bodaedet skrev:Mäki
Kör ni efter PEFC eller FSC hos er, är det inte så att Pefc är nordisk och FSC är världsomspännande. Här verkar det dras mot dubbelcertifiering.
Helt enkelt är det inte att göra "rätt" om du har en intresserad markägare i hytten som vill ha med varenda buske. Förståligt igentligen, när jag gick på skogsbruksskola, skulle det vara raka hyggeskanter, rensat från sly småbuskar och varenda pinne skulle bort. Och det är inte mer än 20 år sen
Skogsmange skrev:Det är inte så svårt att följa certifieringsreglerna om man planerar rätt.
Niking skrev:bodaedet skrev:Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.
Det instämmer jag helt och fullt i.
/Niklas
Gubben skrev:Niking skrev:bodaedet skrev:Men en bra dialog direkt med entreprenören är nog att föredra, det vill då jag ha både som entreprenör och markägare.
Det instämmer jag helt och fullt i.
/Niklas
Som entreprenör och kör mest åt privata kan jag säga att kontakten med mark ägaren är det viktigaste. Vad virkes köparen säger och lovar blir inte lika viktig för han slipper ju köra runt med stora tunga maskiner på andras marker. Själv tycker jag att man ska visa respekt! för markägaren som kanske slitigt själv eller övertagit en fastighet. 5 ha är inte mycket för oss som jobbar i skogen men för en liten mark ägare kan det vara hans livsverk. Det här tänket har genererat i mera jobb för mig och mera köp för virkes köparen av andra mark ägare under förutsättning att jag avverkar