sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.
Mäki skrev:sjohult skrev:Den största fördelen är att du alltid har fri sikt fram till aggregatet, jag kör en valmet 911.3 nu och har även kört lite timberjack. Där var ju inte kranpelaren annat än i vägen tycker jag. Sen är de en fördel att du kan svänga runt hela kranen så du kan sträcka ut kranen bakom maskinen. De är väldigt bra när man kör fast så man kan stoppa under virke under hjulen.
Kör Timberjack utan snurr hytt hela dagarna och kranhelvetet är i vägen hela tiden i gallringarna 😡
Om man kör slutavverkning tror jag det inte är så stor skillnad.
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?
joel87 skrev:Det kan jag absolut hålla med om, När vi körde 1070 i slutavverkning tyckte jag inte att kranen var i vägen, Men i 1:a gallring kändes det så. Däremot tycker jag inte 1070 gick mjukare eller tystare än vad Eco-log gör. Hellre tvärtom