Skogsmiljö och Trädlära

Vad är det för träd?

15 inlägg 10493 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det för träd?

Phantom  
#136307 Jag har inte lyckats få fram vad det är för träd som jag har att göra med.
Vore tacksam om någon som vet kan berätta det. Det enda jag har i dagsläget är en bild på lövet från trädet. Hoppas det räcker.
IMG_6977.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

axwell  
#136309 Furu (tall),det gröna har jag inte forskat i ännu.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för träd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136310 http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kasvit/

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136312 Lite knivigt blad... Hade behövt se fler blad o växtsätt. Hur stort e trädet etc. Men en gissning, liten gissning är Äkta kastanj? Med ett lite annorlunda blad;-)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Phantom  
#136351 Inte kastanj...
Ska ta en bild på hela trädet så kanske det blir lite lättare att få fram vad det är.
Hittade inget träd som passade in på sidan som Slurfi tipsade om...
Det är inte bara en stam utan flera...påminner en del om sälg i växtsättet tycker jag men grövre...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Tosca  
#136361 Kan det röra sig om fläder?

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136366
Phantom skrev:Inte kastanj...
Ska ta en bild på hela trädet så kanske det blir lite lättare att få fram vad det är.
Hittade inget träd som passade in på sidan som Slurfi tipsade om...
Det är inte bara en stam utan flera...påminner en del om sälg i växtsättet tycker jag men grövre...



Vill bara förtydliga så du inte tror jag menade hästkastanj (latin: Aesculus hippocastanum) utan ÄKTA KASTANJ (latin:Castanea sativa) - se länk, ok info->

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_kastanj

Stämmer som du ser inte helt med ditt blad så återkom gärna med fler bilder så ska vi nog lösa det!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136370 NEJ NEJ NEJ! Kolla in bilder på asklönn (Acer negundo), har du Nya nordiska floran av bla Mossberg så kolla där, den bilden är identiskt! Eller surfa runt på bilder på nätet... Wow, har aldrig sett!!!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Phantom  
#136375 Vi har också varit inne på asklönn...än så länge verkar det mest troligt enligt våra efterforskningar också :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

foton  
#136378 Vi kallar det för övrigt löv och går till grothögen.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136380 Tror efterforskningarna kommer att landa vid det:). Vad spännande, står det i närheten av bebyggelse? Hur kom det dit? KUL!!!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

jd6630  
#136398 vad är ask lönn?? korsning eller

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136399 Nej Acer negundo heter den, det är en lönn-släkting som kommer ifrån östra nordamerika (lönn kallas väl marple därborta?).

Lönnsläktet heter Aceraceae. Vår vanliga lönn heter Acer platanoides(det sista för att själva bladet ser ut som trädet Platans blad(platan- trädet som fäller barken).

Acer negundo är tvåbyggare dvs han-träd och hon-träd så måste vara två, en av varje, för o bli fler:) Precis som tex Enarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för träd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136400 och människorna

Avatar Fallback

Re: Vad är det för träd?

Mariaskogsrået  
#136401 Hehe, ja just de - vi me:)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).