Länkar

Skog och klövvilt

14 inlägg 8866 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skog och klövvilt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134510 Holmen, SCA. Stora Enso och Sveaskog har tagit fram en webbutbildning om skog och klövvilt http://www.skogochklovvilt.se/

Bl.a. finns det ett test, där jag hade 95% rätt (19 av 20 frågor) på första försöket. :ymparty:
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Torgny  
#135328 jag hade 100% 20 av 20 på första försöket men kanske bara tur eller så fungerade storbolaget reklamkampanj ypperlikt :surp:

Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135330 Kan samtliga frågor besvaras med mera bly?

Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Torgny  
#135331 nä bara bättre kvalite på virket till lägre pris + mer varg

Användarvisningsbild

Re: Skog och klövvilt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135348
Torgny skrev:jag hade 100% 20 av 20 på första försöket men kanske bara tur eller så fungerade storbolaget reklamkampanj ypperlikt :surp:


Grattis!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135360 Orkade inte regga mig, är det värt?

Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Torgny  
#135387
Mangan skrev:Orkade inte regga mig, är det värt?


beror på du vet innan om skog o klövilt men åsikterna förklädda som fakta går ju storbolagets väg

Användarvisningsbild

Re: Skog och klövvilt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135425
Torgny skrev:
Mangan skrev:Orkade inte regga mig, är det värt?


beror på du vet innan om skog o klövilt men åsikterna förklädda som fakta går ju storbolagets väg


Med tanke på att jaktarrendet ofta bara ger 5-10% av skogsbruket bör kunna ge, så är det ju bra med lite saklig motvikt till jägarförbundets åsikter förklädda till fakta.

Mangan! Med tanke på dina stora problem med viltbetning, som du tidigare har skrivit om här på skogsforum, så tycker jag definitivt att du kan lägga en kväll och få lite mer kött på benen s.a.s. Alltså en registrering rekommenderas starkt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135441
Torgny skrev:
Mangan skrev:Orkade inte regga mig, är det värt?


beror på du vet innan om skog o klövilt men åsikterna förklädda som fakta går ju storbolagets väg


Jag vet att klövviltet äter all min ungskog utom picea abies.

Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Torgny  
#135486
Niking skrev:
Torgny skrev:
Mangan skrev:Orkade inte regga mig, är det värt?


beror på du vet innan om skog o klövilt men åsikterna förklädda som fakta går ju storbolagets väg


Med tanke på att jaktarrendet ofta bara ger 5-10% av skogsbruket bör kunna ge, så är det ju bra med lite saklig motvikt till jägarförbundets åsikter förklädda till fakta.

Mangan! Med tanke på dina stora problem med viltbetning, som du tidigare har skrivit om här på skogsforum, så tycker jag definitivt att du kan lägga en kväll och få lite mer kött på benen s.a.s. Alltså en registrering rekommenderas starkt.
/Niklas



jaha så du menar att lyssnar man bara på storbolagen argument o sitter vid datorn så slipper man skador på skogen :surp:

Användarvisningsbild

Re: Skog och klövvilt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135521
Torgny skrev:jaha så du menar att lyssnar man bara på storbolagen argument o sitter vid datorn så slipper man skador på skogen :surp:


Kunskapen om hur mycket viltet verkligen kostar skogsbruket, samt en gedigen inventering av viltbetningsskadorna i skogen måste ju finnas hos jägarna, som sköter om den s.k. viltvården. Tyvärr är denna kunskap en stor bristvara idag, varför markägarna tvingas subventionera jägarnas viltvård.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Torgny  
#137120 så du tror att inga jägare vet vad det kostar då ska jag upplysa dej om att vi jägare också är markägare o vet att om det bara finns 2 älgar per 10 000 ha o det blir en snövinter så är det alltid någon skogsägare som blir drabbad för älgen är där maten är om det blir mycket snö

älgen äter bara tall när snömängden förhindrar annat bete eller så kallat nödfoder

ett annat problem är vandrings älgen för hur ska man kunna skjuta älg som inte finns på marken under älgjakten

Avatar Fallback

Re: Skog och klövvilt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137131
Torgny skrev:
älgen äter bara tall när snömängden förhindrar annat bete eller så kallat nödfoder


Vem är det som äter tallskotten mina även när det inte finns någon snö då?

Användarvisningsbild

Re: Skog och klövvilt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137167
Torgny skrev:så du tror att inga jägare vet vad det kostar då ska jag upplysa dej om att vi jägare också är markägare o vet att om det bara finns 2 älgar per 10 000 ha o det blir en snövinter så är det alltid någon skogsägare som blir drabbad för älgen är där maten är om det blir mycket snö


Det är många jägare som inte är markägare! Av de jägare, som är markägare, är det nog en betydande del som inte har så mycket skogsmark så att de kan leva av skogsbruket. Alltså sätter de nog viltet före skogsbruket.

Torgny skrev:ett annat problem är vandrings älgen för hur ska man kunna skjuta älg som inte finns på marken under älgjakten


Till att börja med så bör det idiotiska systemet med älglicenser skrotas. Sedan bör ju jakttiderna förlängas, så att älgjakt även tillåts när vandringsälgarna härjar som värst.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).