mån 02 jan 2017, 15:11#427861
Har en Buster 400 som jag gjort i ordning två gånger under de 24 år jag haft den. Problemet är (den idiotiska) konstruktionen, där kulor ska tvingas i en bana för att skapa kilverkan mellan belägg/tryckplattor. Bromsa går ju bra, men att göra det mjukt kräver teknik... Bromstypen fanns på div märken och modeller på 60-70-talet. Har bl a en IH med samma (dumma) bromsar.
Men: det går att fixa. Jag har nya delar liggande, för de behövdes aldrig då jag hade isär det sist, för ca 10-12 år sen. Problemet är att kulorna gnager upp ett "säte" i tryckplattan. Jag körde bort det försiktigt med roterande sfärisk slipsten. Köp en dyr (=bra); Skitemas billiga skräp håller inte för sånt här. Körde sedan med smärgelduk i nån halvtimme, tills kulbanorna var helt fria från sliprepor eller märken. Bromsarna blev perfekta! Och det höll i kanske 5 år. Tror att det klokast att inte smörja detta, eftersom olja lär hamna på beläggen, och fett/kopparpasta etc torkar och tar till sig damm. Nu är det snart dags att se över igen, för de kan hugga lite om man är för snabb på bromsen. Räkna med 0,5-1 dags jobb beroende på hur van du är att skruva. Ser tryckplattan riktigt illa ut måste den naturligtvis bytas, men det kan vara idé att ta en titt före beställning.
Lycka till!