Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats ATV

40 inlägg 47592 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Nisselund  
#76868
valtra a 72 skrev:En bekant köpte en ny Yamaha med bandsats. första lasset gick en drivaxel av. Vet ej om det var fabrikationsfel, men det blir säkert högre påfrestning.




Hej hitta dom hära på you tube kan vara värt att tänka på. Det blir ju lite andra moment när man kör med band jämfört med hjul. Men annars tror jag det funkar bra med band. Det finns ju ganska många tillverkare i dag som gör både varianter för snö och åretrunt




Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77348 Ni som kört mer med bandsatser än jag, har ni fått några erfarenheter att dela med er?. Det är ju så förbannat kallt här fortfarande så jag kommer inte ut i skogen. Men det lilla jag kört så har jag konstaterat att det är (beror kanske delvis på kylan?):

1) Otroligt bra grepp
2) Det går tungt för motorn, krävs mycket mer gas än med hjul
3) Trögt att svänga, men det kan man visst påverka genom att justera "angreppsvinkeln". Tänkte testa när det blir lite varmare.

Något annat att tänka på när man kör med bandsats?

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77483 Konstaterade en annan fördel (i mitt fall är det en fördel i varje fall) och det är att markfrigången mitt under fyrhjulingen har ökat med 20% så nu har jag 36 cm under bottenplattan.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77622 Var ute å körde e hel del i helgen som var.... En nackdel man upptäckte var att de e jobbig å köra på skoterlederna iallafall där dom är smala, lätt att den skär ner sig på ena sidan..... sen är den ju även bredare än en skoter så vi vissa passager var det just å pass möjligt att ta sig vidare!

Men roligt var det och köra samt att man fick en del blickar från skoteråkarna :P + att man inte behöver stå och slita ihjäl sig för att få upp fastkörda skotrar... vinschen fick användas vid ett par tillfällen då kompisarna lagt sia skotrar i ett större krondike...


Är även väldigt tveksam om hastighetsmätaren verkligen stämmer då man har på bandsatsen, (är inte så tekniskt kunnig angående sådant)

En nackdel jag upptäckte var att fyrhjulingen tar sig fram sämre jämfört med skoter då man kör igenom mellanisen på sjöar o dylikt...

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

totte  
#77631
Är även väldigt tveksam om hastighetsmätaren verkligen stämmer då man har på bandsatsen, (är inte så tekniskt kunnig angående sådant)


Det gör den säkert inte. Mät diametern på det hjul som driver bandet (bd) och diametern på det vanliga gummihjulet (hd) .

bd/hd*avläst hastighet = faktisk hastighet

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77648 Mkt enklare att köra en sväng med GPSen i handen.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88777 Någon som kört med bandsats på barmark, i skogen? Hur går det? Fördelar/nackdelar.

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136186 Bra tråd som behöver liv . Jag har enn grizzly 700 med tatou 4s på och har kört mycket både sommar och vinter .
Största fördelen jag ser är att man tittar på skogen .Kör sakta med barnen och ser massa som ej annars hinns med . På skoter kör man genom så att säga .
Vad gällande framkomligheten i djupsnö är bandsatsen oduglig om inget bärlager finns / skare att dra i så att säga . Jag har en ny skidoo tundra 550 och den är jag utan tvekan överlägsen att ta mig fram i skogen med . Bandsatsen är inte dålig för det för du kan köra otroligt mycke med den så länge det finns bärlager . En annan grej att tänka på är stöpis - vansinne att gå ut med hjulingen där . Har en gång kört ner mig i 40 cm lössnö ovanpå 20 cm vatten och det höll på att bli min död för med kroppens kraft utan hjälpmedel är den bara att lämna så se till att ha grejor med till att borra hål i isen och såga stock och trä i var femtonde meter så vinschviren räcker . I övrigt mycket kul med banden och det har hållt för hårt arbete även sommartid i rishögar mm . Största problemet är väl att du inte kan kompensera knepiga stuationer med fart / flyt i snön utan att hjuligen dyger som en sten i ett dike till ex medans skotern liksom flyter över på buken .
Fler som har provat / vad tycker ni .

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136187 Kompleterar förra inlägget med att det är knepigt att backa med vagn då styrningen blir avsevärt sämre / vändradien samt när du lär knixa i skogen

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136193 Ett problem med bandsats i snö är väl att de drar upp enormt med yrsnö?
Med skoter händer inte på samma sätt utan där har man yrsnön bakom sig.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136200 Ja det yr mycket snö, men inte så det blir besvärande när man har den för arbete. Däremot när ja nöjesåker då blir man vit.
Däremot har jag inte alls samma upplevelse av för mågan på lössnö som "Vedsugen". Jag blev senaste vintern flera gånger väldigt imponerad av just förmågan på otrampad lössnö i skogen. Kanske vi har olika typer av banssats? Jag kör Tattou 4S

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Vedsugen  
#136210 Jag kör även tatou 4s jag med . Det är kanonframkomlighet på dom absolut men knixiga situationer löser man bättre med skotern då farten kan användas på ett annat sätt . Vill inte byta bort min bandsats på något vis men !! den kostar ju som en mycket bra skoter kostar så det är svårmotiverat som köp om man bor i snörika områden tycker jag . Men är det blidvintrar i söra / mellansverige så är det betydligt mer åka på bandis . Jag har vart många gånger ute i grynsnö både torr och blöt på våren då jag formligen inte kommer av gården med bandis och då är skotern det enda raka som så att säga flyter .

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136217 Ja jag har ju aldrig kört skoter :sad: så du har säkert rätt. Jag är så otroligt nöjd med min bandsats så jag blir nog lite överdrivet partisk :wink: Men den kostar som du säger.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136222 Ah! Du har ingen erfarenhet av skoter, det förklarar en del.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136224 Säkert! :lol:

("du "slurfi", du får gärna svara i min blogg eller PM eller nåt, hur jag får till en hitch nu när trepunkten fungerar- superintressant!)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).