilken bank är bäst för gård?

12 inlägg 17571 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken bank är bäst för gård?

nissebrun  
#136663 Hej. Jag och min sambo skall skriva på köpekontraktet på en gård imorgon, och undrar lite över vilken bank som ni tycker är bäst.

Jag har varit i kontakt med Länsförsäkringar, Swedbank, Nordea och SHB men har väl inte riktigt börjat förhandla med dom om vilka som ger bäst räntor o.s.v. Handpenningen har vi kontanter till och även en del av skogen, vi kommer att låna cirka 2,5-2,7 miljoner kronor vilket är lite mindre än halva köpesumman.

Jag antar att vi är en ganska bra kund för banken då vi har en del pengar kvar som säkerhet, men jag är tyvär inget förhandlingsproffs.

Vi kommer inte att avverka något i samband med köpet, men skall väl längre fram avverka ca 2000- 2500m3fub skog, mest tall och även en del gran ( har väl fått ett riktpris på ca 420:- m3fub efter avverkningskostnader, men har ingen aning om det är bra eller inte)

Har ni några tips om vad man skall tänka på när det gäller skogskonton, lån försäkringar o.s.v.? Vad har ni för räntor?

M.v.h Nisse



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Mariaskogsrået  
#136668 Välkommen som blivande skogsägare Nisse!
Jag är totalpuckad på sådana här frågor så kan inte ge dig några råd men ett tips kan jag iaf komma med. Kolla upp Landshypotek oxå, ingen aning om de är bättre än några andra men har man inte varit i branschen innan kanske man inte känner till dem....

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136676 Spela ut bankerna mot varann, så att du får bra ränta.
I 99% av fallen rekommenderar jag rörlig ränta, en del tror att Reporäntan faller redan i år.
Staten tog ett lån idag på rekordlåga 0,93 procent.

Själv så förhandlade jag ner 3-månaders räntan till en låg nivå och låste bankens
räntepåslag i 2 år gentemot Stibors 3-månaders ränta.

Har nämligen dåliga erfarenheter av att en bra ränta snabbt försämras om man inte är vaksam.

Stibor
http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16738

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136680 Jag håller med Zalman, det finns bara ett sätt. prata med alla bankerna och säg att du köper skog. Så här:

"Hej, mitt namn är Nisse, och jag skall köpa skog med min fru. Vi tycker detta är ett bra tillfälle att se över vår ekonomi, genom att kolla runt bland banker vad de kan erbjuda för villkor. Vill ni träffas och berätta vad ni akn erbjuda? I och med att lånet blir stort, så inser vi att räntan kommer att spela stor betydelse."

Hör sedan med alla bankerna, och välj därefter I LUGN OCH RO HEMMA den ni tyckte var bäst. Krångligare än så är det inte. Någon förhandling har jag aldrig behövt göra.

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136681 Just, även jag har bundit mot Stibor, det ger en ränta på ca 2,65% nu.

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

halleby  
#136684 420:- m3fub är på tok för dåligt om det är slutavverkning

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Col  
#136688 Som tidigare talare sagt, spela ut bankerna mot varandra. Gå inte på erbjudanden som gör att du måste samla allt(hemförsäkring,sparande etc) i samband med lånet.
Vet inte hur SBAB och Ikano är på skog men värt kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

jd6630  
#136691 ja hade gått på länsförsäkringar och landshypotek, hälften hos var. är själv kund hos båda o nöjd

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Hema  
#136697
Col skrev:Vet inte hur SBAB och Ikano är på skog men värt kolla upp.


Nix! endast vanliga fastigheter.

jd6630 skrev:ja hade gått på länsförsäkringar och landshypotek, hälften hos var. är själv kund hos båda o nöjd


Måste man inte ha hela fastigheten på samma bank? ja uppenbarligen inte, detta vart nytt för mig.

Landshypotek väl värt att kolla upp tycker jag. Det är en bank för "bönder" :)

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136698 SEB och Handelsbanken hae också skog numera hag jag för mig. Och danske bank.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bank är bäst?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136710
Zalman skrev:Spela ut bankerna mot varann, så att du får bra ränta.
I 99% av fallen rekommenderar jag rörlig ränta, en del tror att Reporäntan faller redan i år.
Staten tog ett lån idag på rekordlåga 0,93 procent.

Själv så förhandlade jag ner 3-månaders räntan till en låg nivå och låste bankens
räntepåslag i 2 år gentemot Stibors 3-månaders ränta.

Har nämligen dåliga erfarenheter av att en bra ränta snabbt försämras om man inte är vaksam.

Stibor
http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16738


Hur stort påslag tar dom då??

Avatar Fallback

Re: Vilken bank är bäst?

jd6630  
#136724 ja har hälften hos landshypotek, o andra halvan hos lf
nu har ju landshypotek varit me i bilden sen gården startades av mina förfäder ,så vet inte hur de e o komma in som ny kund där
har även lf som privat bank o tycker dom e toppen

kan hända dom har nån mini gräns för storleken på lån,värt o kolla upp
ja har 1,29% resp 1,24% i ränta o bundet på 50år med löpande ny lånings ytrymme på 15miljoner och år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).