Skördare

skördare VS grävmaskin

77 inlägg 40507 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skördare VS grävmaskin

Bonden/Ramnäs  
#13578 är det stor pruduktions skilnad mellan dem :?:



   TS
Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13616 I allafall när du ska gräva :lol:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13617
Kenneth skrev:I allafall när du ska gräva :lol:


:D

Ramnäs:
I vilket (skogs)sammanhang menar du;
Stående eller stormfälld skog?
Grovlek på skogen och terrängen?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13618
Kenneth skrev:I allafall när du ska gräva :lol:



haha det kunde jag nästan räkna ut själv :lol: hehe nej men jag tänkte en grävare med jibb och aggregat?! :wink:

   TS
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13619
Admin@skogsforum skrev:
Kenneth skrev:I allafall när du ska gräva :lol:


:D

Ramnäs:
I vilket (skogs)sammanhang menar du;
Stående eller stormfälld skog?
Grovlek på skogen och terrängen?

MvH Fredrik



stående skog 8) och sen i all slag sträng och gärna om nnågra kan komma med för och nakdelar :wink:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13626 Skogforsk hade undersökt saken, grävmaskinen hade sämre produktion.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13633
Mangan skrev:Skogforsk hade undersökt saken, grävmaskinen hade sämre produktion.


ok :) var det mycke skilnad emellan dom?

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13643 De blir nog ganska jobbigt att sitta i hytten och vicka. Står man på nån stubbe lr. dyligt så lär grävaren stå och väga.
Sen är ju kranen på en grävare inte konstruerad att hålla för slitningar på det viset de blir på en skördare. Har hört att de blir sprickor på sina ställen.
Men som ett komplement så kande väl kanske vara idé. Många grävare står ju still vintertid när det oftast är full fart i skogen.
Man lär ju se på prisskillnaden också,du får väl en grävare med aggregat för halva priset av en skördare. Då behöver man inte köra lika mycket kubik/timme heller.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13644
Engstrand skrev:De blir nog ganska jobbigt att sitta i hytten och vicka. Står man på nån stubbe lr. dyligt så lär grävaren stå och väga.
Sen är ju kranen på en grävare inte konstruerad att hålla för slitningar på det viset de blir på en skördare. Har hört att de blir sprickor på sina ställen.
Men som ett komplement så kande väl kanske vara idé. Många grävare står ju still vintertid när det oftast är full fart i skogen.
Man lär ju se på prisskillnaden också,du får väl en grävare med aggregat för halva priset av en skördare. Då behöver man inte köra lika mycket kubik/timme heller.



jo precis :) men det är alltså mest ekonomiskt att ha en skördare för dom pruducerar mer änn grävmaskinen gör?! :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13646 Larven (banden), på grävaren lär visst ta enormt mycket stryk bara om man kör skogsdikning, och det blir nog inte bättre med den saken om de ska gå i ren skogsavverkning över stubbar och sten.
Det finns visst sk "bandkälkar" att montera på grävaren när man ska köra i skogen, men i vilken grad de förbättrar hållbarheten vet jag inte?.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13651
Skogshuggarn skrev:Larven (banden), på grävaren lär visst ta enormt mycket stryk bara om man kör skogsdikning, och det blir nog inte bättre med den saken om de ska gå i ren skogsavverkning över stubbar och sten.
Det finns visst sk "bandkälkar" att montera på grävaren när man ska köra i skogen, men i vilken grad de förbättrar hållbarheten vet jag inte?.


jo vist är det nog påfrestande för motorerna och drivhjulen i larven. men dom har ju mycket smalare bandplattor så det inte gäller på lika mycket när du kör över en stubbe t.e.x :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#13660 Sätt ut en stol på ett hygge å prova balansera på den, så tror jag det känns att larva omkring med en bandgrävare på ett hygge :roll:
Men å andra sidan har jag ej provat själv så man ska inte måla f-n på väggen....


Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13688
Skog skrev:Sätt ut en stol på ett hygge å prova balansera på den, så tror jag det känns att larva omkring med en bandgrävare på ett hygge :roll:
Men å andra sidan har jag ej provat själv så man ska inte måla f-n på väggen....






går nog troligtvis lite sämre med larv där det är sten hällar och skit :?

   TS
Avatar Fallback
seke  
#13730 Här är en till film på en grävare, en Volvo EC210, som kör lite, men inte många meter...
http://www.logmax.com/medias/video/log_max_7000_on_volvo_ec210

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13739 Han verkade ju å andra sidan inte va nån hejare på att köra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).