Före och efter jobbet

Göra rätt i en Skogsmaskin?

56 inlägg 17588 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135639 Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135663 Dessutom är ju inte certifieringspremien större än skillnaden mellan olika virkesköpare när det gäller massavedspriset. Något som lätt glöms bort i diskussionen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Torgny  
#135697 certifieringen är som med bensin kort att man ska tro att man tjänar pengar på att vara kund hos ett särskilt bolag o inte gämnföra olika priser för mycket

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

MNskog  
#135698
Niking skrev:Dessutom är ju inte certifieringspremien större än skillnaden mellan olika virkesköpare när det gäller massavedspriset. Något som lätt glöms bort i diskussionen.
/Niklas


Certifieringspremien borde vara större med tanke på vilken efterfrågan det är på certifierade produkter.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135707
MNskog skrev:
Niking skrev:Dessutom är ju inte certifieringspremien större än skillnaden mellan olika virkesköpare när det gäller massavedspriset. Något som lätt glöms bort i diskussionen.
/Niklas


Certifieringspremien borde vara större med tanke på vilken efterfrågan det är på certifierade produkter.


Samt med tanke på vilka kostsamma merkrav som ställs på skogsägarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135743
Mangan skrev:Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Då skall du ta den diskussionen med virkesuppköparen.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135766
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Då skall du ta den diskussionen med virkesuppköparen.

Och med entreprenören, som ska göra jobbet!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135808
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Då skall du ta den diskussionen med virkesuppköparen.


Finns inget att diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135809
Niking skrev:
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Då skall du ta den diskussionen med virkesuppköparen.

Och med entreprenören, som ska göra jobbet!
/Niklas

Självklart, det glömde jag

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135810
Mangan skrev:
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Om jag som kund inte är certifierad, tycker jag inte de reglerna skall påverka hur min skog sköts.

Då skall du ta den diskussionen med virkesuppköparen.


Finns inget att diskutera.

De flesta virkesuppköpare är väl certifierade, så de är mer eller mindre tvingade att följa reglerna. Oavsett om de hugger på egen mark eller privat. Men det är inte enkelt som entreprenör, att sitta mellan barken och veden, markägaren är kund så även virkesuppköparen, och certifieringsreglerna ska följas, oavsett storlek på markägarens skogsinehav. Man vill ju helst göra alla till lags. Reglerna ska följas även om inte markägaren är certifierad, men vad markägaren själv gör efter avverkning kan ingen säga nått om så länge han följer skogsvårdslagen.

Avatar Fallback

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135813 Jag får några kronor extra om jag certifierar mig, men har valt att inte göra det. Då ser jag ingen anledning till att entreprenören heller skall ta några hänsyn till certiieringskraven. I alla fall inte det som påverkar mig negativt.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135818 Från din sida finns det ingen anledning, men om du säljer virket till ett certifierat bolag så måste de ta hänsyn till reglerna vid avverkning, och oftast så påverkar det dig negativt,ekonomiskt i allafall, du får mer m3 kvar i skogen. Men kanske en rikare fauna, men det är svårare att leva på. Tycker själv att reglerna är stelbenta, men anser nog att kulturlämningar och dylikt ska lämnas oförstörda oavsett om man är certifierad eller inte. Sen är det nog bra att ta lite miljöhänsyn med, annars har vi snart strängare lagkrav. Miljörörelsen har mycket att säga till om idag. Bättre att förekomma än förekommas.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135819
Mangan skrev:Jag får några kronor extra om jag certifierar mig, men har valt att inte göra det. Då ser jag ingen anledning till att entreprenören heller skall ta några hänsyn till certiieringskraven. I alla fall inte det som påverkar mig negativt.


Ja, det verkar vara ett idiotisk system, att certifierade virkesköpare och entreprenörer är tvingade att följa certifieringsreglerna även på icke certifierad mark, samtidigt som den icke certifierade skogsägaren går miste om all merbetalning. Så idiotiskt verkar tydligen PEFC och FSC-certifieringen vara idag.

Ett sunt certifieringssystem vore ju att certifierade virkesköpare och entreprenörer bara behöver följa certifieringsreglerna hos certifierade skogsägare och inga andra! Icke certifierade markägare ska ju självfallet inte behöva tåla några certifieringsanpassade åtgärder på sin mark.

En liten jämförelse! Antag att KRAV plötsligt krävde att Lantmännen, Svenska Foder etc. skulle sluta sälja alla förnödenheter samt vägra ta emot all spannmål, som inte uppföljer KRAVS alla regler? Det skulle ju bli tvärstopp för KRAV i Sverige. Men i skogen verkar ju sådan idioti funka!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

bodaedet  
#135825 Pefc är mer eller mindre framtvingat i panik, för att tillgodose miljörörelsen i södra europa. De kom helt plötsligt på att vi i sverige hade ett taskigt skogsbruk. FSC har ännu strängare regler
Reglerna är enligt mig väldigt stelbenta och lämnar inte några utrymmen till sunt förnuft, så som att lämna mera hänsyn på en stor markägare eller en mindre på en liten. Inte heller lämna mera på ett hygge och mindre på ett annat på samma mark. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och lära oss att leva med det.

Användarvisningsbild

Re: Göra rätt i en Skogsmaskin?

Mäki  
#135843
bodaedet skrev:Pefc är mer eller mindre framtvingat i panik, för att tillgodose miljörörelsen i södra europa. De kom helt plötsligt på att vi i sverige hade ett taskigt skogsbruk. FSC har ännu strängare regler
Reglerna är enligt mig väldigt stelbenta och lämnar inte några utrymmen till sunt förnuft, så som att lämna mera hänsyn på en stor markägare eller en mindre på en liten. Inte heller lämna mera på ett hygge och mindre på ett annat på samma mark. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och lära oss att leva med det.


Nej vi skall inte acceptera att dom skall bestämma för mycket men det skall självklart finnas utrymme både för skogsvård och naturvård. Men som det nu är måste vi följa dom bestämmelser som finns om vi vill behålla certifieringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar